۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
خرید اوراق ارزی به دلیل سابقه تلخ ورود به این بازار سخت است! |ضرورت اطلاع رسانی دقیق و ایجاد زیرساخت
کارشناسان در گفتگو با «بازار» مطرح کردند؛

خرید اوراق ارزی به دلیل سابقه تلخ ورود به این بازار سخت است! |ضرورت اطلاع رسانی دقیق و ایجاد زیرساخت

بانک مرکزی در حالی برای جمع آوری ارز از کف بازار درصدد انتشار اوراق ارزی است که کارشناسان چنین اقدامی را مطلوب دانسته اما معتقدند؛ ابتدا باید زیر ساخت ها فراهم و اعتماد عمومی را جلب کرد.

بازار گروه بانک و بیمه: تصمیم بانک مرکزی در انتشار اوراق ارزی بی تردید مزایایی دارد که در صورت اجرای درست و دقیق آن می تواند به عنوان بازاری نوپا مشتریان زیادی را به خود جذب کند و از طرفی بازار غیررسمی ارز را سامان بخشد. آن طور که علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی‌ اخیرا عنوان کرده است؛ انتشار اوراق ارزی که قراراست به زودی منتشر شود؛ موجب جمع‌آوری ارز از بازار شده و از طرفی سود و بازپرداخت این نوع اوراق به شکل ارزی خواهد بود.

در چنین شرایطی اما به دلیل سوابق ناخوشاید ورود مردم به بازار رسمی ارز برای سرمایه گذاری و کسب سود آوری در قالب سپرده گذاری ارزی که در گذشته خیلی نتوانست موفق عمل کند، باید منتظر ماند که اجرای چنین اقدامی چگونه و با چه ابزارهایی انجام خواهد شد تا اعتماد عمومی به این بازار دوباره جلب شود.

بازاری که البته به دلیل تجربه تلخ سپرده گذاری ارزی در دولت احمدی نژاد خیلی به مذاق خوش نیامد چرا که مردم در آن زمان به دولت اعتماد کردند و با سپرده گذاری ارزی در بانک ها برای دریافت سود بصورت ارز خود را آماده کرده بودند ولی متاسفانه بانک ها به دستور مراجع بالاتر به وعده خود عمل نکردند و به جای پرداخت سود ارزی، سود ریالی آن هم با ارزش پایین را به مردم ارایه کردند.

به نظر می رسد عملیاتی شدن چنین طرحی نیازمند جلب اعتماد عمومی به این بازار است چرا که خیلی ها می ترسند در این بازار سرمایه گذاری کنند. علت آن نیز به دلیل تجارب سالهای گذشته بود که برخی ها به دولت اعتماد کردند و با سپرده گذاری ارزی در بانک ها اما سود ارزی آنچنانی دریافت نکردند

جلب اعتماد عمومی برای ورود مردم به خرید اوراق ارزی
کامران ندری، کارشناس پولی و مالی در گفتگو با «بازار» درباره تبعات تصمیم بانک مرکزی در انتشار اوراق ارزی در صورت اجرای این طرح، گفت: به نظر می رسد عملیاتی شدن چنین طرحی نیازمند جلب اعتماد عمومی به این بازار است چرا که خیلی ها می ترسند در این بازار سرمایه گذاری کنند. علت آن نیز به دلیل تجارب سالهای گذشته بود که برخی ها به دولت اعتماد کردند و با سپرده گذاری ارزی در بانک ها اما سود ارزی آنچنانی دریافت نکردند.

وی با بیان اینکه در دولت احمدی نژاد مردم به سپرده گذاری ارزی با سود ارزی قابل توجه روی آوردند اما پس از گذشت چند ماه بانک ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند، افزود: در آن دوران بانک ها سپرده گذاران ارزی را اذیت کردند و به جای پرداخت سود ارزی که هر دلار آمریکا ۳ هزار تومان بود، اعلام کردند؛ ارزی ندارند که به آنها بدهند. بنابراین به جای سود ارزی و یا اصل ارزی که سپرده گذاری شده بود، معادل ریالی آن را که کم ارزش شده بود به سپرده گذاران پرداخت کردند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: البته در دولت روحانی نیز تلاش شد تا سپرده گذاری ارزی شکل گیرد و اعلام شد؛ سپرده گذاران ارزی اصل و فرع را به صورت ارز دریافت می کنند اما مردم خیلی استقبال نکردند.

وی افزود: اینکه اکنون بانک مرکزی اعلام کرده است؛ به زودی اوراق ارزی را منتشر می کند، باید زوایایی آن را بصورت شفاف به مردم بگوید، که مثلا وضعیت ارزی کشور چگونه هست و خواهد بود زیرا مردم بیم از آن دارند که مبادا چون دوران پیشین، دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل نکند.

بی تردید انتشار اوراق ارزی به عنوان تنوع ابزارها در بازار مفید به نظر می رسد اما باید جزئیات معاملات، قواعد و زوایای آن بخوبی مشخص شود، بخصوص اینکه زیرساخت های مربوطه نیز برای این بازار بخوبی فراهم شود

ضرورت اطلاع رسانی دقیق و ایجاد زیر ساخت ها لازم برای انتشار اوراق ارزی
علی اسلامی بیدگلی، اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه نیز طی گفتگویی با «بازار» درخصوص تصمیم بانک مرکزی در انتشار اوراق ارزی گفت: بی تردید چنین اقدامی به عنوان تنوع ابزارها در بازار مفید به نظر می رسد اما باید جزئیات معاملات، قواعد و زوایای آن بخوبی مشخص شود، بخصوص اینکه زیرساخت های مربوطه نیز برای این بازار بخوبی فراهم شود.

وی با بیان اینکه بی تردید اهالی بازار سرمایه از تنوع ابزاری در بازار استقبال می کنند، خاطر نشان کرد: این اقدام نیازمند اطلاع رسانی دقیق و وسیعی است و بی تردید بانک مرکزی ابزارها و زیرساخت های آن را فراهم کرده است، چرا که اگر بدون ابزار لازم و یا اطلاع رسانی دقیق، طرح اجرایی شود بی تردید نتیجه بخش نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: به نظر می رسد بانک مرکزی چنانچه ابزارهای لازم را برای عملیاتی کردن چنین طرحی آماده نکرده، بهتر است آن را به تعویق بیندازد تا پس از ترویج و اطلاع رسانی مناسب در کنار ایجاد زیرساخت های لازم مشکلی در اجرا، طرح را تهدید نکند. این در حالی است که هم اکنون فعالان بازار سرمایه از جزئیات و زوایای چنین طرحی بی اطلاع هستند.

چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی بیشتر به خاطر جمع آوری ارز در بازارهای غیر رسمی است، دولت برای جمع آوری ارزهای خانگی و یا در بازار دست و پا می زند اما معلوم نیست نتیجه آن با انتشار اوراق ارزی چگونه باشد. به نظر می رسد دولت به جای چنین تصمیمی تورم را کنترل کند

بانک مرکزی به جای انتشار اوراق ارزی بهتر است بدنبال کاهش نرخ تورم برود
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی نیز در این باره به «بازار» گفت: هر چند تجربه سپرده گذاری ارزی را در سالهای پیشین داشته ایم و مردم رضایت چندانی از آن نداشتند، اما امیدواریم بانک مرکزی در صورت انتشار اوراق ارزی بتواند برخلاف گذشته رضایت خریداران چنین اوراقی را جلب کند و طوری نشود که نتواند در این زمینه به تعهدات خود عمل کند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی بیشتر به خاطر جمع آوری ارز در بازارهای غیر رسمی است، گفت: دولت برای جمع آوری ارزها ی خانگی و یا در بازار دست و پا می زند اما معلوم نیست نتیجه آن با انتشار اوراق ارزی چگونه باشد. به نظر می رسد دولت به جای چنین تصمیمی تورم را کنترل کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: بانک مرکزی اکنون به دنبال ایجاد رمز ارز ملی و انتشار اوراق ارزی است در حالی که بهترین راه برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور در این شرایط سخت ایجاد راهکارهای کارشناسانه برای مهار رشد نرخ تورم است.

بنا به این گزارش، بانک مرکزی درصدد است که اقدام به انتشار اوراق ارزی کند، اما به عقیده کارشناسان زوایا و جزئیات این طرح برای مردم باید به درستی اطلاع رسانی شود و از همه مهتر اعتماد از دست رفته مردم را نسبت به این بازار بدست آورد.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha