۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
وقتی عمل و اندیشه باعث تحول می شود
گفت وگو بازار با مخترع زباله جمع کن مکانیزه

وقتی عمل و اندیشه باعث تحول می شود

ایده خلاقانه ای که می خواهیم درباره اش صحبت کنیم ساخت دستگاه مکانیزه زباله جمع کنی حاصل فکر مهندسی مازندرانی است. دستگاهی که حاصل دغدغه بزرگ دوران نوجوانی «امیدرضا نژادعلی» است که در دهه چهارم زندگی اش تحقق پیدا می کند.

علی جواهری؛ خبرگزاری بازار: گاهی کارآفرینی روی کاغذ شکل می گیرد؛ نقشه ای مهندسی شده که فناوری ایجاد می کند و بهانه ای برای احداث یک کارخانه می شود. ایده خلاقانه ای که می خواهیم درباره اش صحبت کنیم ساخت دستگاه مکانیزه زباله جمع کنی حاصل فکر مهندسی مازندرانی است. دستگاهی که حاصل دغدغه بزرگ دوران نوجوانی «امیدرضا نژادعلی» است که در دهه چهارم زندگیاش تحقق پیدا می کند. اختراعی که میتواند سهم بسیار حائز اهمیتی در پاکسازی سواحل و طبیعت داشته باشد و میتواند جدا از اشتغالزایی برای صدها نفر، بازارهای جهانی را هم تحت الشعاع قرار دهد. ماشین زباله جمع کنی چنگکی مکانیزه که تمام قطعات و حتی طراحی اش ایرانی است ولی تنها اختراع این مهندس جوان کشورمان نیست. نژادعلی اختراعات بسیاری در کارنامه خود دارد. او سازنده خطوط لوله و پروفیل و ماشین آلات مرتبط با آن و دیگر ماشین آلات صنعتی است.

اگر موافق باشید گفت و گویمان را با توضیح شما درباره شکل گیری ایده اولیه ساخت دستگاه زباله جمع کن شروع کنیم؟

تقریباً از نوجوانی به دلیل نزدیک بودن منزل ما به ساحل تمام وقتم را در ساحل می گذراندم. هر وقت میدیدم ساحل در حال تبدیل شدن به زباله دانی است با خودم فکر میکردم چطور می شود کاری کرد تا این زباله ها جمع آوری شود. سالها این فکر مرا درگیر خود کرده بود و حتی دلیل انتخاب شغل و رشته تحصیلی ام همین بود. البته همیشه ساخت ماشین آلات و ربات را دوست داشته ام. تاکنون ماشین آلات پیچیده گوناگونی ساخته ام که هیچ وقت به فکر ثبت آن نبودهام. این ماشین مکانیزه زباله جمع کن چنگکی مکانیزه یا جاروی ساحل روی معروف نخستین اختراع ثبت شده ام محسوب می شود. چون رؤیای جوانی من است.

این دستگاه چقدر صرف اقتصادی دارد و کارآمد است؟

این دستگاه به چند دلیل هم صرفه اقتصادی دارد و هم می تواند کارآمد باشد. تمام قطعات و فناوری دستگاه زباله جمع کن مکانیزه داخلی است. این دستگاه در بازار داخلی و بازارهای جهانی به دلیل مناسب بودن قیمتش طرفداران بسیاری دارد. اکنون ما در کشور بیش از 50میلیون کیلوگرم زباله قابل بازیافت داریم که تنها 5درصد آن را می توانیم تفکیک و بازیافت کنیم. جالبتر اینکه این مقدار زباله می تواند بیش از 500میلیون دلار ارزآوری داشته باشد. توسط این دستگاه موادی مثل آلومینیوم و پلاستیک و... جداسازی می شود که بعد از بازیافت مورد استفاده کارخانه ها قرار خواهد گرفت.

دستگاه های مشابه زباله جمع کنی شما چه ویژگیهایی دارد و اختلاف آن از نظر قیمت با مشابه خارجی چقدر است؟

دستگاه خارجی زباله جمع کنی هیچ تفاوتی با نمونه ایرانی اش ندارد. نمونه خارجی این دستگاه بین 50 تا 70هزار دلار قیمت گذاری شده و دستگاه ما 10برابر ارزانتر از آن است. این ماشین یک جاروی همه کاره است که می توان با آن زباله تمامی سطوح را جمع آوری کرد؛ سطح های مثل زمین آسفالت، چمن و بسترهای ماسه ای و خاکی و حتی کنار جاده ها و زمینه های کشاورزی. البته نکته بسیار پراهمیت و جالبی درباره این دستگاه وجود دارد که می تواند زباله های کوچکی مثل فیلتر سیگار و حتی پوست تخمه و سنگ های کوچک را هم جمع آوری کند.

قابلیت جمع آوری زباله این دستگاه چقدر است؟

با توجه به عرض ۲متری ماشین بزرگ و سرعت ۷کیلومتر تراکتور در هرساعت می توان بیش از 5/1 هکتار زمین ساحلی را پاکسازی کنیم. برای مدلهای کوچکتر این ماشین می توانیم یک هکتار را در هرساعت پاکسازی کنیم.

آیا این دستگاه به تولید انبوه رسیده است و  باعث اشتغالزایی خواهد شد؟

خیر.  تاکنون 10دستگاه از این ماشین را در 4 سایز مختلف تولید کرده ایم. این دستگاه پروانه ثبت اختراع دارد و تمام استاندارها و آزمایش ها را پشت سر گذاشته است. تولید این دستگاه در کارگاه ما قریب به 10نفر را مشغول به کار کرده است. مدلهای این دستگاه به چند شهر فروخته شده که برای هر دستگاه 2نفر نیاز است. برآورد می شود در صورت فروش بالای این دستگاه برای چند هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می کند. این عدد با کارآیی این دستگاه در تمام نقاط شهر و به خصوص مناطق ساحلی بسیار گسترده ای که در کشورمان وجود دارد امکانپذیر است. البته ایده های دیگری هم برای توسعه کارآیی این دستگاه مدنظر دارم که نمی توانم درباره شان صحبت کنم ولی این تغییرات می توانند سهم بسیار مؤثری در تفکیک زباله و بهینه کردن این صنعت بسیار درآمدزا و اشتغالزا داشته باشد.

برای تولید این دستگاه با چه چالش های روبه رو هستید و چه حمایت های لازم دارید؟

راستش را بخواهید همه تولیدکنندگان نیازمند حمایت هستند. همه تولیدکنندگان از تسهیلات مناسب و به موقع استقبال می کنند. چون جنس کارشان توسعه طلب است. هرچه تولیدکننده با دست باز کارش را انجام دهد بازار کار بهتر خواهد شد و می تواند نیروهای بیشتر را جذب کند. همه اینها و بسیاری از موضوعات به هم پیوسته است که دولتمردان کشورمان حتماً مدنظر دارند. البته تمام مراحل کار تولید همراه با چالش است؛ وقتی دستگاهی خراب می شد و وقتی کارگر بیمار است و هزار و یک اتفاقی که نمی توان پیش بینی شان کرد. اکنون فضای کارگاه ما برای تولید انبوه این دستگاه بسیار کوچک است و نیازمند گسترش فضا هستیم. البته مسیری را که در پیش گرفته ایم تا انتها حرکت می کنیم و تصمیم داریم کلی اتفاقات خوب را رقم بزنیم. اما اگر شهرداری ها با حمایت بیشتر، این دستگاه پرکاربرد را خریداری کنند کمک زیادی اول به محیط زیست خواهد شد و بعد به تولیدکننده ایرانی که ما هستیم.

کد خبر: ۱۵٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha