۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کمبود «برق» چالش سهام صنعتی‌ها است| حقوقی‌ها بدترین الگو برای مردم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کمبود «برق» چالش سهام صنعتی‌ها است| حقوقی‌ها بدترین الگو برای مردم

شاهرود- محمدی، کارشناس بورس با بیان اینکه هر ساله با نزدیکی تابستان مشکل کمبود برق صنعتی مطرح می‌شود، گفت: قطعی‌ها چالش تولیدات صنعتی هستند که بر سهامِ سهام داران بورسی هم موثر خواهند بود.

حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سوال که آیا سهام شرکت‌های صنعتی را در برهه کنونی رو به رشد می‌بینید و اینکه آیا مردم دوباره از بورس استقبال خواهند کرد یا خیر؛ تاکید داشت: همواره بورس بهترین بازار سرمایه گذاری برای مردمی است که نه پول خرید خانه و کارخانه دارند و نه هزینه خودرو؛ در واقع برای کسانی که سرمایه‌هایی بین ۱۲ تا ۲۰۰ میلیون تومان بهترین بازار همواره بورس بوده است.

وی افزود: اصلاح ساختارهای اقتصادی که دولت در پیش گرفته هر چند در ابتدا شاید اندکی با مقاومت بازار سرمایه روبرو شود و شاهد کاهش شاخص‌ها باشیم، اما در میان مدت یعنی بازه بالای یک ماه، می‌تواند رنگ سبز را به تابلوهای بورسی بازگرداند.

مشکل کمبود برق و سهام مردم
این کارشناس بورس با بیان اینکه سرمایه گذاران عموماً انسان‌های مثبت اندیش هستند و به مسائل منفی نگاه نمی‌کنند اما بازهم باید واقع بین بود و به چالش‌های پیش روی بورس هم نگاهی انداخت که از جمله آنها می‌توان به ضررهای شرکت‌های صنعتی بزرگ اشاره کرد، ابراز داشت: برای مثال هر ساله با فرا رسیدن تابستان مشکل کمبود برق در کشور و به خصوص بخش صنعتی دیده می‌شود که بعضاً خاموشی‌ها را نیز به دنبال دارد.

همواره بورس بهترین بازار سرمایه گذاری برای مردمی است که نه پول خرید خانه و کارخانه دارند و نه هزینه خودرو

محمدی با بیان اینکه خاموشی‌ها قطعاً سهام شرکت‌های عظیم تولیدی و صنعتی را دست خوش تغییر می‌کند، گفت: صنایع بزرگی مانند فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و.... فقط برای هر یک ساعت قطعی برق میلیاردها تومان هزینه می‌پردازند لذا این نشان می‌دهد که یک قطعی یک ساعته ظاهراً ساده در پهنه وسیع غول‌های صنعتی کشورمان، چند صد میلیارد تومان ضرر خواهد بود لذا این ضرر به سمت بازارهای سرمایه نیز کشیده شده و پیش بینی ما این است که قطعی احتمالی برق بر بازار سهام مؤثر خواهد بود چرا که شرکت مادر، متضرر می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل بیرونی دیگری مانند بازارهای موازی، طلا، سکه و بحران‌های بین‌المللی و … به بورس بستگی دارند اما سعی کردیم ساده‌ترین آنها را بگوییم که مردم بدانند با چه عوامل ساده‌ای به یک باره کل بازار بورس متأثر می‌شود، افزود: علی رغم تمام این موارد بازهم مردم با تشویق می‌کنیم که به بازار سرمایه بیایند اما به صورت حرفه‌ای و نه به صورت استفاده از توصیه‌های آشنایان؛ در نتیجه باید گفت مشورت و کمک گرفتن از شرکت‌های سبد گردان، کارگزاری‌های بورسی و… در این راه موثر تر است.

مردم از متخصصان استفاده کنند
این کارشناس بورس با بیان اینکه شرکت‌های سبد گردان و بورسی‌ها عمدتاً متخصصانی هستند که بهتر در جریان شرایط بورسی قرار دارند، گفت: مردم بدون مشورت سرمایه‌هایشان را به بازارهای سرمایه گذاری اعم از بورس، بیت کوین و … سوق ندهند چرا که خطرناک است.

محمدی همچنین درباره الگوی خرید سهام مردم نیز، گفت: برخی بر این عقیده هستند که اگر رفتار شرکت‌های حقوقی در قبال سهام را دنبال کنند موفق می‌شوند چرا که احتمالاً این ابر شرکت‌ها از رانت اطلاعاتی برای رشد و یا کاهش سهام‌ها با خبر هستند در حالی که اصلاً چنین نیست.

پیش بینی ما این است که قطعی احتمالی برق بر بازار سهام مؤثر خواهد بود

وی افزود: شرکت‌های حقیقی اتفاقاً بدترین الگوها برای تقلید و خریدن سهام هستند چرا که انگیزه‌های متفاوتی برای خرید سهام دارند و گاهی سهام شرکتی را برای کاهش قدرت رقیب دیگری می‌خرند و یا سهامی را برای دراز مدت و در بازه زمانی پنج ساله خریداری می‌کنند و آن را گوشه‌ای می‌اندازند بدون اینکه استفاده شود زیرا مانند مردم از جیب شان پول نداده اند، در نتیجه حقوقی‌ها بدترین الگو هستند.

این کارشناس بورس گفت: مردم این شرکت‌ها را دنبال نکنند چرا که از ماجراهای درون آنها با خبر نیستیم همچنین این جمله که هر چه حقوقی‌ها بخرند خوب است چرا که آنها همیشه سود می‌کنند نیز گزاره‌ای نادرست تلقی می‌شود چرا که صدها شرکت حتی حرفه ای ترین هایشان هم در این بازار ضررهای صد میلیارد تومانی دادند.

کد خبر: ۱۵۳٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha