۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
بزرگترین غار آبی جهان گرفتار حاشیه‌ها| درآمد علیصدر خرج هزینه‌ها می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

بزرگترین غار آبی جهان گرفتار حاشیه‌ها| درآمد علیصدر خرج هزینه‌ها می‌شود

همدان- غار علیصدر به عنوان پیشانی گردشگری استان همدان همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده اما امسال به واسطه حاشیه‌های ایجاد شده برای آن حال و روز خوشی ندارد و مورد کم لطفی واقع شده است.

بازار؛ گروه استان ها: غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان و ظرفیتی ارزنده در استان همدان برای جذب گردشگر است؛ این غار به همراه مجموعه هایی که در دست دارد می تواند در مسیر شناساندن همدان نقش ایفا کند اما به شرط آنکه از حاشیه ها دور باشد.

طرح موضوع تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی علیصدر که به درخواست نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس مطرح شد و در ادامه آن تخریب دیوار حال بین غار و روستای علیصدر که به حاشیه هایی جدی برای این مجموعه تبدیل شده و حرف و حدیث های پیرامون آن را فراوان کرده سبب شد تا خبرنگار بازار یکبار پای صحبت های مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر بنشیند و این موضوع را بررسی کند.

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر در ابتدای این گفتگو گزارش کاملی از آنچه بر این شرکت گذشته و می گذرد ارائه داد و در ادامه قائم مقام شرکت نیز مباحث را مطرح کرد.

محمد علی عنایتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرکت سیاحتی علیصدر از ابتدای سال ۷۰ با دستور استاندار وقت و با آوردن سرمایه‌های سازمان همیاری‌های شهرداری و دولت فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار کرد: شرکت سیاحتی علیصدر یک شرکت گردشگری فصلی است که ۶ ماه در سال فعالیت دارد و ۶ ماه دوم تعطیل است.

شرکت سیاحتی علیصدر درآمد پایداری در استان همدان ندارد و فقط به واسطه حضور گردشگران ۱۵۰ روز در سال درآمد دارد

وی با بیان اینکه شرکت سیاحتی علیصدر درآمد پایداری در استان همدان ندارد و فقط به واسطه حضور گردشگران ۱۵۰ روز در سال درآمد دارد، ادامه داد: از فروردین سال ۱۴۰۰ تا امروز ۱۳۰ هزار نفر از غار علیصدر بازدید کردند.

عنایتی عمده مشکل شرکت سیاحتی علیصدر را فراهم نبودن زیر ساخت‌ها دانست و با بیان اینکه یکی از زیر ساخت‌ها نبود جاده مناسب است، افزود: طی نیمه دوم سال تردد در جاده غار علیصدر سخت است.

بزرگترین غار آبی جهان گرفتار حاشیه‌ها| درآمد علیصدر خرج هزینه‌ها می‌شود

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه امسال حدود ۱۳ میلیارد تومان درآمد شرکت سیاحتی علیصدر بوده است، اضافه کرد: شرکت سیاحتی علیصدر در ۱۰ روز فروردین ۱۰ میلیارد تومان درآمد داشته و غار علیصدر از ۲۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به دستور استاندار بازگشایی شد و تا امروز ۱۳ میلیارد تومان درآمد داشته اما ۹ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان از ۱۳ میلیارد تومان درآمد در این دو ماه سال‌جاری هزینه شده است.

۹ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان از ۱۳ میلیارد تومان درآمد در این دو ماه سال‌جاری هزینه شده است

وی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق و دستمزد فروردین ماه کارگران بیشترین مشکل است، بیان کرد: برخی می‌گویند درآمد علیصدر به کجا می‌رود درحالی که فروردین ماه امسال دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حقوق پرداخت شده است.

عنایتی با اشاره به اینکه حق بیمه فروردین ماه امسال ۷۵۰ میلیون تومان، حقوق و دستمزد اردیبهشت دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و حق بیمه اردیبهشت ماه ۶۶۰ میلیون تومان بوده است، ادامه داد: برای میراث فرهنگی حدود ۵۷۰ میلیون تومان به عنوان سهم دولت واریز شده و پرداخت به میراث فرهنگی بابت اجاره بها نیز ۲۱۳ میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بابت اقساط تامین اجتماعی سه ماه اول سال ۱۹۵ میلیون پرداخت شده و بابت اقساط وام کرونا به بانک تجارت ۴۵۳ میلیون تومان پرداخت شده است، افزود: در این مدت سنوات بازنشستگان که از دو سال قبل مانده بود به مبلغ ۴۷۰ میلیون تومان پرداخت شد.

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه به ازای اسناد پرداختی که از قبل بدهی داشتیم مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان به اداره دارایی پرداخت شد، افزود: پرداخت حقوق و دستمزد نیروهای فصلی به مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان و پرداخت بدهی بیمه تکمیلی پرسنل به بیمه سینا ۲۸۴ میلیون تومان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه معوقات به فروشگاه، پیمانکار و فضای سبز ۸۶۳ میلیون تومان بوده که پرداخت شده است، اضافه کرد: در مجموع ۹ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان از ۱۳ میلیارد تومان درآمد در این دو ماه سال‌جاری هزینه شده است.

شرکت سیاحتی علیصدر هر آنچه درآمد دارد هزینه مجموعه، دستمزد و کارهای دیگر می شود
عنایتی با بیان اینکه با نگاه خوشبینانه تخمین زده شده که امسال ۶۰۰ هزار نفر از غار علیصدر بازدید کنند، عنوان کرد: شرکت سیاحتی علیصدر هر آنچه درآمد دارد هزینه مجموعه، دستمزد و کارهای دیگر می شود.

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه ایرادات اداری بسیاری داریم، افزود: ۲۱۵ هکتار زمین گرفته ایم اما این زمین‌ها موقوفه هستند و سرمایه گذار در چنین زمینی سرمایه گذاری نمی‌کند.

بزرگترین غار آبی جهان گرفتار حاشیه‌ها| درآمد علیصدر خرج هزینه‌ها می‌شود

وی با اشاره به اینکه تا شعاع یک هزار و ۵۰۰ متری غار نمی‌توانیم ساخت و ساز داشته باشیم، افزود: کسی جرات سرمایه گذاری ندارد و همه سیستم های اداری به روی ما بسته است و اینکه وضعیت شرکت علیصدر به اینجا رسیده باید بگوییم به خاطر ایرادات اداری است.

عنایتی درخصوص سرمایه‌گذاری‌ها با بیان اینکه تمام سرمایه گذاری‌هایی که در شرکت سیاحتی علیصدر انجام می‌شود با مصوبه هیئت مدیره است و هیچ کار غیر قانونی انجام نمی‌شود، اضافه کرد: ساخت و ساز داخل ساختار روستا طبق دستور العمل طرح هادی است و تصمیم شورای روستا انجام می‌شود.

قائم مقام شرکت سیاحتی علیصدر نیز با بیان اینکه شرکت سیاحتی علیصدر به عنوان بزرگترین شرکت تفریحی از سال ۷۰ تاسیس شده است، اظهار کرد: شرکت سیاحتی علیصدر شرکتی سهامی خاص است و سهامدارانی دارد.

۴۰ درصد از سهام شرکت سیاحتی علیصدر مربوط به سازمان همیاری‌های شهرداری، ۴۰ درصد مربوط به شرکت سرمایه گذاری ایران گردی و جهانگردی و ۲۰ درصد مربوط به شهرداری است

احمد حسینی با بیان اینکه ۴۰ درصد از سهام شرکت سیاحتی علیصدر مربوط به سازمان همیاری‌های شهرداری، ۴۰ درصد مربوط به شرکت سرمایه گذاری ایران گردی و جهانگردی و ۲۰ درصد مربوط به شهرداری است، ادامه داد: ۴۰ درصد از سهام تله کابین گنجنامه در مالکیت شرکت سیاحتی علیصدر است.

وی افزود: عباس آباد با امکانات اقامتی و خدماتی در حال خدمت رسانیبه مردم و هر ساله پذیرای صدها هزار گردشگر از شهر همدان و کشور است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه علیصدر بعد از دو سال کرونا فعالیت خود را از ابتدای سال آغاز کرد، اضافه کرد: در سال‌های گذشته میانگین بازید از غار علیصدر ۵۰۰ هزار نفر در سال بوده است.

وی با اشاره به اینکه در غار علیصدر از نظر الزامات زیست محیطی و اجرایی محدودیت در سرویس دهی داخل غار وجود دارد، بیان کرد: میانگین تعداد بازدید کنندگان از غار طی ۱۵ سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر در سال بوده و سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ که درگیر کرونا بودیم تقریبا تعداد گردشگران در سال کمتر از ۱۰ یا ۱۵ هزار نفر بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه علیصدر حدود ۲۵۰ نفر نیروی انسانی دارد که این تعداد نیرو در مجموعه عباس آباد، علیصدر و دفتر مرکزی فعال هستند، ادامه داد: علیصدر درآمد دارد و ۵۲ درصد از درآمد کل شرکت سیاحتی علیصدر صرف هزینه حقوق و دستمزد می‌شود به نحوی که در درآمد حدود ۱۳ میلیارد تومانی در سال جاری حدود ۱۰ میلیارد هزینه شده است.

شرکت سیاحتی علیصدر با مشکل بالا بودن هزینه نیروی انسانی‌مواجه است
قائم مقام شرکت سیاحتی علیصدر با تاکید بر اینکه شرکت سیاحتی علیصدر با مشکل بالا بودن هزینه نیروی انسانی‌مواجه است، افزود: از نظر مباحث زیست محیطی مجبوریم از سیستم ناوبری قدیمی استفاده کنیم به این خاطر تعداد نیروها بالا است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های سرمایه گذاری در علیصدر شامل آبرسانی، برق رسانی، گاز رسانی، مخابرات و تملک اراضی انجام شده است، عنوان کرد: حدود ۳۲۰ هکتار زمین داریم که مقداری قابلیت بارگزاری و اجرای پروژه ندارد و ۲۲۰ هکتار قابلیت بارگزاری دارند اما مشکل اساسی در منطقه کبودرآهنگ‌ اوقافی بودن زمین‌ها است.

قائم مقام شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه بارها سرمایه گذار پای میز مذاکره آمده اما به محض اینکه متوجه شده زمین موقوفه است پا پس کشیده، ادامه داد: یکی از معضلات سرمایه گذاری در علیصدر بحث اوقافی بودن زمین‌ها است.

وی درخصوص تخریب دیوار در علیصدر با اشاره به اینکه شرکت علیصدر هم خود را مکلف کرده دیوار غیر مجاز را تخریب کند اما مجوز تخریب به شورای روستا نداده است، افزود: تخریب و خلع دیوار ضوابطی دارد و هیچ شهرداری، بخشداری و دهیاری نمی‌تواند سر خود بدون دستور قضایی جایی را تخریب کند و حتما دستور قضایی می‌خواهد.

بزرگترین غار آبی جهان گرفتار حاشیه‌ها| درآمد علیصدر خرج هزینه‌ها می‌شود

وی در ادامه درخصوص فعالیت شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه شرکت علیصدر ۶ ماه اول کار می‌کند و ۶ ماه دوم گردشگر وجود ندارد،‌ تصریح کرد: تاسیسات گردشگری غیر کیش و قشم و مشهد در بقیه کشور همین شرایط را دارند.

قائم مقام شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه تعطیلات متمرکز ما ۱۲۰ روز است، ادامه داد: فعالیت گردشگری در ۶ ماه دوم سال نیازمند فرهنگ سازی و ساماندهی در سطح ملی است.

شرکت سیاحتی علیصدر می‌تواند به تشخیص سهامداران و هیئت مدیره در هر کجا که گردشگری اقتصادی است، سرمایه گذاری کند

حسینی درخصوص مجتمع عباس آباد با بیان اینکه این مجتمع از سال ۸۰ به شرکت سیاحتی علیصدر ملحق شده و جزو دارایی‌های شرکت سیاختی علیصدر است، عنوان کرد: براساس اساسنامه شرکت سیاحتی علیصدر می‌تواند به تشخیص سهامداران و هیئت مدیره در هر کجا که گردشگری اقتصادی است، سرمایه گذاری کند.

وی با بیان اینکه در مجتمع عباس آباد به عنوان سایت گردشگری که در مالکیت شرکت سیاحتی علیصدر است سرمایه گذاری انجام شده و سرمایه هم زود به نتیجه رسید، افزود: در رابطه با سهام تله کابین هم شرکت سیاحتی علیصدر در بدو تشکیل شرکت تله کابین سهام دار بود و در مرحله اول ۲۰ درصد از سهام تله کابین به علیصدر اختصاص داده شد و شرکت سیاحتی علیصدر توانست سهام ۲۰ درصدی خود را حفظ کند و بعد به تشخیص هیئت مدیره علیصدر اقساط وام تله کابین را پرداخت و ۲۰ درصد دیگر به سهام شرکت اضافه شد.

قائم مقام شرکت سیاحتی علیصدر درخصوص تحقیق و تفحص نمایندگان در مورد شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه حق نماینده است که تحقیق و تفحص کند، ادامه داد: شرکت سیاحتی علیصدر از سوی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات حسابرسی شده است و اکنون هم تحقیق و تفحص در حال انجام است و نتیجه مشخص شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

آنچه بیش از همه تأمل برانگیز است این نکته که غار علیصدر به عنوان یک اثر سرآمد در گردشگری همدان، متأسفانه دستمایه بی‌توجهی و سیاسی بازی مدیران استان همدان قرار گرفته است و به این غار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی و طبیعی نگاه نمی‌شود و هنوز این باور در استان وجود ندارد که غار می تواند اقتصاد استان را متحول کند؛ اگر چنین قابلیتی در یک کشور خارجی یا یکی دیگر از استان‌های زیبای کشورمان بود، حسرت داشتن آن را می‌خوردیم اما اکنون که این ظرفیت خدادادی در استان همدان وجود دارد، به آن توجه لازم نمی‌شود و مورد کم لطفی مدیران و حاشیه سازی‌های مداوم قرار دارد.

کد خبر: ۱۵۳٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha