۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
سهم اندک کشت دیم در تولیدات سالانه محصولات کشاورزی استان همدان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سهم اندک کشت دیم در تولیدات سالانه محصولات کشاورزی استان همدان

همدان - احمدی رحمت، مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی استان همدان ۴.۵ میلیون تن در سال و از این میزان تنها نیم میلیون تن حاصل کشت دیم است.

مرتضی احمدی رحمت در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طبق آماری که در دست داریم حدود ۸۰ درصد آب معرفی استان از آب‌های زیرزمینی است که موضوع بسیار مهمی است، گفت: از طرفی در سه حوزه آبریز که استان همدان در آن سهیم است ما در سرشاخه قرار داریم.

وی با بیان اینکه آب‌های سطحی آنچنانی نداریم چون عمدتاً مهار شده‌اند و به شدت متکی به آب‌های زیرزمینی هستیم، افزود: میزان تولید محصولات کشاورزی استان همدان در حدود ۴.۵ میلیون تن در سال است به طوری که نیم میلیون تن آبیاری دیم و چهار میلیون تن محصول کشاورزی آبی است که رقم بسیار درشتی محسوب می‌شود.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بابیان اینکه این آمار نشان می‌دهد استان همدان چقدر به کشاورزی وابسته است و اگر اقتصاد و ارزش افزوده استان را در این بخش در نظر نگیریم آسیب‌ زیادی می‌بینیم، گفت: به همین دلیل مصرف ۹۰ درصدی آب استان در این بخش بسیار مهم است.

کشورهای توسعه یافته بیشتر به سمت صنعت رفته‌اند و به جز محصولات استراتژیک، عمده غذای مورد نیاز خود را وارد می‌کنند

وی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته بیشتر به سمت صنعت رفته‌اند و به جز محصولات استراتژیک، عمده غذای مورد نیاز خود را وارد می‌کنند، گفت: آن طور که محققان به نتیجه رسیده‌اند ۹۰ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی با بهره‌وری ۴۰ درصد و بسیار پایین است.

احمدی رحمت با تاکید بر اینکه اعلام این اعداد و ارقام موضع‌گیری در برابر یک سازمان نیست بلکه اینها دردی است که باید دور هم بنشینیم و با فکر و اندیشه آن را حل کنیم ضمن اینکه راه حل هم وجود و فقط باید مسأله درک شود، گفت: باید از برخوردهای پوپولیستی و شعارهایی که واقعیت ندارد دور شویم.

کشورهای توسعه یافته بیشتر به سمت صنعت رفته‌اند و به جز محصولات استراتژیک، عمده غذای مورد نیاز خود را وارد می‌کنند

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی نیز باید موردتوجه باشد، گفت: آماری که از گمرک گرفته‌ایم نشان می‌دهد محصولات پرآب‌بر قابل توجهی به کشورهایی صادر می‌شود که در رده کشورهای بسیار پرآب‌ هستند.

وی بابیان اینکه دیدن این آمارها سبب تعجب می‌شود کمااینکه مقام معظم رهبری هم در پیام نوروزی خود به این موضوع اشاره داشتند، گفت: رئیس‌جمهور به کشوری رفته بود و مقام آن کشور در این بازدید به رئیس‌جمهور کشور ما گفته بود مایل هستیم تولیدات سیب‌زمینی، هندوانه، خیار و گوجه فرنگی شما را وارد کنیم که برای رئیس‌جمهور ما سؤال پیش آمده بود که کشور شما پرآب است چرا این محصولات را خودتان کشت نمی‌کنید؟ و وی هم در پاسخ گفته بود ما آب کشور را برای غلات و محصولات استراتژیک استفاده می‌کنیم و این محصولات را وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع را مطرح کردم تا بگویم در سطح کلان کشور اراده وجود دارد اما در استان باید پیاده‌سازی شود و کارشناسان و مردم برای حفظ ذخایر استراتژیک و هیئت استان و کشور تلاش کنند؛ گفت: حیات هر ملتی به آب‌های زیرزمینی وابسته است و آب‌های زیرزمینی را باید سهمیه‌بندی کرد.

کد خبر: ۱۵۳٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha