۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای راکد تولیدی | ۳۴ هزار شغل ایجاد می‌شود
در نشستی مطرح شد؛

راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای راکد تولیدی | ۳۴ هزار شغل ایجاد می‌شود

سمنان- مسئولان نهضت احیای واحدهای راکد کشور اعتقاد دارند که در سال جاری با احیای بیش از دو هزار واحد غیر فعال و یا راکد صنعتی می‌توان بیش از ۳۴ هزار شغل ایجاد کرد.

بازار، گروه استان‌ها: احیای واحد های تولیدی راکد که یا به دلیل بدهی در تصرف بانک هستند و یا مجبور به تعطیلی و تعدیل نیرو شده اند تحت عنوان سیاست حفظ وضعیت موجود، اولویت دولت سیزدهم در بدو روی کار آمدن بود.

سیاستی که البته جواب نیز داده و شاهد کاهش مشکلات تولیدی در بسیاری واحد های صنعتی و معدنی و همچنین کشاورزی هستیم تا جایی که در شش ماهه دوم سال گذشته در استان سمنان ۳۸ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند که البته در کنار آن، توانستند فرصت های شغلی شان را هم حفظ کنند.

کارگروه نهضت احیاء استان سمنان در قالب تورهایی که با حضور مسئولان ارشد کشوری از نهاد ریاست جمهوری و شهرک های صنعتی چند وقتی است به اجرا درآمده، تشکیل جلسه داد تا یک بار دیگر فرصت های احیای واحد های تولیدی و صنعتی استان سمنان مورد بررسی قرار گیرد.

تلاش برای رفع مشکلات تولیدی
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مدیر حوزه حقوقی و بانکی نهضت احیا ریاست جمهوری دو مهمانی بودند که امروز در قالب تور احیای واحد های راکد به استان سمنان سفر کردند و پیش از نشست از واحد راکد صنعتی مجانس که به علت بدهی به دستگاه‌های دولتی و نبود سرمایه در گردش تعطیل شده بازدید به عمل آوردند.

در شش ماهه دوم سال گذشته در استان سمنان ۳۸ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند

مدیر حوزه حقوقی و بانکی ستاد نهضت احیاء نهاد ریاست جمهوری اما در آغاز نهضت احیای استان سمنان، با اشاره به حمایت از صنعتگران و تولید کنندگان به مثابه اولویت دولت سیزدهم، گفت: دولت تمام هم و غم خود را برای بازگشت واحد های راکد به تولید می گذارد.

مصطفی رضوی با بیان اینکه عمده مشکلات صنایع کشور حقوقی، بانکی و تأمین مالی است، ابراز کرد: سعی داریم تا با حضور مسئولان مشکلات واحد های راکد را بررسی و برای راهکار رفع آنها نشست هایی را ترتیب بدهیم در این زمینه همچنین باید گفت این نهضت پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای ضرورت حمایت از صنعتگران و تولید کنندگان در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه یک جبهه موسوم به جبهه تأمین مالی در قالب طرح احیای واحد های راکد در کشور ایجاد شده که سعی دارد تا مشکلات نقدینگی و مالی واحد های راکد را پوشش دهد، افزود: رفع هرگونه مانع در عرصه تولید از اهداف نهضت احیا واحدهای راکد است.

راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای راکد تولیدی | ۳۴ هزار شغل ایجاد می‌شود

اولویت‌ها در رفع مشکلات تولید
مدیر حوزه حقوقی و بانکی ستاد نهضت احیاء نهاد ریاست جمهوری در ادامه و با بیان اینکه سیاست احیای واحد های تولیدی تنها به تزریق سرمایه محدود نمی‌شود بلکه تداوم فعالیت واحدهای احیاء شده نیز در اولویت است، تاکید داشت: با توجه به اهمیت واحدهای تولید برای کشور، مشکلات این واحدها با قید فوریت بررسی و مصوبات در کمترین بازه زمانی اجرایی می‌شود.

رضوی با اشاره به اینکه راه اندازی تورهای احیاء بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای عملیاتی در این زمینه است و تاکنون تورهایی در استان‌های قزوین، البرز، گیلان و فارس برگزار شده است، افزود: این تورها پس از بررسی مشکلات اقدام به رفع موانع شده است.

وی فعال‌سازی ظرفیت‌های راکد تولیدی را دغدغه دولت سیزدهم برشمرد و افزود: استفاده از مدیران جهادی و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود امید می‌رود مشکلات صنایع حل و فصل شود همچنین باید تاکید کرد که مهم ترین برنامه دولت سیزدهم، راه‌اندازی و احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل متناسب با نیازهای کشور است.

ایجاد و تثبیت مشاغل
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز با بیان اینکه بازگشت دو هزار واحد راکد تولیدی در شهرک های صنعتی کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: در صورت موفقیت در این امر، ۳۴ هزار شغل ایجاد و تثبیت خواهد شد.

دولت تمام هم و غم خود را برای بازگشت واحد های راکد به تولید می گذارد

عزیزالله قربانی با بیان اینکه ۴۴ درصد از این واحدها مشکل کمبود نقدینگی دارند، بیان کرد: مشکلات این واحد ها به دقت بررسی شده و به دنبال رفع موانع هستیم البته باید تاکید کرد که این موانع تنها مالی نیستند برای مثال ۱۶ درصد ازز واحد های راکد صنعتی کشور به دلیل عدم تقاضا و بازار تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از این واحد ها به دلیل فرسودگی ماشین آلات، ۱۰ درصد ضعف فناوری، ۱۱ درصد کمبود مواد اولیه، ۹ درصد مشکلات حقوقی و هشت درصد دارای مشکلات زیرساختی هستند، بیان کرد: برای بازگشت این واحد ها به تولید برنامه داریم.

راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای راکد تولیدی | ۳۴ هزار شغل ایجاد می‌شود

احیای واحدها و افزایش اشتغال
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در برنامه حمایت افزایش ظرفیت سازمان احیای سه هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند، نیز وجود دارد، گفت: با اجرای این طرح ۱۷ هزار شغل جدید ایجاد می شود.

قربانی با بیان اینکه سال گذشته دو هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشت و برای ۳۹ هزار نفر اشتغال ایجاد شد، تاکید کرد: این آمارها نشان می دهد که توانسته ایم اقدامات خوبی را در زمینه احیای واحد های راکد در کشور صورت دهیم.

وی با بیان اینکه هفت هزار و ۱۵۱ واحد صنعتی در کشور مستقر است، افزود: برنامه راه اندازی مجدد ۶۴ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان ایجاد یک هزار و ۸۸ نفر اشتغال، در دستور کار قرار دارد همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از طریق مشاوران کلینیک‌های کسب و کار خود به پایش و عارضه‌یابی علل توقف تولید واحدهای صنعتی می‌پردازد.

فع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی‌ استانداری سمنان نیز با اشاره به ضرورت رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی استان، گفت: راه‌اندازی نهضت احیا بیانگر اهمیت صنایع در نگاه دولت سیزدهم است و با تلاش و همکاری دستگاه‌های اجرایی این مساله تحقق می‌یابد.

بازگشت دو هزار واحد راکد تولیدی در شهرک های صنعتی کشور در دستور کار قرار دارد

محمد رضا صادقی با بیان اینکه بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید بمنظور ایجاد اشتغال و افزایش ظرفیت تولید باید اولویت‌بندی شود، تاکید کرد: سال جاری، سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده و حرکت در مسیر منویات رهبری و چارچوب‌های مشخص شده راه خروج از مشکلات است.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های معدنی و صنعتی بی‌شماری است، خاطرنشان کرد: حرکت چرخ‌های صنعت زمینه اشتغال جوانان و رونق اقتصادی استان را رقم می‌زند همچنین باید تاکید کرد که ۱۵۴ واحد راکد در استان شناسایی شده که در صدد رفع مشکلات آنها هستیم.

در نهایت باید دید که اقدامات دولت در راستای احیای واحد های راکد به خصوص ۱۵۴ واحد راکد مستقر در شهرک های صنعتی استان سمنان به کجا می انجامد و روند خوب بازگشت واحد های راکد نیم سال دوم ۱۴۰۰ در سال جاری نیز تداوم خواهد یافت یا خیر؟

کد خبر: ۱۵۳٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha