۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۶
فرسودگی ماشین آلات عاملی برای رکود صنایع | دانش بنیان‌ها به کمک آیند
بازار گزارش می‌دهد؛

فرسودگی ماشین آلات عاملی برای رکود صنایع | دانش بنیان‌ها به کمک آیند

سمنان- نگاهی به آمار ارائه شده از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی کشور نشان می‌دهد که دلیل رکود ۱۰ درصد از صنایع راکد کشور، فرسودگی ماشین آلات و خط تولید محسوب می‌شود که آمار بسیاری بالا است.

بازار، گروه استان‌ها: تقریباً برای همه مسجل شده بود که یکی از مشکلات و موانع تولید در استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور، ماشین آلات صنعتی فرسوده و فقدان فناوری تولید است اما زمانی که معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر یک روزه به سمنان اعلام کرد که ۱۰ درصد کل واحدهای راکد صنعتی کشور بابت ماشین آلات فرسوده به ورطه افتاده اند موجبات شگفتی بسیاری مهیا شد.

برخی کارشناسان این رقم را بسیار کمتر می‌دانستند و چهره زشت تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی یک بار دیگر مشخص شد چرا که بسیاری از این ماشین آلات نیاز به قطعات، تعویض بخش‌هایی از دستگاه‌ها، تعمیر، به روز رسانی و … هستند و در دوران کنونی با دلاری که بیش از ۳۰ هزار تومان است، بهسازی آنان قدری دشوار خواهد بود.

دردسرهای ماشین آلات فرسوده
یکی از کسانی که با این مشکل روبرو است در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به خاطره‌ای در همین مورد، می‌گوید: دستگاه سی ان سی مخصوص خراطی یعنی بازوی رباتیکی که همزمان چندین چوب را به صورت یکسان در محفظه‌ای برش می‌دهد از ترکیه وارد شد این دستگاه در مقطعی دچار خرابی عمده‌ای شد که نیاز به تعمیر آن ایجاد شد مقرر شد تا دو تکنسین از کشور ترکیه بیایند و دستگاه را تعمیر کنند آن زمان دلار حدود ۱۳ هزار تومان بود و سه روز اقامت و تعمیر دستگاه برای شرکت ۷۵ میلیون تومان هزینه برداشت.

بسیاری از این ماشین آلات نیاز به قطعات، تعویض بخش‌هایی از دستگاه‌ها، تعمیر، به روز رسانی و … هستند

این صنعتگر سابق که به واسطه فروش کارگاه خود تمایلی به نام بردن از خود ندارد چرا که به عقیده وی امکان دارد این اظهار نظر بر کار صاحب جدید کارگاه اثر بگذارد، اضافه می‌کند: اخیراً متوجه شدم دوباره دستگاه خراب شده البته من دیگر آنجا کار نمی‌کنم اما از همان جا با من تماس گرفتند چرا که ارتباطم را حفظ کرده ام و با برآوردهایی که صورت گرفته بیش از دو برابر میزان چند سال قبل باید امروز هزینه دستگاهی شود که خودش را ۲۰۰ میلیون تومان خریدیم و امروز هشت میلیارد تومان است.

وی می‌افزاید: مشکل اینجا است که ما بعضاً فناوری را داریم اما کشور سازنده کدهایی را در روی دستگاه سوار کرده که نمی‌توان آن را به راحتی شکست این کار صورت می‌گیرد تا زمان تعمیر و یا سروئیس حتی آپ گرید دستگاه‌ها مجبور باشیم با همان‌ها تماس بگیریم لذا این تنها یک مورد از چندین و چند مشکلاتی است که بر اثر دستگاه‌ها بر تولید ما تحمیل می‌شود و ما هم چاره‌ای جز تن دادن نداریم البته باید گفت من جوانان خوبی داریم که توان بالایی نیز دارند اما همه چیز هم در توان علمی خلاصه نمی‌شود.

فرسودگی ماشین آلات عاملی برای رکود صنایع | دانش بنیان‌ها به کمک آیند

تفکیک موانع تولید
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر به استان سمنان ضمن اشاره به تفکیک مشکلات تولید و رکود واحدهای صنعتی بیان کرد: در سال جاری دو هزار واحد راکد به چرخه تولید بازخواهد گشت همچنین احیای این تعداد واحدهای راکد صنعتی منجر به اشتغال ۳۴ هزار نفر می‌شود.

عزیز الله قربانی گفت: ۴۴ درصد از این واحدها مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد عدم تقاضا و بازار، ۱۰ درصد فرسودگی ماشین آلات، ۱۰ درصد ضعف فناوری، ۱۱ درصد کمبود مواد اولیه، ۹ درصد مشکلات حقوقی و هشت درصد دارای مشکلات زیرساختی است همچنین باید گفت سال گذشته دو هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشت و برای ۳۹ هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

این امر نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی ما به دلیل مشکلات مرتبط با دستگاه‌ها و ماشین آلات فرسوده درگیر و دار مشکلات هستند و بعضاً حتی خط تولید آنها خاموش شده است موضوعی که به نظر می‌رسد با ورود دانش بنیان‌ها به آن در سالی که به نام همین شرکت‌ها نیز نامگذاری شده، بتوان بخشی از مشکلات را حل کرد.

مشاوره و برنامه ریزی
کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دانش بنیان‌ها زمینه‌های کار فراوانی دارند که یکی از مهمترین آنها همین موضوع سرویس و به روز سازی دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی محسوب می‌شود، ابراز کرد: باید از ظرفیت دانش بنیان‌ها و جوانان مستعد ایران اسلامی برای بهسازی ماشین آلات فرسوده استفاده کرد و حتی بر روی توان تولید دستگاه‌های جدید با هزینه کمتر و نمونه مشابه ایرانی اقدام کرد تا از شر این معضل خلاص شویم.

در سال جاری دو هزار واحد راکد به چرخه تولید بازخواهد گشت همچنین احیای این تعداد واحدهای راکد صنعتی منجر به اشتغال ۳۴ هزار نفر می‌شود

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه تولید گران صنعتی ایران اسلامی توانسته اند تولیدات خوبی داشته باشند اما انصافاً باید پذیرفت که بعضاً با نمونه‌های خارجی فاصله داریم برای مثال در زمینه صنعت کاغذ همچنان به دستگاه‌های چینی و آلمانی یا در زمینه تولیدات غذایی به دستگاه‌های ایتالیایی و … وابسته هستیم چه بهتر که بتوانیم با ورود دانش بنیان‌ها دو تحول اساسی را در زمینه تولیدات کشورمان ایجاد کنیم، گفت: نخستین تحول ارتقای کیفی تولیدات داخلی با توجه به امکانات فناوری دانش بنیان‌ها است و دومین تحویل ساخت دستگاه‌هایی با هزینه‌های کمتر و کمک به صنعتگران برای کاهش هزینه‌های تولید است.

وی افزود: با حمایت‌های خوبی که دولت سیزدهم چه در زمینه تسهیلات و چه در زمینه‌های مشاوره‌ای و برنامه ریزی و بازار یابی و … صورت می‌دهد می‌توان امیدوار بود که امسال بتوانیم از ظرفیت دانش بنیان‌ها به خصوص در زمینه رفع معضل بزرگ تولید یعنی فرسودگی ماشین آلات صنعتی بهره بگیریم.

علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان چندی پیش در گفتگو با خبرنگار بازار فرسودگی دستگاه‌های تولیدی را یکی از مشکلات صنعت استان دانست و گفت: فرسودگی و عدم استفاده از دستگاه‌های جدید به خصوص در تحریم‌ها و تلاطم‌های ارزی توانسته مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت استان سمنان به دست بیاورد. وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید، افزود: تسهیلات برای تعویض و به کار گیری دستگاه‌های غیر فرسوده یکی از راهکارهای حمایت از تولید در سطح استان سمنان محسوب می‌شود.

فرسودگی ماشین آلات عاملی برای رکود صنایع | دانش بنیان‌ها به کمک آیند

ارتقای تولید
از سوی دیگر استاندار سمان نیز تاکید بسیاری بر ضرورت به کار گیری ظرفیت دانش بنیان‌ها در ارتقای دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی استان در راستای حمایت از تولید و حفظ اشتغال دارد تا جایی که وی در گفتگو با خبرنگار بازار، اولویت‌های استانداری را اینگونه شرح می‌دهد: سیاست و اولویت نخست در استان از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم حفظ وضعیت موجود در بخش صنعتی و تولیدی و اشتغال بود لذا اعلام کردیم که اجازه تعطیلی واحد تولیدی دیگری را در استان نمی‌دهیم و اینگونه نیز شده است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه دومین گام ما در کنار حفظ وضعیت موجود ارتقای وضعیت بود، بیان کرد: در سومین گام نگاهی نیز به جذب سرمایه گذاران جدید در استان داریم و در این زمینه از ورود همه سرمایه گذاران استقبال خواهیم کرد.

دانش بنیان‌ها زمینه‌های کار فراوانی دارند که یکی از مهمترین آنها همین موضوع سرویس و به روز سازی دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه به کار گیری ظرفیت دانش بنیان‌ها دیگر اولویت ما به خصوص با تعیین شعار سال مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بیان داشت: استان سمنان ۱۹ شهرک صنعتی دارد که نزدیک به دو هزار کارخانه در آن فعال است لذا با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها در کنار رفع موانع تولید سعی در ارتقای بهره وری داریم که یکی از بخش‌های این ارتقای بهره وری نیز، ماشین آلات محسوب می‌شوند.

کمک به دانش بنیان‌ها
دانش بنیان‌ها اما برای کمک به صنعت مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی نیز دریافت می‌کنند آنطور که محسن نظری رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: بسته‌های حمایتی از دانش بنیان‌ها در استان سمنان به این جهت ارائه می‌شود که بتوانیم شاهد رشد و توسعه این شرکت‌ها و در نهایت اشتغال زایی باشیم.

نظری با بیان اینکه حمایت‌های مختلفی از سوی پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های حمایتی و نوآوری و همچنین شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود که تسهیلات مالی بخشی از آنها است، تاکید کرد: برای شرکت‌های دانش بنیان استان سمنان همچنین تسهیلات نمونه سازی نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات مشاوره از دیگر بخش‌های حمایت‌های پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان استان سمنان است، تاکید داشت: ایجاد امکان حضور در نمایشگاه‌های داخلی و توسعه بازار از دیگر اقداماتی است که برای این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

ارائه مشوق‌ها
رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان همچنین از ارائه سبد حمایتی متنوع صندوق نوآوری و معاونت علمی و معاونت فنی وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری نیز برای شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: این بسته‌ها متنوع هستند و شامل انواع شرکت‌های دانش بنیان بدون محدودیت خواهند شد.

در نهایت باید گفت مشکل فرسودگی ماشین آلات صنعتی در استان سمنان امری جدی است که می‌توان با ورود و حمایت از دانش بنیان‌ها قدری از آن کاست به هر روی باید دید که آیا دولت سیزدهم در به کار گیری از این ظرفیت مبسوط در استان چه اقدامی را صورت خواهد داد.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha