۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
نگاه مثبت ایران به عمان؛ تامین نیازهای اقتصادی مسقط| توریسم درمانی؛ راه رشد مناسبات تجاری در منطقه
گفتگوی بازار با کارشناس مسائل بین الملل؛

نگاه مثبت ایران به عمان؛ تامین نیازهای اقتصادی مسقط| توریسم درمانی؛ راه رشد مناسبات تجاری در منطقه

سیدرضا صدرالحسینی می گوید: به هر اندازه که روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه افزایش و عمیق تر شود و مسائل موجود حل و فصل شود، سطح مناسبات اقتصادی نیز با این کشورها گسترش خواهد یافت.

تهمینه غمخوار؛ بازار: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در روز دوم خرداد ماه در پاسخ به دعوت قبلی هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان، به این کشور سفر کرد. مقامات دو کشور در خصوص بررسی توسعه روابط دوجانبه تجاری به خصوص در حوزه همکاری های دریایی و مناسبات سیاسی در کنار مسائل منطقه ای و بین المللی به بحث و گفتگو پرداختند.

پیش از انجام این سفر، در ۲۸ اردیبهشت هیثم بن طارق، سلطان عمان فرمان امضای توافق همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی با جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد، در حالی که قیس محمد یوسف اللواتی، وزیر صنعت و تجارت عمان در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عمان نیز بر تقویت ارتباطات و تجارت دریایی ایران و عمان از طریق بندر چابهار و استفاده از زیرساخت‌های این بندر اقیانوسی تأکید کرده بود.

علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در رأس هیأتی بلند پایه تجاری متشکل از ۳۰ شرکت خصوصی، نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات وارد این کشور شده است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی با «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین الملل در خصوص سفر اخیر رئیس جمهور ایران به عمان و دستاوردهای این سفر انجام داده که در ادامه آمده است:

* در میان کشورهای همسایه، عمان یکی از کشورهایی است که برای جمهوری اسلامی در اولویت قرار دارد. زیرا دو کشور از سالیان گذشته دارای روابط خوب سیاسی، اقتصادی و اشتراکات مذهبی و فرهنگی فراوانی بوده اند. هدف از این سفر و دستاورد رئیسی در سفر به عمان چه بود؟ این سفر دارای چه ابعادی است؟

سفر اخیر ریاست جمهوری به عمان در راستای نقشه راهی است که دولت سیزدهم در رابطه با سیاست خارجی خود ترسیم کرد. رئیس جمهور این سیاست خارجی را با محوریت افزایش روابط به خصوص روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه دوست و غیرمعاند هم در ابتدای معرفی خود به مجلس و هم برای معرفی حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه تشریح کرد.

ایران نگاه مثبتی به عمان داشته و در تمام طول ۴۳ سال گذشته کشور سعی کرده تا روابط خود را با این کشور سلطان نشین حفظ کرده و در جهت گسترش روابط دوجانبه اقدام کند

عمان یکی از کشورهای عربی دوست در منطقه با سابقه بسیار خوب و طولانی روابط با ایران شناخته می شود. حتی در زمانی که شورای همکاری خلیج فارس به حمایت صدام علیه جمهوری اسلامی فعالیتهای گسترده ای را انجام می داد، عمان جزو کشورهایی بود که هیچگاه در رابطه با مسائل خصمانه در مقابل جمهوری اسلامی قرار نگرفت و در کنار بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس که اقدامات شایانی را برای کمک به صدام انجام می دادند، این اقدامات را بر ضد ایران انجام نمی داد.

البته، ایران هم نگاه مثبتی به این کشور داشته و در تمام طول ۴۳ سال گذشته کشور سعی کرده تا روابط خود را با این کشور سلطان نشین حفظ کرده و در جهت گسترش روابط دوجانبه اقدام کند. به نظر می رسد که با وجود دولت و سلطان جدید عمان هم، این ارتباط همچنان ادامه داشته و همکاری های دوجانبه در سطوح مختلف تداوم یابد.

این سفر در راستای توسعه و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه صورت گرفت زیرا به هر اندازه که روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه افزایش و عمیق تر شود و مسائل موجود حل و فصل شود، سطح مناسبات اقتصادی نیز با این کشورها گسترش خواهد یافت.

* علی رغم ظرفیتهای اقتصادی قابل توجه و توانمندی‌ های بالقوه ای که می‌ تواند دو کشور را به بزرگترین قطب تجاری منطقه تبدیل کند، این روابط در سطح بالایی قرار نداشته و هدر رفت این توان بالقوه، این همکاری دو جانبه را دچار مشکلاتی ساخته است. دو کشور تا چه اندازه می توانند در حل مشکلات در جهت توسعه روابط تجاری گام بردارند؟

باید توجه داشته باشیم که عمان روابط و مناسبات تجاری چندان زیادی با ایران ندارد، زیرا این کشور چندان بزرگ نیست و تولیدات قابل توجهی ندارد و شاید بیشتر در سطح مسائل تجاری از جمله در حوزه انرژی و بنادر، جمهوری اسلامی بتواند از این کشور استفاده کند. از طرفی، جمهوری اسلامی میتواند نیازهای فراوان این کشور را در حوزه های مختلف بهداشتی، درمانی و تجاری مانند صادرات کالا و مصنوعات و نیازمندی های مصرفی در حوزه مواد غذایی و صنعتی تا حدود زیادی تامین کند.

* عمان می‌تواند به عنوان حلقه اتصال بین ایران و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ایفای نقش کند؛ کما اینکه در گذشته هم تلاش‌هایی به عمل آورد. این سفر تا چه اندازه در گسترش مناسبات ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس تاثیر دارد؟

جمهوری اسلامی امروز با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، عمان و قطر رابطه خوبی دارد. دیگر آن شرایط گذشته وجود ندارد که عمان تنها راه و حلقه اتصال ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. امروز، شورای همکاری خلیج فارس به مفهوم اولیه خود وجود خارجی ندارد و اختلافات داخلی گسترده ای در آن صورت گرفته است. حتی در رابطه با عربستان به عنوان شاخص ترین عضو این شورا و حلقه وصل همه این کشورها، جمهوری اسلامی مذاکراتی را با این کشور انجام داده و در ارتباط با آن قرار دارد.

ایران می تواند با افزایش تولیدات در تمامی حوزه های صنعتی، باغات، صیفی جات، مصنوعات، منسوجات و غیره با کشورهای حوزه خلیج فارس در ارتباط باشد

البته روابط اقتصادی، تجاری و بین المللی با کشورهایی همچون قطر، کویت و عمان بیشتر از دیگر کشورهای این حوزه است.همچنین، ما امروز با امارات نیز دارای اشتراکات اقتصادی هستیم. ایران از برخی از ظرفیتهای بنادر امارات و این کشور عربی از برخی از صادرات جمهوری اسلامی در حال استفاده کردن است. بنابراین، نمی توان یک کشور را به عنوان تنها کشور برای اتصالات با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در نظر گرفت.

خود این کشورها هم علاقه مند هستند که به صورت مستقیم نیز با ایران در ارتباط باشند. البته جمهوری اسلامی نیز علاقه مند به توسعه مناسبات به خصوص روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس است. به دلیل آنکه نیازمندیهای قابل توجهی دارند، ایران می تواند با افزایش تولیدات در تمامی حوزه های صنعتی، باغات، صیفی جات، مصنوعات، منسوجات و غیره با این کشورها در ارتباط باشد. همچنین، ایران یکی از بهترین کشورها در حوزه توریسم درمانی به عنوان صنعتی پولساز است. مناطق متعدد گردشگردی که در ایران وجود دارد می تواند مناسبات ایران را با این کشورها افزایش دهد.

با عنایت به اینکه نیازمندیهای کشورهای خلیج فارس زیاد است، تولیدات ایران می تواند در این حوزه بازار خوبی به دست آورد و این کشورها یک بازار هدف برای جمهوری اسلامی البته به میزان هزینه هایی که می توانند داشته باشند، در نظر گرفته شود

با عنایت به اینکه نیازمندیهای کشورهای این حوزه زیاد است، تولیدات ایران می تواند در حوزه خلیج فارس بازار خوبی به دست آورد و این کشورها یک بازار هدف برای جمهوری اسلامی البته به میزان هزینه هایی که می توانند داشته باشند، در نظر گرفته شود.

بر همین اساس، امکان سرمایه گذاری مشترک میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد؛ یعنی موارد تجاری و اقتصادی و جاذبه هایی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران موجود است. یکی از موضوعات مهم پیش روی قطر، بازی های جام جهانی است که بخشی از نیازمندیهای این کشور را ما می توانیم در حوزه های مختلف ورزشی، اسکان، امنیت و مواد غذایی تامین کنیم. یکی دیگر از این مسائل، استفاده از فرودگاهها و دالان های هوایی ایران است ضمن اینکه استفاده از هتلهای جزیره کیش و بازدید از این جزیره هم جزو موضوعاتی است که بین ایران و قطر می تواند مطرح شود به طوری که مذاکراتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

کمک ایران در بهتر برگزار شدن این بازی ها در حوزه هتلداری مثمرثمر خواهد بود. علاوه بر آن، تیم های پزشکی هم می توانند یاری رسان بوده ضمن اینکه در خصوص تفریح، قایقهای تفریحی هم برای مدتی در اجاره شرکتهای گردشگردی باشند.

کد خبر: ۱۵۳٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha