۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
موفقیت فامنین در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها| تسهیلات جذب شد
بازار گزارش می‌دهد؛

موفقیت فامنین در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها| تسهیلات جذب شد

همدان- فامنین از شهرستان‌های موفق همدان در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها است تا آنجا که موفق به جذب تسهیلات طرح‌شده و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ۲۲هزار هکتار را زیر کشت محصول برده است.

بازار؛ گروه استان ها: جهش تولید در دیم‌زارها از طرح‌های ویژه‌ای است که از سال گذشته در استان همدان به اجرا در آمده و امسال نیز با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ادامه و بر اساس این برنامه ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان همدان زیر پوشش جهش تولید در اراضی دیمزار قرار می گیرد.

طرح جهش تولید دیم‌زارها آمیزه‌ای از علم و هنر کشاورز است که با چاشنی حمایت و بهره‌وری حداکثری از آب تولید افزایش می‌یابد و درآمدزایی شکل می گیرد.

به گفته معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در همدان طرح جهش تولید امسال در ۲۹۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان همدان اجرا می شود و محصولاتی چون گندم، جو، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و حبوبات در این طرح کشت می‌شود.

پارسال ۱۲۴ هزار هکتار از دیمزارهای استان همدان در طرح جهش تولید زیر کشت رفت
علی چهاردولی با بیان اینکه پارسال ۱۲۴ هزار هکتار از دیمزارهای استان همدان در طرح جهش تولید زیر کشت رفت، گفت: طبق تفاهمنامه‌ای که ستاد فرمان امام(ره) با جهاد کشاورزی کشور و استان منعقد کرده این طرح از زمان کاشت، داشت و برداشت زیر نظر کارشناسان ناظر مورد تایید ستاد، اجرایی میشود.

موفقیت فامنین در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها| تسهیلات جذب شد

چهاردولی توزیع نهاده‌های کشاورزی، تامین بذر، ماشین‌آلات کشاورزی، آموزش و نظارت عالی بر طرح را از دیگر خدمات برشمرد و ادامه داد: همدان سال ۹۹ در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور از استان های پایلوت اجرای طرح بود.

وی با بیان اینکه آخرین متدهای کشاورزی در دیمزارها اجرا می شود، گفت: طرح به نحوی تدوین شده که طی پنج سال در بیشترین سطح آیش محصولات موردنیاز کشت شود.

۱۰ شهرستان، ۸۰۸ روستا و ۱۷ هزار و ۵۰۰ کشاورز در اجرای این طرح در استان همدان همکاری دارند
معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در همدان با تاکید بر حمایت مالی و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از کشاورزان عنوان کرد: ۱۰ شهرستان، ۸۰۸ روستا و ۱۷ هزار و ۵۰۰ کشاورز در اجرای این طرح در استان همدان همکاری دارند.

چهاردولی اضافه کرد: پارسال از اعتبار لحاظ شده برای اجرای این طرح به مبلغ ۴۵ میلیاردتومان ۲۲ میلیاردتومان اعتبار به صورت وام و تسهیلات چهاردرصدی و مدت پنج ساله پرداخت و ۲۳ میلیاردتومان به صورت بلاعوض بوده است.

توضیحات معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در همدان پیرامون چگونگی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها گویای آن است که برای رسیدن به تولید مناسب باید با برنامه پیش رفت اما در این میان سهم شهرستان های استان همدان در اجرای این طرح متفاوت و فامنین در وضعیت به نسبت بهتری است.

فامنین از شهرستان های موفق استان همدان در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است تا آنجا که موفق به جذب تسهیلات طرح شده و با حمایت ستاداجرایی فرمان امام(ره) ۲۲ هزار هکتار را زیر کشت محصول برده است

فامنین از شهرستان های موفق استان همدان در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است تا آنجا که موفق به جذب تسهیلات طرح شده و با حمایت ستاداجرایی فرمان امام(ره) ۲۲ هزار هکتار را زیر کشت محصول برده است.

گفتگو با مدیر جهاد کشاورزی فامنین گویای آن است که تلاش ها به سمت تحقق برنامه رفته و برنامه ها اجرایی می شود.

منصور خزایی در همین زمینه گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از کشاورزان دیم‌کار برای کشت محصولاتی همچون گندم، جو، علوفه، دانه‌های روغنی و حبوبات در قالب طرح پنج ساله جهش تولید در دیم زارها گفت: سطح زیرکشت این محصولات طی سال زراعی گذشته ۱۱ هزار و ۵۵ هکتار بوده است.

موفقیت فامنین در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها| تسهیلات جذب شد

وی گفت: هدف از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها حذف آیش و افزایش تولید و درآمد با توسعه کشت محصولاتی نظیر گلرنگ، ماشک و کشتهای علوفه ای دیم است که در سال زراعی جاری تعهد اجرای طرح در شهرستان فامنین به ۲۵ هزار و ۳۰۰ هکتار افزایش یافته و اجرای طرح در سطح ۲۲ هزار هکتار محقق شده است.

اجرای طرح در قالب کشت ۱۷ هزار و ۱۰ هکتار گندم دیم، دو هزار و ۶۳۹ هکتار جو دیم و ۲۷۰ هکتار گلرنگ، دو هزار و ۸۱هکتار حبوبات و گیاهان علوفه ای نظیر نخود علوفه ای و ماشک اجرایی شده است

وی گفت: اجرای طرح در قالب کشت ۱۷ هزار و ۱۰ هکتار گندم دیم، دو هزار و ۶۳۹ هکتار جو دیم و ۲۷۰ هکتار گلرنگ، دو هزار و ۸۱هکتار حبوبات و گیاهان علوفه ای نظیر نخود علوفه ای و ماشک اجرایی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین ادامه داد: در این طرح کشاورزان می توانند از مساعده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در بیمه محصول کشاورزی خود بهره مند شوند ضمن اینکه با وجود خشکسالی سال گذشته ۸۶۵ و نیم میلیارد تومان پرداخت غرامت به کشاورزان فامنینی طرف قرارداد طرح جهش تولید در دیمزارها تایید و پرداخت شده است.

وی گفت: متاسفانه در این سال زراعی نیز شاهد خسارت خشکسالی هستیم که ارزیابی خسارت ماهواره ای و همزمان با حضور کارشناسان ارزیاب بیمه در حال انجام است.

خزایی از سایر مزایای این طرح را خرید تسهیلاتی ادوات با سود پنج درصد و با بازپرداخت پنج ساله و از طریق بانک ملی عنوان کرد و گفت: در این سال زراعی سهمیه شهرستان فامنین ۵۴ دستگاه انواع دنباله بند نظیر کارنده مستقیم دیم، زیرشکن،هد برداشت حبوبات، لودر غلطکی حبوبات و سمپاش بوده است که از متقاضیان شناسایی شده ۱۹ مورد برای دریافت تسهیلات به بانک ملی معرفی شده اند.

فامنین اولین شهرستانی بود که موفق به جذب تسهیلات طرح شد
وی بابیان اینکه فامنین اولین شهرستانی بود که موفق به جذب تسهیلات طرح شد، گفت: شناسایی و معرفی متقاضیان استفاده از تسهیلات تا زمان تکمیل ظرفیت زیربخش های تعیین شده همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین افزود: با توجه به اهمیت تامین علوفه برای دامداران کشت محصولات علوفه ای مانند نخود علوفه ای فرصت مناسبی برای تامین خوراک دام با حداقل هزینه است که در شهرستان دو طرح پایلوت در بخش مرکزی و پیشخور با کشت هایی نظیر نخود علوفه ای، ماشک، گلرنگ و غیره اجرا شده و امکان بازدید کشاورزان فراهم است.

موفقیت فامنین در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها| تسهیلات جذب شد

وی بر بهره گیری از دانش روز و آگاهی بخشی به کشاورزان از طریق روشهای ترویجی و کلاسهای آموزشی جهت نتیجه گیری بهتر تاکید و اعلام کرد: در راستای اهداف طرح کشاورزان طرف قرارداد به تعداد چهار هزار و ۴۷۳ نفر روز از آموزشهای لازم بهره مند شده اند.

با هدف مدیریت منابع آب و ترویج کشت گیاهان دارویی در اراضی شهرستان فامنین و در سطح دو هکتار کشت گیاه دارویی اسطوخودوس انجام شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین همچنین از احداث مزرعه دو هکتاری اسطوخودوس در این شهرستان خبر داد و گفت: با هدف مدیریت منابع آب و ترویج کشت گیاهان دارویی در اراضی شهرستان فامنین و در سطح دو هکتار کشت گیاه دارویی اسطوخودوس انجام شده است.

وی ادامه داد: قصد داریم با فعالیت های آموزشی و ترویجی افزایش سطح زیر کشت انواع گیاهان دارویی را در دستور کار خود قرار دهیم.

خزایی افزود : گیاه دارویی اسطوخودوس چندساله و دارای سیستم ریشه ای عمیق و مقاوم به سرما و خشکی است که علاوه بر مصارف درمانی به صورت سنتی و همچنین کاربرد در صنایع دارویی و بهداشتی به صورت روغن و اسانس کاربرد دارد.

وی گفت: در سال های اخیر مزارع اسطوخودوس در زمینه صنعت گردشگری نیز مورد استقبال قرار گرفته و توسعه کشت آن می تواند موجب رونق گردشگری طبیعی در شهرستان شود.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین گفت: گسترش مزارع کشت گیاهان دارویی در کنار توسعه واحد های گلخانه ای از جمله اهداف لازم برای مصرف بهینه آب، حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش درآمد کشاورزان به خصوص در سال های کم آبی و خشکسالی است.گ

وی همچنین خواستار توجه بیشتر کشاورزان منطقه به اهمیت تغییر الگوی کشت در راستای کشت محصولات کم آب بر و مدیریت منابع آب شهرستان شد.

آنچه از صحبت ها بر می آید اینکه موفقیت همدان در اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها در سال زراعی گذشته و تداوم آن در سال جاری در وسعتی به مراتب بیشتر چشم انداز روشنی از خودکفایی در تولید محصولات دیمی را ترسیم کرده است.

کد خبر: ۱۵۳٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha