۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیون دلاری با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها
معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اعلام کرد

صرفه‌جویی ۳۳۰ میلیون دلاری با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: اگر بتوانیم با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها، تولید گندم و جو را یک میلیون تن افزایش دهیم، می‌توانیم ۳۳۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

به گزارش بازار، سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: یکی از دلایل موفقیت این طرح حاکمیتی بودن آن است؛ مقام معظم رهبری اذن دادند تا این طرح یک سال به مدت پایلوت انجام شود و پس از اعلام گزارش به ایشان، دستور ادامه اجرای طرح به رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داده شد.

سیدهاشمی با بیان اینکه امروز شروع گام دوم این طرح کلید خواهد خورد، افزود: در طرح پایلوت، ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم در ۶ استان کشور زیر کشت رفت و ۷۰ هزار کشاورز مشغول به کار شدند.

وی گفت: در گام نخست این پروژه ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش بیمه قرار گرفت که خسارات بالای ۷۰ درصد توسط بیمه پرداخت می شد اما امسال در اصلاح قرارداد صفر تا ۱۰۰ درصد خسارات توسط بیمه پرداخت خواهد شد و حق بیمه هم به ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در رابطه با خرید ماشین آلات کشاورزی خاطرنشان کرد: برای خرید ادوات کشاورزی مقرر شد ۲۰ درصد از مبلغ توسط کشاورز پرداخت شود و مابقی آن به صورت تسهیلات چهار درصد در اختیار کشاورز قرار بگیرد که بازپرداخت آن با تنفس یک ساله و پرداخت سه ساله خواهد بود.

سید هاشمی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از محل سهمیه قرض الحسنه خود، ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار بانک ملی قرار داد تا با معرفی کشاورزان توسط استان ها و نظارت توسط وزارت جهاد کشاورزی در اختیار خریداران قرار گیرد.

وی گفت: در تامین بذر برای کشاورزان، با مرکز تحقیقات بذر قراردادی را با مبلغ ۶۴ میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم، همچنین این موسسه با یک قرارداد ۱۵ میلیارد تومانی خرید و واردات بذر را برای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام داده است.

سید هاشمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رصد توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای طرح جهش تولید دیم‌زارها گفت: توسط این سامانه می‌توانیم صفر تا ۱۰۰ اقدامات در حال انجام در دیم‌زارها را رصد و پایش کنیم.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به این که کار امسال بسیار سنگین تر از سال گذشته است، عنوان کرد: سال گذشته کشت در ۶۷۰ هزار هکتار در ۶ استان بود اما امسال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و اشتغالزایی برای ۳۰۰ هزار کشاورز، آن هم در مناطق محروم و روستایی است که طرح بسیار بزرگی خواهد بود.

وی افزود: این طرح علاوه بر اشتغالزایی باید درآمد کشاورز را از ۵۰ میلیون تومان در سال به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش دهد و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند؛ قیمت جهانی گندم در دنیا افزایش یافته و ما به ۷ میلیون تن گندم در کشور نیاز داریم، بنابراین باید با تمام توان این طرح را اجرایی کنیم.

سید هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها، تولید گندم و جو را یک میلیون تن افزایش دهیم، می توانیم ۳۳۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تصریح کرد: ۱۵ مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ۱۵ استان مکلف هستند به این طرح با یک اولویت خاص و نگرش عالی در خدمت مجریان پروژه باشند.

وی در رابطه با وظایف مدیران کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان‌ها گفت: پرداخت ها، تحویل کالا به کشاورز و رصد به موقع انجام شود و هماهنگی استان با مجری استان به درستی صورت گیرد.

نشست هماهنگی اجرای «طرح جهش تولید در دیم‌زارها» در ۱۵ استان کشور با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، مقداد همتی مدیرعامل شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، علیرضا مهاجر سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها و معاونین وزارت جهاد کشاورزی در سالن شهید نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha