۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
کهن هوش نژاد :  قیمت نفت تا دو ماه دیگر، نزولی است
چرا کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای نفت هم نتوانست، قیمت نفت را افزایش دهد؟

کهن هوش نژاد : قیمت نفت تا دو ماه دیگر، نزولی است

برخلاف آنچه تصور ‌می‌شد، توافق تاریخی کشورهای صادرکننده نفت هم نتوانست به افزایش قیمت نفت کمک کند و بهای نفت در برخی بازارهای جهانی نفت حالا منفی شده است. به گفته تحلیل‌گر بازار انرژی پیش بینی ‌می‌شود که روند نزولی قیمت نفت تا نیمه نخست ۲۰۲۰ پیدا کند و بعد از آن قیمت‌ها دوباره به کانال ۲۰ دلار بازگردد.

خبرگزاری بازار- توافق اعضای اوپک و اوپک پلاس هم نتوانست دردی از بازار نفت جهان دوا کند. حدود یک هفته بعد از توافق تاریخی کشورهای صادرکننده نفت و کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای، حالا بازار نفت دوباره خبر ساز شد و اتفاق نادر دیگری را تجربه کرد. قیمت نفت در بازارهای جهانی منفی شد. این بدان معناست که تولیدکنندگان نفتی امریکا باید مبلغی را بپردازید تا کسی بشکه‌های نفتی آنها را تحویل بگیرد. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، معاملات نفت وست تگزاس در بورس کالای نیویورک نزدیک به ۳۰۰ درصد سقوط کرد و با رقم منفی ۴۰ دلار در هر بشکه پایان یافت. اما سئوال اینجاست که چرا توافقات اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها که بسیاری از وزرای انرژی و حتی روسای جمهور کشورهایی همچون آمریکا، روسیه نسبت به آن ابراز رضایت می‌کردند هم نتوانست به افزایش قیمت‌ها در بازار منجر شود. روح اله کهن هوش نژاد در گفتگو با بازار به بررسی چرایی شکست این توافق پرداخت و گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا، تقاضا در بازار جهانی نفت حدود ۲۰ درصدی یعنی ۲۰ میلیون بشکه در روز کمتر شده است. این بدین معناست که این توافق تنها نی‌می‌از افت تقاضای را جبران خواهد کرد و جهان بازهم با حدود ۱۰ میلیون بشکه عرضه مازاد مواجه است.

 چشم انداز نه چندان روشن به تحقق این میزان کاهش تولید نفت از دیگر دلایل افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی است که این کارشناس انرژی بدان اشاره کرده و گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که معمولا کشورها به توافق‌های قبلی در خصوص کاهش تولید پایبند نبوده اند بر همین اساس امیدی زیادی به اینکه کشورها دو ماه دیگر تولیدات کمتری داشته باشند، وجود نداشت.

روند نزولی قیمت نفت تا نیمه نخست امسال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت و بعد ازان نیز  بسته به وضعیت ویروس کرونا به کانال ۲۰ دلار بازمی گردد و در صورت مناسب بودن وضعیت روند روبه رشد آن  ادامه پیدا خواهد کرد

ادامه روند نزولی قیمت نفت تا نیمه نخست ۲۰۲۰

بازار همچنان تحت تاثیر ویروس کرونا است. چندین میلیارد نفر در قرنطینه به سر می‌برند و تقاضای سوخت در جهان کاهش‌یافته است. به عنوان مثال، تقاضا برای سوخت حمل و نقل جاده‌ای در هند ۵۰ درصد کاهش‌یافته است. تحلیلگران بارها و بارها پیش‌بینی‌های نفت را مورد بازبینی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شوک تقاضا از آنچه پیش‌بینی می‌شد طولانی‌تر خواهد بود. حداقل در ماه آوریل، تقاضای نفت ۲۹ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

حالا همه چیز به پیدا شدن راه درمانی برای ویروس کرونا گره خورده است. کهن هوش نژاد در اینباره ‌می‌گوید: روند نزولی قیمت نفت تا نیمه نخست امسال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت و بعد ازان نیز  بسته به وضعیت ویروس کرونا به کانال ۲۰ دلار بازمی گردد و در صورت مناسب بودن وضعیت روند روبه رشد آن  ادامه پیدا خواهد کرد.

سود ارزانی نفت در جیب هندی‌ها

بزرگترین برندگان در وضعیت فعلی بازار نفت، دارندگان ظرفیت ذخیره سازی در خشکی و دریا هستند. ذخیره‌سازی نفت پرتقاضاترین بخش بازار انرژی در یک ماه گذشته بوده زیرا همزمان با افت شدید تقاضا، میزان عرضه افزایش پیدا کرده است. معامله گران در بخش فراساحلی تلاش ‌می‌کنند، ذخایر شناور را کرایه کنند و نرخ کرایه ابرنفت‌کشها سر به فلک گذاشته است. هزینه‌های نگهداری نفت افزایش پیدا کرده و هزینه‌های کرایه ابرنفت‌کش‌ها برای نگهداری نفت در دریا و فروش آن پس از افزایش قیمت‌ها، صعود کرده است. این تحلیل گر بازار انرژی معتقد است، هند بیشترین نفع را از شرایط این روزهای بازار نفت کسب کرده و توانسته ذخایر قابل قبولی را برای خود ایجاد کند.

نفت شیل به سرعت به بازار برمی‌گردد

در آمریکا مخازن نفت احتمالا تا اواسط ماه مه دیگری فضای آزاد نخواهند داشت. قیمت‌های اندک نفت تولیدکنندگان در سراسر مناطق شیل این کشور را وادار خواهد کرد تولیدشان را کاهش دهند. شرکت کونوکو فیلیپس هفته گذشته اعلام کرد که تولیدش در کانادا و آمریکا را تا زمانی که شرایط بهبود پیدا نکند، ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و احتمالا سایر شرکتهای انرژی نیز چنین اقدامی‌خواهند کرد. حالا نگرانی‌ها برای کاهش عرضه در بازارهای جهانی قوت گرفته است. برخی از تحلیل گران می‌گویند که غیر اقتصادی شدن، منجر به کاهش سرمایه گذاری در این بخش و به طبع آن کاهش تولید خواهد شد.

با این وجود این کهن‌هوش‌نژاد تحلیل گر بازار انرژی معتقد است که به محض اصلاح قیمت‌ها در بازار جهانی، نفت شیل دوباره تولید خود را ازسر خواهد گرفت. به گفته او، تولید نفت شیل به لحظه بوده و خیلی سریع ‌می‌تواند تولیدات خود را افزایش داده و دوباره به چرخه بازار بازگردد.

او با بیان اینکه ۲۰ دلار آستانه تحمل نفت شیل در برابر افت جهانی قیمت نفت بوده است، افزود: آمریکا روزانه حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون بشکه نفت تولید و صادر ‌می‌کردند که نشان دهنده سهم حدود ۱۴ درصدی این کشور از بازار نفت جهان است.

کد خبر: ۱۵٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha