۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
نوسان قیمت کالاها در بازار ماه مبارک رمضان/چالش تلخ شکر برای قنادان زنجانی
بازار بررسی می کند؛

نوسان قیمت کالاها در بازار ماه مبارک رمضان/چالش تلخ شکر برای قنادان زنجانی

زنجان-این روزها در حالی خود را برای خدمات‌رسانی به شهروندان در ایام ماه مبارک رمضان آماده می‌کند که ثابت نبودن قیمت و همچنین کمبود کالاهای اساسی، چالش‌هایی را فرا روی شهروندان زنجانی ایجاد کرده است.

خبرگزاری بازار-زهرا مقدمی: این روزها قیمت اقلام کالاهای اساسی در زنجان هر دقیقه و در هر مغازه متفاوت است، قیمت‌های دلخواهی که مغازه‌داران ارائه می‌کنند و توجهیاتی برای گران بودن و یکسان نبودن قیمت‌ها ارائه می‌دهند و بازرسانی که با وجود همه فعالیت‌هایی که در این راستا صورت می‌دهند، باز هم زورشان به بحران گران‌فروشی نمی‌رسد.

در این میان با نزدیک شدن به ایام مبارک ماه رمضان، نیاز به تامین برخی کالاها نیز زیاد می‌شود و با توجه به بالا رفتن تقاضا، کالا یا نایاب و یا گران می‌شود، رفتار بازار همواره در تضاد با نیاز جامعه بوده و اقلام مورد نیاز مردم عمدی یا سهوی با آنچه مدیران می‌گویند و با واقعیت‌های بازار همیشه متفاوت است.

نظارت بر نحوه توزیع کالاها، قیمت‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌ها و نیز ایجاد خلل در بازار، نکته بسیار مهمی است که همواره بازار استان زنجان در مناسبت‌های مختلف با آن درگیر بوده و به عنوان یک چالش باعث شده تا بازار زنجان فارغ از همه تلاش‌های صورت گرفته توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز تعزیرات حکومتی با چالش‌هایی مواجه شود.

یک شهروند زنجانی با بیان اینکه با وجود وعده‌های مسئولان، همواره شاهد وجود کمبود اقلام اساسی و نیز عرضه کالاها با نرخ‌های متفاوت بودیم، می‌گوید: برخی از اصناف همواره خلاف جهت و گفته مسئولان در زمینه قیمت اقلام کالاها رفتار می‌کنند و قیمت‌های اعلام شده توسط مسئولان با واقعیت‌های بازار متفاوت است.

احمدی با بیان اینکه نظارت‌ها در ایام ماه مبارک رمضان باید بر بازار و اصناف تشدید شود، می‌افزاید: با وجود همه نظارت‌ها و بازرسی‌ها، باز می‌بینیم که بعد از انجام بازرسی، قیمت کالاها در واحد صنفی با زمان حضور بازسان متفاوت است.

وجود مشکل در تامین کالاهای مورد نیاز قابل قبول نیست

استاندار زنجان با بیان اینکه همه تلاش مدیران در ایام ماه مبارک رمضان باید تامین مایحتاج عمومی مردم باشد، ابراز کرد: نباید هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تامین کالاهای مورد نیاز ایجاد شود.

فتح‌الله حقیقی افزود: نظارت بر نحوه توزیع کالاها، قیمت‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌ها و نیز ایجاد خلل در بازار باید مورد توجه قرار گیرد تا آرامش مردم تامین شود.

موجودی کالا در انبارهای استان زنجان باید ابتدا برای تامین نیاز مردم این استان اختصاص یابد، به همین خاطر اغلب مایحتاج عمومی مردم استان در ماه مبارک رمضان در انبارها موجود بوده و مشکل خاصی در این زمینه وجود نداردنماینده عالی دولت در استان زنجان ادامه داد: موجودی کالا در انبارهای استان زنجان باید ابتدا برای تامین نیاز مردم این استان اختصاص یابد، به همین خاطر اغلب مایحتاج عمومی مردم استان در ماه مبارک رمضان در انبارها موجود بوده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

حقیقی عنوان کرد: مردم و اصناف، توجه داشته باشند که خریدها تا حد امکان به صورت تلفنی و اینترنتی انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز به تامین اقلام و کالاهای اساسی مردم در استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تخصیص کالاهای اساسی به استان از سوی همکاران در سطح شهرستان‌ها تقسیم‌بندی شده و مباشرین عمده و توزیع خرد هم تعیین شده است.

ناصر فغفوری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: لیست انبارها و واحدهای صنفی که کالاهای مورد نیاز به آن‌ها تحویل داده شده، به این سازمان ارسال می‌شود و بازرسان از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای نظارت قیمت اقلام، اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت کالاها برای عرضه تعیین شده است، بیان کرد: برنج هندی با قیمت ۸۵۰۰ تومان، شکر سه کیلویی ۱۶ هزار تومان و گوشت منجمد با قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه خواهد شد.

صنوف صلاحیت‌دار، مسئول توزیع اقلام اساسی مردم

فغفوری ابراز کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با اتحادیه‌ها در استان انجام گرفته، صنوفی که صلاحیت لازم را دارند، مسئول توزیع اقلام اساسی مردم در ماه مبارک رمضان هستند.
 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، ابراز کرد: عرضه اقلام اساسی از اول اردیبهشت‌ماه در استان آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان صمت زنجان، با بیان اینکه ۳۳۵ تن گوشت مرغ منجمد و ۲۰۱ تن گوشت قرمز منجمد ذخیره سازی شده است، گفت: در این میان ۶۷۰ تن روغن نباتی و هزار و پنج تن هم خرمای مضافتی در فروشگاه‌های استان زنجان توزیع شده است.

فغفوری با اشاره به تامین و ذخیره سازی اقلام اساسی مورد نیاز مردم  استان در ماه مبارک رمضان، گفت: توزیع این اقلام در مراکز تعیین شده انجام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ویژه تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان، ۶۷۰ تن برنج  با قیمت هشت هزار و ۵۰۰ تومان و ۶۷۰ تن شکر هم با قیمت ۱۶ هزار تومان در مراکز عرضه در سطح استان توزیع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان، با بیان اینکه ۳۳۵ تن گوشت مرغ منجمد و ۲۰۱ تن گوشت قرمز منجمد ذخیره سازی شده است، گفت: همچنین ۶۷۰ تن روغن نباتی و هزار و پنج تن  هم خرمای مضافتی در فروشگاه‌های استان توزیع شده است.

فغفوری ابراز داشت:  توزیع این اقلام با تصویب کارگروه تنظیم بازار با اولویت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و توزیعی منتخب  اصناف صورت می‌گیرد.

وی افزود:  قیمت تعیین شده برای اقلام اساسی با قیمت مصوب و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت،  معدن و تجارت زنجان،  تصریح کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف  گزارش لازم را به سامانه ۱۲۴ اطلاع بدهند. 


این مسئول به بحث بازرسی قیمت حلیم، آش و زولبیا و بامیه اشاره کرد و افزود: با همکاری اتحادیه‌های مربوطه، قیمت مصوب به‌موقع اعلام می‌شود و در حال رایزنی با ستاد کرونا هستیم تا عرضه پخت آش در استان انجام شود ولی غذاهای بیرون‌بر مشکلی ندارند.

بیش از ۳۰ بازرس در استان نظارت لازم بر بازار را بر عهده دارند که تعداد زیادی از این بازرسان تنها برای نظارت از قیمت‌ها فعالیت خواهند کردوی به نظارت از واحدهای صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰ بازرس در استان نظارت لازم بر بازار را بر عهده دارند که تعداد زیادی از این بازرسان تنها برای نظارت از قیمت‌ها فعالیت خواهند کرد.

فغفوری، به آمار بازرسی از واحدهای صنفی زنجان اشاره کرد و یادآور شد: طی سال گذشته ۵۳ هزار و ۲۰۷ فقره بازرسی از واحدهای صنفی اقتصادی، خدماتی و انبار در استان انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: در این میان ۳۵۸۰ فقره پرونده تخلف صنفی در این زمینه تشکیل شده و ارزش ریالی این پرونده‌ها بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، گفت: پرونده‌های تخلف تشکیل شده عمدتاً در بخش بهداشت و تجهیزات بهداشتی بوده است.

فغفوری با بیان اینکه این بازرسی‌ها در قالب گشت مستقل و مشترک با عوامل نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی و نیز دستگاه‌های نظارتی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: تقلب و تولید غیرمجاز، عرضه نکردن و گران‌فروشی مهم‌ترین تخلف صورت گرفته در این بخش است.

وی با بیان اینکه اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، بازرسی‌های مستمری از اصناف انجام داده و با متخلفان به جد برخورد کرده است، افزود: شکایت مردم از واحدهای صنفی به سه صورت تلفنی، کتبی و حضوری است.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، تصریح کرد: در صورت قطعیت تخلف واحد صنفی، پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال و در برخی از موارد نیز منجر به رضایت شاکی می‌شود.

فغفوری بر تداوم بازرسی از واحدهای صنفی کالا و خدمات در استان زنجان تاکید کرد.

سامانه ۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردمی در خصوص گرانی‌فروشی

رئیس اداره بازرسی سازمان صمت استان زنجان نیز گفت: بازرسی‌ها با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، تعزیرات حکومتی، استاندارد و دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان انجام می‌شود و سامانه ۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردمی در خصوص گرانی‌فروشی است.

اسماعیل مسلمی در گفتگو با خبرنگار بازار  با بیان اینکه نظارت از بازار و اصناف در استان تشدید می‌شود و با متخلفان برخورد لازم انجام خواهد شد، یادآورشد: همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

در حال حاضر وضعیت مناسبی در بازار مرغ و ماهی در سطح استان زنجان حاکم است، هیچ کمبودی در زمینه تامین مرغ و ماهی ماه مبارک رمضان وجود نداردرئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجانی نیز با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت مناسبی در بازار مرغ و ماهی در سطح استان زنجان حاکم است، گفت: هیچ کمبودی در زمینه تامین مرغ و ماهی ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

ناصر رمضانلو در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: قیمت گوشت مرغ در باراز زنجان با توجه به کاهش تقاضا طی دو ماه اخیر، کاهش یافته و انتظار می‌رود قیمت گوشت مرغ از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر نباشد.



وی ادامه داد: هر شانه تخم‌مرغ به قیمت حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان برای مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

شکری که دست قنادان زنجانی نمی‌رسد

رئیس اتحادیه قنادان زنجان گفت: طی چهار ماهه گذشته، قنادان زنجانی حتی یک کیلوگرم شکر دریافت نکرده اند.

رسول محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت ۱۳۵ قنادی در سطح شهرستان زنجان، افزود: در حال حاضر موجودی شکر ۱۳۵ واحد قنادی شهر زنجان برای تهیه زولبیا و بامیه، صفر بوده و با این روند تهیه زولبیا و بامیه مشکل خواهد بود.

وی با بیان اینکه از دی‌ماه پارسال تاکنون شکر مورد نیاز واحدهای قنادی شهرستان زنجان تامین نشده است، تصریح کرد: حواله شکر مورد نیاز صنف قنادی مربوط به دی‌ماه تا پایان اسفندماه پارسال نیز از سوی سازمان صمت استان صادر شده است.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت شکر در بازار آزاد ۷۰۰۰ تومان است، تصریح کرد: شکر سهمیه‌ای ۴۷۰۰ تومان است که با وضعیت موجود و نبود شکر، قنادن زنجانی متضرر خواهند شد.

حداقل ۲۰۰ تن شکر مورد نیاز قنادان زنجانی است

رئیس اتحادیه قنادان زنجان با بیان اینکه همه قنادن زنجانی در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به پخت زولبیا و بامیه به عنوان شیرینی مخصوص این ماه می‌کنند، گفت: امسال حداقل ۲۰۰ تن شکر مورد نیاز قنادان زنجانی است.

محمدی با بیان اینکه مسئولان سازمان صمت استان زنجان برای تامین شکر مورد نیاز قنادان زنجانی نهایت همکاری را داشتند، اظهار کرد: ما برای تامین شکر مورد نیاز تا یک هفته در تهران ماندیم اما دست خالی برگشتیم، حتی مسئولان علت تامین نکردن شکر را نیز به ما نگفتند.

رئیس اتحادیه قنادان زنجان با تاکید بر اینکه اگر شکر مورد نیاز قنادی‌ها در اسرع وقت تامین نشود، این واحدها در ماه مبارک رمضان دچار مشکل جدی می‌شوند، یادآور شد: امیدواریم مسئولان ذی‌ربط نسبت به تامین شکر مورد نیاز صنف قنادان زنجان اقدام کنند.

بی‌شک با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای تامین اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز برای ماه مبارک رمضان، همواره کمبودهایی به دلیل وجود دست‌های پنهان و سودجود در بازار وجود داشته که این روند که هر سال تکرار شده و اهرم‌های بازدارنده و نظارتی آنچنان که باید نتوانسته است در این زمینه موفق عمل کند، به همین خاطر چالش‌ها تداوم داشته اس

کد خبر: ۱۵٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha