۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
بازار سرد مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی | تولیدکنندگان همچنان ضرر می‌دهند
گزارش بازار؛

بازار سرد مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی | تولیدکنندگان همچنان ضرر می‌دهند

بیرجند- فعالان صنعت مرغ در خراسان جنوبی معتقدند برنامه های دستوری مشکلات این بخش را حل نکرده و مسئولان باید چاره اندیشی اساسی برای زمین گیر نشدن این صنعت داشته باشند.

بازار؛ گروه استان ها: با اجرای طرح آزادسازی و اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ترجیهی پیش بینی می شد بسیاری از مشکلات فراروی مرغداران رفع شود اما فعالان این صنعت گلایه هایی را مطرح می کنند که باید مسئولان در کلان کشور برای حل مشکلات این صنعت چاره اندیشی اساسی کنند.

خراسان جنوبی از قطب های تولید مرغ در کشور است و روزانه ۱۸۰ تن مرغ تولیدی دارد که ۴۰ تن مصرف استان است و ۱۴۰ تن اضافه به شهرهای دیگر صادر می شده است.

در خصوص تخم مرغ نیز روزانه ۹۰ تن در استان تولید می شود که مصرف استان ۳۰ تن است و ۶۰ تن مازاد به دیگر استان ها ارسال می شده است و اکنون که بازار مرغ و تخم مرغ در استان سرد شده است تولیدات روی دست تولید کننده مانده و ضررهای میلیاردی متوجه آنها شده است.

تولیدکنندگان حوزه مرغ و تخم مرغ در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان دور هم جمع شدند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

برنامه‌های دستوری مشکلی را حل نمی‌کند
مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و مشکلات مرغداران استان بیان کرد: ذرت معادل ۵.۵ برابر و سویا ۴ برابر افزایش قیمت داشت است.

علی واحدی پناه با بیان اینکه قیمت مرغ هم به نسبت گرانی نهاده‌ها باید افزایش می‌یافت، افزود: آنچه بین اتحادیه مرغداران کشور و وزیر طی شده بود ۴۹ هزار تومان برای مرغ زنده بود، اما سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده قیمت را ۴۰ هزار تومان و قیمت مرغ برای مصرف کننده را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است.

مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق ادامه داد: اگر تعدادی از واحدهای مرغداری اقدام به جوجه‌ریزی کرده‌اند بابت این است که امیدوارند مرغ را بتوانند بالاتر از قیمت مصوب توزیع کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تولید کننده بالای ۱۰ هزار تومان برای هر کیلو مرغ زیان می‌دهد، گفت: دولت اعلام کرد که مازاد تولید را پیش بینی کرده است و پیش بینی هم تا نهایت ۳۰ درصد کاهش مصرف بود اما متأسفانه اکنون شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصد مصرف مرغ هستیم.

بازار سرد مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی | تولیدکنندگان همچنان ضرر می‌دهند

واحدی پناه با بیان اینکه قیمت مرغ از قیمت مصوب خودش یعنی ۴۰ هزار تومان که سازمان تولید کننده و مصرف کننده اعلام کرده بود هم پایین‌تر آمد، گفت: این موجب شد تا جوجه‌ریزی در تعدادی از واحدها کاهش یابد. 

واحدی پناه تصریح کرد: دولت برای اینکه بتواند سود تولید کننده را تأمین کند اعلام کرده که شرکت پشتیبانی امور دام وارد عمل شود و قرار داد خرید تضمینی مرغ را به اجرا بگذارد.

وی ادامه داد: مرغداری یک بنگاه اقتصادی است که تولید کننده سود و زیان خود را می‌سنجد و با برنامه‌های دستوری نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

موانع صادرات مرغ و تخم مرغ برداشته شود
وی با بیان اینکه قیمت ۴۹ تا ۵۴ هزار تومان برای مرغ به دولت پیشنهاد شده بود که با کف قیمت موافقت شد، بیان کرد: قرار بود در طرح آزاد سازی از کالا برگ یا بن کارت استفاده شود که قضیه مدیریت و مصرف کاهش پیدا نکند اما با واریز یارانه نقدی دو ماه ابتدای طرح به حساب خانوارها، نقدینگی به جامعه تزریق شد و مصرف هم باب میل انجام نشد و در نتیجه نارضایتی‌هایی به وجود آمد.

به گفته وی اگر کالا برگ ارائه می‌شد مردم مرغ خریداری می‌کردند و تولید کننده هم با مشکلات فعلی مواجه نمی‌شد.

با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی سه تا ۴ برابر میزان مصرف تولید تخم مرغ را دارد و مازاد تولید به استان‌های همجوار ارسال می شده است، اکنون با کاهش مصرف متأسفانه تخم مرغ روی دست تولید کننده مانده و دولت هم تا این لحظه خرید تضمینی تخم مرغ را در استان آغاز نکرده است

واحدی پناه با بیان اینکه موضوع انجام صادرات هم در صورت کاهش میزان مصرف مطرح شد، بیان داشت: در بحث صادرات هم دستورالعمل‌ها آمده ولی هنوز موانع برداشته نشده است.

مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق عنوان کرد: صادرات مرغ و تخم و مرغ که به طور واضح بتوانیم انجام بدهیم هنوز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در بحث واحدهای مرغ تخم گذار با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی سه تا ۴ برابر میزان مصرف تولید تخم مرغ را داریم و مازاد تولید به استان‌های همجوار ارسال می شده است، اکنون با کاهش مصرف متأسفانه تخم مرغ روی دست تولید کننده مانده و دولت هم تا این لحظه خرید تضمینی تخم مرغ را در استان آغاز نکرده است.

واحدی پناه بیان داشت: امیدواریم با خرید تضمینی مشکل واحدهای تخم گذار حل شود.

وی عنوان کرد: نگهداری تخم مرغ واقعاً سخت است چرا که اگر به سردخانه برود بعد از بیرون آمدن از سردخانه تاریخ مصرف به یک هفته کاهش می‌یابد و این یکی از معضلات در این بخش است.

بازار سرد مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی | تولیدکنندگان همچنان ضرر می‌دهند

تسهیلاتی که گره‌گشا نیست
مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق بیان داشت: سرمایه در گردشی که برای هر مرغ تخم گذار در نظر گرفته شده مبلغ ۴۳ هزار تومان بوده که بسیار ناچیز بوده و تقسیم بر دو می‌شود که ۵۰ درصد آورده واحد مرغدار تخم گذار و ۵۰ درصد را دولت وام می‌دهد.

واحدی پناه افزود: اگر یک سالن ۱۰ هزاری را برای واحد تخم گذار در نظر بگیریم دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به تولید کننده وام می‌دهند که پول سه ماشین سویا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تسهیلات هم مرغداران مشکلاتی را مطرح کرده‌اند، بیان کرد: واحدهایی که بالای ۵ میلیارد تسهیلات می‌توانند دریافت کنند باید صورت‌های مالی ارائه دهند که این پروسه خیلی زمان بر و با هزینه برای تولید کننده است.

وی با بیان اینکه این موضوع با پیگیری‌های انجام شده در استان قابل حل است، عنوان کرد: لازم است ستادی در استان تشکیل شود و مشکل مواجه شود.

اگر برنامه‌ریزی خوبی صورت نگیرد ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای مرغداری حذف خواهند شد

مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق ادامه داد: اگر به روال فعلی پیش برویم پیش بینی‌ها این خواهد بود که در تیرماه با کمبود مرغ و تخم مرغ مواجه خواهیم شد.

به گفته وی اگر برنامه‌ریزی خوبی صورت نگیرد ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای مرغداری حذف خواهند شد.

واحدی پناه خواستار برنامه‌ریزی مدون برای مازاد تولید مرغ شد و افزود: مشوق‌های صادراتی در این بخش ارائه شود.

وی با اذعان به اینکه افغانستان با قیمت خیلی پایین ۲۷ هزار تومان خریدار تخم مرغ است گفت: دولت قیمت را ۳۹ و ۸۰۰ اعلام کرده اما باید با قیمت بسیار پایین‌تر صادرات را هم داشته باشیم و برای این مورد راهکاری ارائه نشده است.

بازار سرد مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی | تولیدکنندگان همچنان ضرر می‌دهند

مشکلات تولید کننده واحد به واحد بررسی شود
فروزانفر نماینده شرکت کاکل‌زری هم با بیان اینکه باید این جلسات در واحدهای تولیدی برگزار شود، بیان داشت: مشکلات واحد به واحد و به صورت کاربردی برگزار شود زیرا از جلسات فعلی خروجی بیرون نیامده است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری مشکلات را حل نمی‌کند، گفت: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد و نه قیمت‌های دستوری.

وی با بیان اینکه پنج روزه درگیر هستم برای صادرات اما متأسفانه به نتیجه نرسیده است، بیان داشت: سال‌ها تلاش کردیم برای به دست آوردن بازارها اما صادراتی آزاد نشده است.

قیمت تمام شده مرغ زنده ۵۰ هزار تومان خرید تضمینی ۵۱ هزار تومان!
سید محمد عسگری مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران بیرجند با بیان اینکه بدون اینکه عوامل مؤثر در تولید در نظر گرفته شود قیمت تعیین شده است، گفت: با این روش قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: با یک حساب ساده و بدون سودجویی بیش از حد، قیمت مرغ اکنون ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی ۵۱ هزار تومان اعلام شده در صورتی که قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولید کننده ۵۰ هزار تو مان است، گفت: مسئولان در مصاحبه‌های خبری اظهار شادی از پایین آمدن قیمت مرغ می‌کنند که این نشان می‌دهد گویا کسی به فکر تولید کننده نیست.

وی با اشاره به اینکه باید از قبل برنامه‌ریزی برای ارائه تسهیلات و مشکلات احتمالی می‌شد، بیان داشت: باید قیمت عادلانه و واقعی در نظر بگیرند.

وی اظهار داشت: اکنون که کاهش مصرف است هیچ مسئولی سراغ ما را نمی‌گیرد اما چند ماه دیگر که تولید کننده زمین گیر شود و مرغ در بازار کم شود همه مسئولان سراغ ما را می‌گیرند و به دنبال اینکه مرغی را از استان جابجا نکنیم.

وی گفت: برخی از مشوق‌هایی که اعلام می‌کنند کارشناسی شده نیست مثلاً اینکه اعلام شد زنجیره‌ها می‌توانند ۳۰ درصد افزایش جوجه‌ریزی داشته باشند اما سالنی که امکان ۲۰ هزار جوجه‌ریزی را دارد آیا افزایش ۳۰ درصدی مشوق محسوب می‌شود؟؟

بازار سرد مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی | تولیدکنندگان همچنان ضرر می‌دهند

صادرات مازاد تولید هم به صرفه نیست
علی دباغی مدیر یک واحد مرغ تخم گذار در استان با اشاره به اختلاف نرخ مصوب ۳۵.۵ هزار تومانی تخم مرغ و با نرخی که صادرکننده خریدار آن است، گفت: افغان تخم مرغ ما را ۲۷ هزار تومان می خرد و این هزینه تحویلی است اگر هزینه حمل و نقل و … را کسر کنیم ۲۳ هزار تومان دست ما را خواهد گرفت در نتیجه تولید مازاد ما اکنون صادرات آن هم به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب هم برای تولید کننده به صرفه نیست، گفت: چاره کار ما مرغداران به دست مسئولان نیست باید یک تعدادی حذف شویم.

وی اذعان داشت: اکنون من نه مرغی دارم و نه تولیدی دارم و از جیب می‌خوریم.

تأخیر در تحویل نهاده
رضا گلی مدیر یک واحد مرغداری گوشتی در خراسان جنوبی با بیان اینکه از ۲۲ سالگی تا اکنون که ۳۶ ساله هستم ثباتی در بازار مرغ ندیده‌ام، گفت: زمانی برای خروج مرغ از استان جلوی ما را می‌گرفتند الان هم مسئولان برای مازاد مرغ ما پاسخگو باشد که چه کنیم؟

وی تصریح کرد: دو ماه پیش خریدار نهاده داشتم که هنوز به دست من نرسیده است.

وی با اذعان به اینکه من واحد مرغداری خود را اجاره کرده‌ام، گفت: صاحب مرغداری تسهیلات را می‌گیرد و به من که کار تولید را انجام می‌دهم هیچ نمی‌رسد.

بازار سرد مرغ و تخم مرغ در خراسان جنوبی | تولیدکنندگان همچنان ضرر می‌دهند

واقعیت سوزناک
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه بخش خصوصی و دولتی در استان با یکدیگر هماهنگ هستند، افزود: شرایط موجود نه برای تولید کننده و نه برای مصرف کننده نرمال نیست.

محمد ابراهیم ابراهیمی بیان داشت: خشکسالی شرایط حادتری را برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی ایجاد کرده است و در حوزه دام و طیور تولید کننده ما با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند.

وی هزینه‌های تولید در استان نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر است، بیان داشت: قیمت فروش محصول تولید حداکثر آن قیمت مصوب است که باید اجرایی کنیم اما باید با تمهیدات استانی شرایط را برای تولید کننده سهل تر کنیم.

وی با اذعان به اینکه ما نمی‌توانیم یک بام و دو هوا باشیم، افزود: مسائلی که امروز تولید کننده ما بیان می‌کند یک واقعیت سوزناک است در کنار آنها هستیم و مشکلات را منتقل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید توان خرید مصرف کننده را هم در نظر بگیریم گفت: نقد بر شرایط موجود خرید را داریم.

ابراهیمی خرید دام مولد حذفی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: تشکل‌های در شرایط فعلی باید نقدینگی برای آنها تأمین کنیم.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای قیمت مرغ بر اساس آنالیز اعلام شده در سازمان حمایت بوده است، گفت: البته به قیمت فعلی مرغ معترض هستیم.

الیاس جویبان با بیان اینکه اعلام کرده بودیم که فاصله قیمت یارانه‌ای با قیمت تمام شده نباید زیاد باشد، گفت: به دلیل این فاصله قیمتی در استان که میانگین مصرف بین ۲۵ تا ۳۵ تن در یک هفته بوده است اما تا ۱۵۰ تن توزیع داشته‌ایم و باز هم با کمبود مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه باید نهاده مدت دار در اختیار مرغداران قرار داده شود، گفت: وزارت جهاد از ستاد تنظیم بازار تقاضا کرد که به تولید کننده سرمایه در گردش بلاعوض داده شود.

اختیارات در حیطه استان نیست
علیرضا قاسمی نماینده بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ما موافق افزایش سقف تسهیلات به تناسب بالا رفتن قیمت نهاده‌ها به تولید کننده هستیم، افزود: اما هیچ اختیاری به مدیر استان در این زمینه داده نشده است.

وی عنوان کرد: بالای ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات فقط دو مورد متقاضی در استان داشته‌ایم، گفت: این دو مورد پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در زمینه واحدهای استیجاری مرغداری دستور ویژه از سوی معاون وزیر داده شده اجاره نامه را با تأیید جهاد کشاورزی را به بانک ارائه کنند می‌توانند تسهیلات را خودشان دریافت کنند.

پیگیری راه اندازی سردخانه برای ذخایر راهبردی، در اختیار قرار دادن نهاده مدت دار به مرغداران و دامداران، تعیین قیمت عادلانه و جلوگیری از قیمت دستوری، تأمین نقدینگی (مبلغ مشخص شده فعلی پاسخگوی نیست)، کاهش نرخ تسهیلات اعطایی و پیگیری بحث بیمه و تضمین مرغداری‌ها و تعیین مشوق‌های صادراتی برای مرغ و تخم مرغ از مصوبات این جلسه بود که تولید کنندگان خواستار پیگیری آن شدند.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha