۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۴
رفتار خنثی بازار به رشد نرخ ارز در برابر بیش‌واکنشی به احتمال کاهش نرخ ارز
کارشناس بازارهای مالی مطرح کرد

رفتار خنثی بازار به رشد نرخ ارز در برابر بیش‌واکنشی به احتمال کاهش نرخ ارز

پیش‌بینی بازار در تابستان به نتیجه مذاکرات و روند نرخ ارز بستگی دارد؛ البته رفتار و حرکت بازار با وجود رشد نرخ ارز همچنان غیرقرینه با این مؤلفه اثرگذار است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در بررسی شرایط فعلی بازار گفت: در حال حاضر بازار کمی سردرگم است. ابهام در سمت و سوی توافق هسته‌ای و جهت نرخ ارز در کنار چگونگی رفتارهای بازارهای رغیب و سیاستگذاران اقتصادی مانند قیمت‌گذاری دستوری، وضع عوارض یا تغییراتی که معمولاً بواسطه دخالت در شیوه قیمت‌گذاری یا واردات و صادرات اعمال می‌شود، از جمله عوامل مرتبط با ایجاد شرایط کنونی هستند.

او افزود: از طرفی دیگر گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها به خصوص در فصل زمستان، توجه سرمایه‌گذاران را زیاد جلب نکرد؛ به طوری که افت حاشیه سود به ویژه در گروه‌های بنیادی بازار مثل پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی رقم زد. در کنار این موارد، نگرانی‌ها از کاهش تقاضا و قطعی برق و افت تولید برای گروه های بزرگی مانند فلزات، سبب شده تا فعلا در بازار با یک روند نسبتا اصلاحی ضعیف یا درجا زدن رو به رو باشیم.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: ضمن این که در سه ماه گذشته گروه‌های خودرویی و پالایشی لیدرهای بازار بودند و به این دلیل بازار حال خوب یا بد خود را به این دو گروه گره زده است. و از آنجایی که در حال حاضر این گروه‌ها با اخبار جدید و رو به رشدی مواجه نیستند؛ کلیت بازار سرمایه زیر سایه این شرایط قرار گرفته است.

پیش‌بینی بازار در تابستان به نتیجه مذاکرات و روند نرخ ارز بستگی دارد؛ اما حتی با فرض توافق احتمالی، افزایش نرخ در برخی از گروه‌ها حتمی است اما در برخی از گروه‌ها هم به واسطه افزایش قطعی‌های برق و کاهش ظرفیت‌های تولیدی انتظار اصلاح وجود دارد؛ با این وجود تابستان نسبتا متعادلی برای بازار سرمایه پیش‌بینی می‌شود.

صادقین ادامه داد: مجموع عوامل یاد شده در بالا سبب شده تا به رغم افزایش نرخ دلار، بازار با افت مواجه باشد. در نظر داشته باشید که با وجود رشد نرخ ارز در بازار آزاد اما نرخ دلار نیمایی با رشد متناسبی رو به رو نبوده است. از این رو بازار با پیشران مثبتی برای رشد روبه‌رو نیست.

او تصریح کرد: علاوه بر این نیم نگاه احتیاطی هم به مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، بنابراین رفتار غیرقرینه در بازار با وجود رشد نرخ ارز همچنان وجود دارد. به طوری که در رشدهای دلار، بازار عکس‌العملی ندارد اما در ریزش‌های بازار حتی بیش واکنشی نشان می‌دهد.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: معتقدم با وجود گزارش های ۱۲ ماهه ضعیف در فصل زمستان، اما نمادهای گروه‌هایی که سود نقدی بهتری را پرداخت می کنند به طور قطع با وضعیت بهتری رو به رو هستند و انتظار بر این است که در یکی دو ماه آینده برای این دست از سهام تقاضا وجود داشته باشد.

صادقین صریح کرد: گزارش‌های فصل بهار به خصوص گزارش‌های فروردین و اردیبهشت گزارش‌های خوبی هستند و بر مبنای سه ماهه بهار اگر پیش‌بینی‌های درستی انجام شود، انتظار رشد در بازار خواهیم داشت.

او در پیش بینی بازار در فصل تابستان بیان کرد: روند بازار در تابستان به شرایط برجام و روند نرخ ارز بستگی دارد، البته معتقدم چه برجام اتفاق افتد و یا اتفاق نیفتد، افزایش نرخ در برخی از گروه‌ها حتمی است اما در برخی از گروه‌ها به واسطه افزایش قطعی‌های برق و کاهش ظرفیت‌های تولیدی انتظار اصلاح وجود دارد؛ به نظر میرسد تابستان نسبتا متعادلی پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha