۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
جوجه‌کُشی به رسم جوجه‌کِشی؛ معدوم سازی در فصل خبرسازی
بازار از اردبیل گزارش می دهد؛

جوجه‌کُشی به رسم جوجه‌کِشی؛ معدوم سازی در فصل خبرسازی

اردبیل - جوجه‌کُشی به رسم جوجه‌کشی توسط یکی از واحدهای تولیدی در اردبیل به تشکیل پرونده قضایی منجر شد.

بازار: گروه استان ها؛ در شرایطی که نوسانات قیمت مرغ در روزهای اخیر مردم را در شرایط سخت اقتصادی قرار داده، یکی از واحدهای تولیدی طیور اقدام به معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه یکروزه کرده که انتشار این خبر در فضای مجازی به جریحه‌دار شدن افکار عمومی و ورود دادستان به این موضوع شده است.

هر چند همه ساله پخش چنین کلیپ‌هایی در این ایام با نارضایتی‌های عمومی همراه می‌شود اما در سال‌جاری و با حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ به هر کیلو ۶۰ هزار تومان رسیده که در این شرایط نه به نفع تولید و نه به نفع مصرف‌کننده است که چنین اتفاقات و جوجه‌کشی به نارضایتی‌های عمومی منجر شود.

جوجه‌کُشی به رسم جوجه‌کِشی

عده‌ای رانت‌خوار و فرصت‌طلب با وارد کردن نهاده‌های دامی برای طیور به قیمت ارز ترجیحی سعی کردند تا به چنین اقدام غیرانسانی در کشتار جوجه یکروزه دست بزنند تا به نوعی صنعت طیور را با مشکلات و مسائل دشواری روبه‌رو کنند.

دامپزشکی و جهاد کشاورزی اطلاعی از این حرکت ناشایست نداشته است
هر چند تعقیب کیفری عاملان این معدوم‌سازی در دستور کار نهاد قضایی قرار گرفته اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در واکنش به این جوجه‌کشی اعلام کرده که از طریق مراجع قضایی این اقدام پیگیری و رصد می‌شود و اطلاع‌رسانی شفاف نیز به مردم انجام خواهد شد.

نادر تقی‌زاده به انتشار کلیپی در فضای مجازی با نام معدوم‌سازی جوجه یکروزه به نام واحد تولیدی آذر جوجه سبلان اشاره کرد و گفت: دامپزشکی و جهاد کشاورزی اطلاعی از این حرکت ناشایست نداشته و ما از طریق دستگاه قضا پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

جوجه‌کُشی به رسم جوجه‌کِشی

وی از تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور خواست تا از اقدام خودسرانه و شتاب‌آلود در این زمینه پرهیز کرده و به تقویت تولید جوجه یکروزه کمک کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ۹ درصد جوجه‌ یکروزه کشور در استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که در سال‌جاری نیز به طور میانگین تولید ماهانه جوجه یکروزه در این استان ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بوده است.

تقی‌زاده تصریح کرد: ما علاوه بر تأمین نیاز داخلی، مازاد تولید را به سایر استان‌ها ارسال کردیم تا نیاز آنها نیز رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با پیگیری‌ وزارت جهاد کشاورزی در ۲ ماه اول فصل بهار بیش از ۳۱ هزار تن ذرت و کنجاله سویا از طریق سامانه بازارگاه در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

تقی‌زاده اضافه کرد: از روز گذشته نیز حمل و بارگیری نهاده‌های دامی برای تولید ماه‌های آینده طیور انجام شده و ما سعی می‌کنیم با اولویت این نهاده‌ها را در اختیار دامداری‌ها و مرغداری‌ها قرار دهیم.

وی از خرید تضمینی مرغ مازاد بر تولید در استان خبر داد و بیان کرد: با خرید و منجمد کردن این محصول سعی می‌کنیم در تنظیم بازار به کمک مسئولان بشتابیم.

برای تأمین نهاده‌های دامی این مجموعه تولیدی از ارز ترجیحی استفاده شده است
سید عبدالله طباطبایی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل نیز با اظهار تأسف از پخش کلیپ معدوم‌سازی جوجه یکروزه در اردبیل، این حرکت غیرانسانی را مورد تقبیح قرار داد و اظهار کرد: به دنبال پخش این کلیپ، ما از مسئولان دعوت کردیم تا علت و چرایی این موضوع و انگیزه صاحب مجموعه مرغداری را اعلام کنند.

جوجه‌کُشی به رسم جوجه‌کِشی

طباطبایی تصریح کرد: بعد از شنیدن اظهارات واحد جوجه‌کشی و مسئولان امر، گزارش آماده شده تا با بررسی همه‌جانبه احکام قضایی برای متخلفان صادر شود.

وی گفت: برای تأمین نهاده‌های دامی این مجموعه تولیدی از ارز ترجیحی استفاده شده که قطعا ورود به این حوزه به دلیل اخلال در نظام تولید و عرضه با حساسیت خاصی همراه خواهد بود که امیدواریم با خاطیان برخورد جدی شده تا تکرار چنین اقدامات نامطلوبی را شاهد نباشیم.

توزیع ۴۵۸ هزار و ۹۲۹ تن انواع نهاده‌های دامی بین دامداران و مرغداران استان اردبیل
همه این اتفاقات در حالی است که پیشتر نوبخت اژدری معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، از توزیع ۴۵۸ هزار و ۹۲۹ تن انواع نهاده‌های دامی بین دامداران و مرغداران استان در دولت سیزدهم خبر داد و اضافه کرد: این نهاده‌ها شامل سبوس گندم، کنسانتره دامی، جوی دامی، ذرت و کنجاله سویا بوده که بعد از تهیه بین دامداران توزیع شده است.

جوجه‌کُشی به رسم جوجه‌کِشی

وی بیان کرد: در مجموع تأمین و توزیع این نهاده‌های دامی در یک سال اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ بیش از ۱۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

اژدری اظهار کرد: استان اردبیل یکی از قطب‌ها و مناطق مهم دامپروری کشور است که نقش بسیار مهمی در تولید محصولات دامی کشور و اقتصاد منطقه دارد.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: این استان با داشتن سه میلیون و ۸۱۴ هزار واحد دامی جز ۱۰ استان برتر کشور محسوب می‌شود و با توجه به تنوع گسترده دامی، وجود برخی گونه‌های منحصر به فرد نظیر شتر دوکوهانه، ‌ گوسفند مغانی، بز خلخالی، گاومیش، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، کارخانجات خوراک دام و کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

اژدری افزود: در گوشت قرمز، شیر خام، گوشت مرغ و عسل مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال شده و در مجموع رتبه استان از سوم تا ۲۲ کشوری است.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی انواع واحدهای صنعتی طیور با جوجه نژاد ایرانی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ۲ واحد مرغداری اجداد، هفت واحد مرغداری مادر و ۳۳ واحد مرغداری گوشتی در استان فعال هستند که ظرفیت آنها بیش از یک میلیون قطعه است.

در هر حال در شرایطی که نوسانات قیمت مرغ در روزهای اخیر مردم را در شرایط سخت اقتصادی قرار داده، انتظار می رود مسئولان قضایی و نظارتی استان، برخورد جدی با مسببین این اقدام داشته باشید.

کد خبر: ۱۵۳٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha