۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
ارتقای کیفیت تجهیزات پزشکی داخلی بدون واردات میسر نیست| ضرورت حمایت سازمان ها از طرح های دانش بنیان
دبیر انجمن شرکت های دانش بنیان سلامت تهران:

ارتقای کیفیت تجهیزات پزشکی داخلی بدون واردات میسر نیست| ضرورت حمایت سازمان ها از طرح های دانش بنیان

مهدوی، دبیر انجمن شرکت های دانش بنیان سلامت تهران به بازار گفت: در صورتی که درهای واردات را به سوی محصولات تجهیزات پزشکی ببندیم نمی توانیم انتظار افزایش یا حتی حفظ کیفیت تولیدات داخلی  را داشته باشیم.

بازار؛ گروه صنعت: همین چند وقت پیش بود که سیدحسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد واردات ۳۲۲ قلم از تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید مشابه دارند ممنوع است. موضوعی که برخی از کارشناسان درباره آن معتقدند درست است که باید از تولید داخلی حمایت کرد اما ممنوعیت واردات راهکار مناسبی برای این حمایت نیست.

به رغم اینکه شرکت های دانش بنیان و فعال در زمینه تولید تجهیزات پزشکی سعی می کنند با محصولات به روز و تولیداتی با کیفیت بخشی از نیاز بازار را مرتفع کنند اما بستن درهای وارداتی مانعی بزرگ برای رشد و توسعه صنایع کشور به ویژه تجهیزات پزشکی شناخته می شود؛ چرا که تا زمانی که شرایط رقابت در بازار فراهم نباشد تولید کنندگان نه می توانند به راحتی از دانش مجموعه های خارجی بهره مند شوند و نه نیازی به آن در خود می بینند. همچنین این اتفاق می تواند دلیل مهمی برای ایجاد انحصار باشد. بنابراین بهترین راه کار این است که واردات ادامه یابد اما به صورت محدود باشد تا زمینه رشد و پویایی در آن ها از بین نرود و مهم تر از آن زمانی که دوباره درهای واردات باز شد بتوانند با آن ها دست به رقابت بزنند و صادرات داشته باشند.

در این راستا شاهرخ مهدوی، دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت تهران با اشاره به ضرورت ادامه واردات و تغییر سیاست های سازمان های مربوطه از ممنوعیت به حمایت بیشتر و اصلاح قوانین در مورد فعالیت های شرکت ها به ویژه دانش بنیان ها در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* امسال به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است؛ بفرمایید با توجه به نام انجمن تان، قرار است چه برنامه هایی را امسال در پیش بگیرید تا ضمن حمایت از مجموعه های دانش بنیان، آن ها بتوانند محصولاتی کاربردی به بازار تجهیزات پزشکی کشور عرضه کنند؟
همانطور که اشاره کردید سال جاری با درایت مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نام گذاری شده است و انجمن شرکت های دانش بنیان سلامت تهران با چهار سال سابقه فعالیت قصد دارد چالش ها و نیازها را در این حوزه مرتفع کند یا قدری از آن ها بکاهد. همچنین این مجموعه قصد دارد به طور کلی صدای بخش خصوصی در حوزه دانش بنیان و کسب و کارهای نوپای حوزه سلامت باشد و آن را به بخش های تصمیم گیر هدایت کند تا با دریافت حمایت ها بتواند نسبت به رفع چالش ها با پیگیری های مستمر اقدام کند.

بنابراین با توجه به شعار امسال که مرتبط با فعالیت دانش بنیان ها است، وظیفه ما نیز نسبت به سال های گذشته در قبال منویات رهبری سنگین تر است و تلاش می کنیم تا در وهله اول ارتباط بیشتر و بهتری با شرکت های عضو که در حال خاطر ۱۵۰ شرکت و کسب و کار نوپا در تهران از خدمات ما استفاده می کنند برقرار کنیم و چالش های این شرکت ها چه در عرصه تولید و یا بروکراسی اداری و یا در عرصه هایی مثل صادرات را بررسی و مرتفع کنیم.

به طور حتم در شورای گفت و گو که با کمک اتاق بازرگانی تهران تاسیس شده و دسترسی بسیار خوبی به نهاد های حاکمیتی دارد این چالش ها را مطرح می کنیم تا بتوانیم راه حل های لازم را از طریق تعاملات با این دستگاه ها و همچنین خود این شرکت ها به دست آوریم.

یکی از چالش هایی که شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی با آن ها مواجه هستند بحث معافیت های مالیاتی است. این معافیت خیلی به یک شرکت دانش بنیان کمک می کند اما همین شرکت وقتی می خواهد در یک مناقصه دولتی وارد شود این مالیات صفر برایشان چالش است

* اشاره کردید به چالش هایی که در مسیر فعالیت شرکت های دانش بنیان قرار دارد و قصد دارید از طرق مختلف آن ها را مرتفع سازید، بفرمایید بیشترین چالش هایی که شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی کشور با آن ها دست و پنجه نرم می کنند چیست؟
یکی از چالش هایی که شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی با آن ها مواجه هستند بحث معافیت های مالیاتی است. این معافیت خیلی به یک شرکت دانش بنیان کمک می کند تا بتوانند راحت تر فعالیت کنند و با مالیات صفر آورده های خود را به سمت تولید سوق دهند اما همین شرکت وقتی می خواهد در یک مناقصه دولتی وارد شود این مالیات صفر برای شان چالش است؛ چرا که قوانین مناقصات می گوید شما باید به این میزان مالیات پرداخت کرده باشید که نشان دهنده توانمندی مالیاتی شرکت است تا بتوانید وارد مناقصه شوید. بنابراین همین قانون مانعی برای ورود این شرکت ها به مناقصات می شود.

همچنین مشکل دیگر شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات است، هرچند در زمان کرونا با تصمیم بسیار درست صادرات ملزومات پزشکی را به حداقل رساندیم اما اکنون با توجه به کمرنگ تر شدن کرونا نیاز است که در داخل احساس رقابت ایجاد شود.

* با این تفاسیر موافق بازگشایی درهای واردات هستید؟ بفرمایید دلیل این موافقت چیست و ممنوعیت واردات تجهیزات پزشکی چه چالشی ایجاد می کند؟
بله، همزمان با باز شدن درهای صادراتی جهت انباشته های تولید نیاز است که درهای واردات هم به صورت محدود برای ایجاد رقابت با تولید کنندگان داخلی و ایجاد انگیزه جهت حفظ کیفیت محصولات باز شود. بنابراین تا زمانی که واردات نباشد نمی توان نه تنها انتظار افزایش کیفیت داشت بلکه این احتمال وجود دارد که کیفیت محصولات نیز در مسیر کاهشی قرار گیرد.

به جای اینکه شرکت ها درصدد باشند که تولید محصول خود را به خارج از کشور ارسال کنند باید بستری فراهم شود تا بتوانیم در داخل تولید محصولات را برای ایران انجام دهیم و صادرات محصول برای بازار های جهانی و برندسازی نام ایرانی انجام شود

* از دیگر مشکلات بگویید، بفرمایید شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه تولید تجهیزات پزشکی چه چالشی در زمینه تامین ارز و دریافت وام از بانک ها دارند؟
در زمینه ارزی و زمینه های اخذ وام و تسهیلات برای شرکت ها با وجود اینکه نهاد هایی مثل صندوق شکوفایی و نوآوری و بانک های مختلف تسهیلات لازم با سودهای حداقلی را در نظر گرفتند اما به نظر بنده با توجه به تورمی که نه تنها در ایران بلکه در کل بازارهای جهانی وجود دارد؛ قیمت های تمام شده نسبت به ۳ یا ۴ سال قبل بسیار بالاتر است.

بنابراین با وجود مساعدت دستگاه ها برای اعطای وام، شاید این منابع مالی جوابگوی تولید نباشد و نیاز است که نهادهای اقتصادی و سازمان های اقتصادی بزرگ دیگری همچون ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره)، سازمان اقتصادی کوثر و... و. به این حوزه ورود کنند و با بررسی طرح هایی که موثر هستند به کمک این شرکت ها بیایند.

ما در انجمن شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت تهران این امکان را فراهم کردیم که یک تیم تخصصی و به صورت رایگان طرح هایی که از سراسر کشور برای ما ارسال می شود را داوری کند و این طرح ها هر ماهه بعد از فیلتراسیون اولیه ۴ یا ۵ طرح در جلساتی که اسم آن را کمیته تجاری سازی طرح های فن آورانه و نوآورانه حوزه سلامت گذاشتیم با حضور داوران، فن آوران و سرمایه گذاران مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بنابراین این موضوع خیلی مهم است که یک فن آوری که در سیستان و بلوچستان در نقاط دور دست ایده ای را تبدیل به محصول کرده بتواند دلگرم باشد حداقل سرمایه گذار آمادگی شنیدن ایده و یا دیدن محصول این فن آور را دارد.

وقتی این جلسات برگزار می شود سرمایه گذارانی که می توانند از سازمان های اقتصادی بزرگ، بانک ها و حتی غول های حوزه سلامت که زمانی خودشان نوپا و دانش بنیان بودند به این حوزه ورود کنند و براساس مسئولین اجتماعی خود در این کمپین و جلسات حضور یابند و طرح ها را بررسی و مشارکت کنند تا تولید انبوه شکل بگیرد.

بنابراین به جای اینکه شرکت ها درصدد باشند که تولید محصول خود را به خارج از کشور ارسال کنند باید بستری فراهم شود تا بتوانیم در داخل تولید محصولات را برای ایران انجام دهیم و صادرات محصول برای بازار های جهانی و برندسازی نام ایرانی انجام شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha