۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
توسعه شبکه ریلی فارس در ایستگاهِ امروز و فرداها ماند| شکوفایی صادراتی در انتظار قطار «شیراز-بوشهر»
گزارش بازار؛

توسعه شبکه ریلی فارس در ایستگاهِ امروز و فرداها ماند| شکوفایی صادراتی در انتظار قطار «شیراز-بوشهر»

شیراز- توسعه خطوط ریلی فارس در ایستگاه وعده ها توقف کرده و پروژه های راه آهن استان در پیچ و خم امروز و فرداهای متولیان امر هنوز به نتیجه نرسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: در سال ۸۸ بود که پس از گذشت ۸۰ سال صدای سوت قطار در استان فارس، چهارمین استان بزرگ کشور و یا به تعبیری شاهراه کریدور شمال به جنوب و برعکس به صدا درآمد و قرار شد نه تنها این استان را از بن بست اقتصادی خارج کند بلکه زمینه توسعه و گسترش خطوط ریلی در فارس فراهم شود تا از این طریق پس از سال ها انتظار این استان در مسیر توسعه قدم بگذارد.

حالا با گذشت سالها هیچکدام از این وعده‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفته و استان فارس در توسعه خطوط ریلی از بسیاری از استان های دیگر عقب مانده تر است.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود طی ۱۰ سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر ریل آهن با ظرفیت حمل حدود ۵۰۰ هزار مسافر و ۳۵۶ هزار تن بار در سال به بهره برداری رسیده و از مبدا شیراز به تهران و مشهد قطار دارد البته همین دو مسیر هم در ابتدا صدای بسیاری از مسافران را درآورد و شرایط به گونه ای شد که سرعت این قطار را با لاک پشت مقایسه می کردند.

از سال ها قبل موضوعاتی در خصوص پیوستن استان فارس به شبکه ریلی کشور مطرح شد که از آن جمله می توان به راه آهن شیراز - گل گهر و شیراز - بوشهر اشاره کرد. در سال ۹۰ بود که عملیات اجرایی خط ریلی شیراز- گل گهر آغاز و بیش از چهار سال است که تعطیل شده است.

توسعه شبکه ریلی فارس در ایستگاهِ امروز و فرداها ماند| شکوفایی صادراتی در انتظار قطار «شیراز-بوشهر»

این خط ریلی از ایستگاه راه آهن گل گهر سیرجان در استان کرمان آغاز شده و در ادامه از قطروئیه شهرستان نی ریز، استهبان، فسا و سروستان عبور می کند و به خط ریلی در حال احداث «شیراز-عسلویه-بوشهر» متصل می‌شود.

یکی دیگر از پروژه های ریلی استان که هم اکنون نیمه کاره رها شده راه آهن «شیراز-عسلویه-بوشهر» است که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح دو قطعه از شیراز و دو قطعه از بوشهر عملیاتی شده و در حال حاضر نیز تعطیل است. طول مسیر راه آهن «شیراز-بوشهر» ۴۳۷ کیلومتر است که ۳۱۰ کیلومتر آن در فارس و مابقی در بوشهر است.

چرایی عقب ماندگی خطوط ریلی در فارس
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار با انتقاد از عقب ماندگی های استان فارس در توسعه خطوط ریلی گفت: عقب ماندگی خطوط ریلی در این استان دلایل زیادی دارد که یکی از آنها به کوهستانی بودن فارس برمی گردد زیرا هزینه احداث خطوط ریلی در مناطق کوهستانی به نسبت مناطق صحرایی بسیار زیاد است.

جعفر قادری یکی دیگر از مشکلات عدم توسعه یافتگی خطوط ریلی استان فارس را فاصله زیاد از بنادر مهم عنوان کرد و ادامه داد: این استان با بنادر مهم کشور از جمله بندرعباس، چابهار، بندر امام خمینی (ره) و... فاصله زیادی دارد و همین باعث شده که آنگونه که باید نتواند به جایگاه مهمی دست یابد البته فاصله فارس به بندر بوشهر کم است اما این بندر به نسبت سایر بنادر دیگر نقش مهمی ندارد.

متاسفانه در این استان صنایع بزرگ در حوزه های مختلف از جمله معدن وجود ندارد و همین موضوع باعث شده فارس از داشتن خطوط ریلی محروم بماند

وی عدم وجود صنایع بزرگ در استان را از دیگر دلایل عقب ماندگی های خطوط ریلی فارس دانست و اظهار کرد: متاسفانه در این استان صنایع بزرگ در حوزه های مختلف از جمله معدن وجود ندارد و همین موضوع باعث شده از داشتن خطوط ریلی محروم بمانیم.

توسعه شبکه ریلی فارس در ایستگاهِ امروز و فرداها ماند| شکوفایی صادراتی در انتظار قطار «شیراز-بوشهر»

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان فارس دارای اقتصاد کشاورزی است و ظرفیت های استانی مبتنی بر صنعت نبوده و عدم توانایی مالی و درآمدی فارس از صنایع باعث شده که نه تنها در خطوط ریلی بلکه در خطوط جاده ای هم آنگونه که باید توسعه نیابیم.

برخی سوءمدیریت ها باعث شده که خطوط ریلی که در استان در حال احداث بوده نیز به صورت پراکنده دنبال شود به عنوان نمونه خط راه آهن شیراز به بوشهر دو قطعه از شیراز به سمت بوشهر اجرایی شده و دو قطعه هم از بوشهر به استان فارس و مابقی مانده است

قادری با انتقاد از پراکندگی های خطوط ریلی در استان فارس گفت: متاسفانه برخی سوءمدیریت ها باعث شده که خطوط ریلی که در استان در حال احداث بوده نیز به صورت پراکنده دنبال شود به عنوان نمونه خط راه آهن شیراز به بوشهر دو قطعه از شیراز به سمت بوشهر اجرایی شده و دو قطعه هم از بوشهر به استان فارس و مابقی مانده است در صورتی که بهتر بود از ابتدا شروع و به انتها برسد از این رو مجموعه همه این عوامل دست به دست هم داده تا فارس به جایگاه واقعی خود نرسد.

وی با اشاره به بازدید اخیر از پروژه راه آهن «شیراز- بوشهر» توضیح داد: با توجه به اینکه در سفر هیئت دولت به استان فارس دو مصوبه به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار اختصاص یافت که در این راستا باید از این دو مصوبه دولت استفاده کرد و هر چه سریعتر خطوط ریلی استان را به سرانجام برسانیم تا از طریق بندر بوشهر بار را به قطری ها تحویل داده و یا از طریق قطر به کشورهای اروپایی و آسیای میانه برسانیم.

راه اندازی خطوط ریلی فارس فقط در حد شعار باقی ماند
نماینده دیگر مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه راه اندازی خطوط ریلی استان فارس فقط در حد شعار باقی مانده، گفت: طی این سال ها مسئولان استان و نمایندگان آنگونه که باید برای توسعه خطوط ریلی استان تلاش نکرده اند و این موضوع فقط در حد شعار باقی مانده است.

توسعه شبکه ریلی فارس در ایستگاهِ امروز و فرداها ماند| شکوفایی صادراتی در انتظار قطار «شیراز-بوشهر»

علیرضا پاک فطرت با انتقاد از عدم پیشرفت راه آهن «شیراز- بوشهر» به عنوان یکی از مهمترین خطوط ریلی استان بیان کرد: وضعیت این استان در توسعه خطوط ریلی از میانگین کشوری پایین تر است و حتی بسیاری از استان های کوچک کشور وضعیت بهتری نسبت به استان فارس دارند.

به طور حتم در صورت توسعه خطوط ریلی دیگر نیازی به جابه جایی بار با کامیون نیست و این امر علاوه بر کاهش هزینه در زمینه کاهش تصادفات رانندگی و به دنبال آن کشته های ناشی از تصادفات نیز موثر است

وی به بخشی از مزایای توسعه خطوط ریلی اشاره کرد و ادامه داد: به طور حتم در صورت توسعه خطوط ریلی دیگر نیازی به جابه جایی بار با کامیون نیست و این امر علاوه بر کاهش هزینه در زمینه کاهش تصادفات رانندگی و به دنبال آن کشته های ناشی از تصادفات نیز موثر است.

کارشناسان حوزه اقتصاد بر این باورند که یکی از مؤلفه‌های توسعه یافتگی در هر جامعه ای بهره گیری از ظرفیت حمل و نقل در حوزه ریلی است. دسترسی استان فارس به باراندازهای جنوبی کشور از سویی و و از سوی دیگر دسترسی آسان و سریع این استان به مناطق مرکزی و شمالی کشور از طریق خطوط ریلی، ازجمله ویژگی‌های منحصر به فرد استان فارس است در این راستا ضرورت دارد مسئولان استان فارس با عزم جدی توسعه خطوط ریلی را در دستور کار خود قرار دهند تا هر چه سریعتر استان از این کمای مطلقی که در آن فرو رفته خارج شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha