۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
رشد ۱۱۴ درصدی در توزیع نهاده‌های دامی در اردبیل| ۳۰ واحد دام و طیور فعال شده‌اند
معاون جهاد کشاورزی اردبیل به بازار خبر داد

رشد ۱۱۴ درصدی در توزیع نهاده‌های دامی در اردبیل| ۳۰ واحد دام و طیور فعال شده‌اند

اردبیل - معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در یک سال اخیر میزان تأمین و توزیع نهاده‌های دامی در استان اردبیل ۱۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

نوبخت اژدری در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: استان اردبیل یکی از قطب‌ها و مناطق مهم دامپروری کشور است که نقش بسیار مهمی در تولید محصولات دامی کشور و اقتصاد منطقه دارد.

وی تصریح کرد: این استان با داشتن سه میلیون و ۸۱۴ هزار واحد دامی جز ۱۰ استان برتر کشور محسوب می‌شود و با توجه به تنوع گسترده دامی، وجود برخی گونه‌های منحصر به فرد نظیر شتر دوکوهانه، ‌ گوسفند مغانی، بز خلخالی، گاومیش، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، کارخانجات خوراک دام و کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

شیر خام، گوشت و مرغ و عسل مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود
معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میزان تولید گوشت قرمز را در دولت سیزدهم بیش از ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن، شیر خام را ۲۳۰ هزار تن، گوشت مرغ را ۵۵ هزار تن و تولید تخم مرغ را ۹ هزار و ۲۲۰ تن اعلام کرد و گفت: در این مدت هفت هزار و ۵۸۰ تن عسل و ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید و روانه بازار مصرف شده است.

اژدری افزود: در گوشت قرمز، شیر خام، گوشت مرغ و عسل مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال شده و در مجموع رتبه استان از سوم تا ۲۲ کشوری است.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی انواع واحدهای صنعتی طیور با جوجه نژاد ایرانی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ۲ واحد مرغداری اجداد، هفت واحد مرغداری مادر و ۳۳ واحد مرغداری گوشتی در استان فعال هستند که ظرفیت آنها بیش از یک میلیون قطعه است.

توزیع ۴۵۸ هزار و ۹۲۹ تن انواع نهاده‌های دامی بین دامداران و مرغداران استان اردبیل
اژدری از توزیع ۴۵۸ هزار و ۹۲۹ تن انواع نهاده‌های دامی بین دامداران و مرغداران استان در دولت سیزدهم خبر داد و اضافه کرد: این نهاده‌ها شامل سبوس گندم، کنسانتره دامی، جوی دامی، ذرت و کنجاله سویا بوده که بعد از تهیه بین دامداران توزیع شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در مجموع تأمین و توزیع این نهاده‌های دامی در یک سال اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ بیش از ۱۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

اژدری از فعالسازی تعداد ۳۰ واحد صنعتی راکد و غیرفعال دام و طیور با اشتغال ۱۰۵ نفر و سرمایه‌گذاری ۵۱۵ میلیون تومان خبر داد و اظهار کرد: معرفی ۲ هزار و ۱۵۱ واحد مرغداری و دامداری برای دریافت تسهیلات بانکی از منابع مختلف در یک سال گذشته انجام شده است.

معرفی دامداران روستایی و عشایری برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش در قالب دامدار کارت
وی از هویت‌گذاری دام سبک و سنگین استان و اجرای پروژه توسعه پرورش و اصلاح نژاد دام روستایی در استان اردبیل خبر داد و تصریح کرد: در این مدت سعی کردیم تا با ساماندهی، کنترل و عرضه گوشت مرغ گرم با قیمت مصوب در سطح استان پاسخگوی نیازها باشیم.

اژدری در مورد معرفی دامداران روستایی و عشایری برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش در قالب دامدار کارت نیز گفت: ۹۸۹ نفر با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند که از این تعداد ۶۱۶ نفر موفق به دریافت تسهیلات با رقم ۱۹۹ میلیارد ریال شدند.

وی ساماندهی، کنترل و عرضه گوشت مرغ با قیمت مصوب، تولید و توزیع قوچ اصیل اصلاح شده مغانی بین دامداران و عشایر و تولید نسل ششم ملکه اصلاح زنبور عسل را از دیگر اقدامات انجام شده معاونت دام و طیور جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد.

کد خبر: ۱۵۳٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha