۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
حضور پررنگ چین در جزایر سلیمان و نگرانی فزاینده امریکا
«بازار» بررسی کرد؛

حضور پررنگ چین در جزایر سلیمان و نگرانی فزاینده امریکا

حضور چین پتانسیل اقتصادی کشورهای جزیره اقیانوس آرام را آزاد می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: «وانگ یی»، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، سفر هشت روزه خود را از کشورهای جزیره اقیانوس آرام از جمله جزایر سلیمان و سپس کیریباتی، ساموآ، فیجی، تونگا، وانواتو، پاپوآ گینه نو و تیمور شرقی آغاز کرد.

مجمع‌الجزایر سلیمان مجموعه‌ای از صدها جزیره است که در شرق پاپوآ گینه نو در جنوب اقیانوس آرام قرار دارند. پایتخت جزایر سلیمان «هونیارا» است که در جزیره «گوادالکانال» قرار دارد. این جزیره محل نبردی خونبار و بسیار مهم بین نیروهای آمریکایی و ژاپنی در جریان جنگ جهانی دوم بوده است.

چین هدف از این سفر را بهبود بیشتر روابط دوجانبه و گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف عنوان می کند. وانگ هنگام دیدار با جرمیا مانله، وزیر امور خارجه جزایر سلیمان تاکید کرد که هدف از این سفر تقویت ارتباط با دوستان در کشورهای جزیره اقیانوس آرام، تقویت اعتماد متقابل، ایجاد اجماع، تعمیق دوستی و گسترش همکاری است و افزود که روابط چین و جزایر سلیمان نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری قوی بین دو ملت در طی دو سال گذشته است.

مانل با بیان اینکه چین به دوست نزدیک و شریک توسعه کلیدی جزایر سلیمان تبدیل شده است و همه توافقات دوجانبه به طور موثر اجرا شده است، افزود: حمایت چین نقش مهمی در تلاش‌های جزایر سلیمان برای توسعه اقتصاد، بهبود معیشت مردم و مبارزه داشته است. پایان بیماری همه گیر کووید-۱۹، اشتغال زیادی را برای کشور به ارمغان آورده است.

دو طرف همچنین توافق کردند که همکاری عملی را در طیف گسترده ای از زمینه ها مانند کشاورزی و شیلات، چوب، مواد معدنی، بهداشت و مقابله با بیماری همه گیر، کاهش بلایا و امداد رسانی و تبادل تجربیات در زمینه فرآوری محصولات، جوجه کشی صنعتی و ساخت مناطق ویژه به منظور کمک به جزایر سلیمان برای بهبود ظرفیت خود برای توسعه خود مولد و سرعت بخشیدن به صنعتی شدن و نوسازی آن گسترش دهند.

با این حال، رسانه‌های غربی این دیدار را در حالی به تصویر می‌کشند که پکن در حال تقویت مجدد نفوذ خود برای جلب قلب و ذهن کشورهای جزیره اقیانوس آرام است و صرفاً بر روی پیمان امنیتی متمرکز است و اغراق می‌کند که چنین همکاری‌هایی می‌تواند جرقه جنگ سرد جدیدی بین غرب و چین را در این کشور ایجاد کند.

اما باید به طور جدی توجه داشت که دلیل استقبال از حضور چین این است که چین می تواند معیشت مردم محلی را بهبود بخشد و پتانسیل اقتصادی منابع در جزایر سلیمان که ۸۰ درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند را آزاد کند.

در حالی که چین برای میزبانی دومین نشست خود با رهبران کشورهای جزیره اقیانوس آرام در فیجی آماده می شود، تشدید رقابت استراتژیک چین و ایالات متحده آمریکا چالش دیگری برای هونیارا (پایتخت جزایر سلیمان) است.

جزایر سلیمان تاکنون در حفظ توازن بین دو قدرت بزرگ ماهر بوده است، اما ممکن است ادامه این امر در آینده آسان نباشد. به این ترتیب، در حالی که هونیارا به تقویت روابط با چین و ایالات متحده ادامه می دهد، باید به آینده فکر کند و آماده انتخاب های سخت در مورد برخی موضوعات خاص در آینده باشد.

یک چالش برجسته تقویت ظرفیت نهادی و سازمانی داخلی در جزایر سلیمان خواهد بود، گامی ضروری قبل از اینکه کشور بتواند از مزایای رقابت ژئواستراتژیک بهره مند شود. در حال حاضر، جزایر سلیمان دارای یک دولت ضعیف و یک کشور متنوع در بسیاری از جبهه ها - از جمله زبان، فرهنگ، قومیت و غیره است.

این احتمال وجود دارد که اهداکنندگان سنتی تعامل با منطقه اقیانوس آرام را در پی این معامله افزایش دهند. از دیدگاه استرالیا، جزایر سلیمان بیشتر مورد توجه کانبرا قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال، حزب کارگر متعهد شد که در صورت تشکیل دولت جدید، کمک های استرالیا به اقیانوس آرام را نیم میلیارد دلار افزایش دهند.

استرالیا که در فاصله حدود ۱۵۰۰ کیلومتری سواحل جزایر سلیمان قرار دارد، به این کشور کمک‌های امنیتی ارائه می‌کند. کانبرا پیش از این از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ میلادی نیرویی متشکل از پلیس جزایر اقیانوس آرام و نیروهای موسوم به «ماموریت تضمین منطقه‌ای جزایر سلیمان» را رهبری می‌کرد. این نیرو شامل ۲۳۰۰ پلیس و سرباز از ۱۷ کشور می‌شد که توسط دولت جزایر سلیمان دعوت شده بودند. این نیرو توانست با استقرار خود با موفقیت به درگیری‌های منجر به مرگ ۲۰۰ نفر پایان دهد.

انتظار می رود ایالات متحده آمریکا که از این پیمان امنیتی نگران شده است، روابط دیپلماتیک، کمکی و اقتصادی خود را با جزایر سلیمان در آینده نزدیک افزایش دهد. در سال ۲۰۱۹، کارگروه پارلمانی جزایر سلیمان که برای ارائه مشاوره به دولت تأسیس شد، از ایالات متحده آمریکا به دلیل بی توجهی به توسعه اقتصادی در جزایر سلیمان انتقاد کرد. پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای بازگشایی سفارت خود در هونیارا نقش بزرگی در تسهیل این روند تعامل خواهد داشت.

ایالات متحده پیش از این به مدت پنج سال سفارتخانه‌ای را در جزایر سلیمان راه‌اندازی کرد و در نهایت در سال ۱۹۹۳ آن را تعطیل کرد و از آن پس، امور دیپلمات‌های آمریکا از کشور همسایه «پاپوآ گینه نو» امور مربوط به جزایر سلیمان را مدیریت و اداره می‌کنند.

دولت بایدن در زمان روی کار آمدن وعده داده بود که تمرکز اصلی آمریکا از غرب آسیا به منطقه آسیا و اقیانوسیه و مقابله با چالش چین منتقل شود و هم‌اکنون خبر بازگشایی سفارت آمریکا در جزایر سلیمان با راهبرد دولت بایدن در خصوص منطقه آسیا و اقیانوسیه همخوانی دارد و هدف اصلی آمریکا مقابله با افزایش نفوذ چین در این منطقه است.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha