۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
معرفی ۴ میلیون متقاضی به سازمان هدفمندی
معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

معرفی ۴ میلیون متقاضی به سازمان هدفمندی

ابوحمزه، معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: چهار میلیون متقاضی دریافت یارانه به سازمان هدفمندی معرفی شدند.

به گزارش بازار، داریوش ابوحمزه، در حاشیه معارفه سرپرست حراست وزارت کار اظهار داشت: تاکنون ۴ میلیون نفر از شهروندان درخواست بازنگری دهک درآمدی و اعتراض خود را در سامانه حمایت وزارت کار ثبت کرده‌اند، اعتراضات عمدتاً مربوط به ساختار خانوار است که باید در دفاتر پلیس + ۱۰ خانوار یارانه‌ای تفکیک و جدا شوند.

معاون رفاهی وزیر تعاون با اشاره به اینکه املاک فرد فعلاً مبنای محاسبه پرداخت یارانه نیست، گفت:تاکنون اسامی چهار میلیون نفر شامل دو فهرست یعنی یک فهرست سه میلیون نفری و یک فهرست یک میلیون نفری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای واریز یارانه معیشتی اعلام شده است که از بین آن‌ها افرادی به ساختار خانواده و دارایی خود اعتراض داشتند. این افراد قبلا یارانه دریافت می‌کردند، اما چون در دهک پردرآمدی دهم محاسبه شده بودند، یارانه آن‌ها حذف شده بود و این افراد درخواست بازبینی داشتند.

وی افزود: طی ۱۰ روز گذشته دو فهرست از متقاضیان دریافت یارانه به سازمان هدفمندی ارسال شد و بعد از دستور رئیس‌جمهور کسانی که قبلاً یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، اما یارانه معیشتی به حسابشان واریز نشد و درخواست بازنگری داده‌اند یک ماه یارانه معیشتی به حساب‌شان واریز شد، اما فعلاً مسدود است تا تقاضای آن‌ها رسیدگی شود.

ابوحمزه گفت: رئیس‌جمهور یک مهلت یک ماهه برای بررسی تقاضای این افراد داده است و تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه که ۱۰ روز از آن گذشته است بازبینی‌ها انجام شود و کسانی که جزء افراد یارانه‌بگیر قرار بگیرند، مبلغ یارانه آن‌ها برقرار می‌شود.

معاون رفاهی وزیر کار همچنین در مورد کسانی که مسئول خرید در ادارات هستند، اما از حساب شخصی استفاده می‌کنند، ادامه داد: ما سعی می‌کنیم مسأله آن‌ها را بعد از اعتراض حل کنیم، اما در بلندمدت باید حساب‌های شخصی از حساب‌های اداری و تجاری تفکیک شود که به شفافیت اقتصادی می‌انجامد و افراد نباید با حساب شخصی خود کار تجاری کنند.

وی همچنین در مورد بیماران خاص و معلولان نیز گفت: کسانی که به خاطر بیماری خاص مبلغی به حساب‌شان واریز می‌شود شرایط آن‌ها را هم در نظر می‌گیریم.

ابوحمزه افزود: سنجش تمکن مالی خانوار فقط یک شاخص ندارد بلکه مجموعه‌ای از شاخص‌ها در نظر گرفته می‌شود مثلاً داشتن املاک تنها ملاک نیست. عده‌ای هستند که املاک زیادی به نامشان است، اما مربوط به آن‌ها نیست باید نقایص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این سامانه برطرف شود. اگر این مشکلات نبود املاک هم مبنای محاسبات قرار می‌گرفت، اما فعلاً سامانه املاک دچار ضعف است و باید سازمان ثبت اسناد آن را برطرف کند.

وی همچنین گفت: تعداد زیادی از معاملات خانه و ملک با قولنامه انجام می‌شود که در جایی ثبت نمی‌شود لذا افرادی هستند که ملک دارند و مشمول یارانه شده‌اند.

معاون وزیر کار اضافه کرد: در رویکرد تازه اینگونه است که برخی افراد دارایی‌های قابل توجهی دارند و یارانه می‌گیرند و کسانی هستند که وضع مالی خوبی ندارند و اموال یا خودرو اشتباهی به نام آن‌ها ثبت شده است که به آن‌ها یارانه نمی‌دهیم بنابراین باید بررسی شود و اگر جز ۹ دهک باشند یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

ابوحمزه همچنین در مورد کسانی که خانه خود را خرید و فروش کرده و مبلغ زیادی در حساب آن‌ها یکباره جابه‌جا شده است، گفت: مبنای محاسبات ما صرفا با یک خرید و فروش خانه نیست که فرد در دهک دهم قرار گیرد بلکه تراکنش در سال‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و با یکبار خرید و فروش خانه فرد در دهک دهم وارد نمی‌شود این افراد درآمدها و یا دارایی‌های دیگری هم دارند.

وی در مورد کل یارانه‌بگیران معیشتی گفت: تا قبل از ارسال دو فهرست اخیر حدود ۷۲ تا ۷۳ میلیون نفر یارانه می‌گرفتند. با این دو فهرست ارسالی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۴ میلیون نفر به این جمعیت اضافه می‌شود یعنی ۷۶ تا ۷۷ میلیون نفر خواهد شد.

وی ادامه داد: یک قشری جامانده یارانه هستند که شامل ۷ میلیون نفر می‌شوند که قبلا یارانه ماهانه نمی‌گرفتند یا انصراف داده بودند که آن‌ها می‌توانند در سامانه سازمان هدفمندی به نشانی MY.gov.ir نام نویسی کنند و سپس آزمون وسع‌سنجی انجام می‌شود که از این تعداد هم ۴ تا ۵ میلیون نفر به یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند و حدود ۸۳ میلیون نفر یارانه خواهند گرفت.

معاون رفاهی وزیر کار گفت: در حال حاضر به دستور رئیس‌جمهور به ۴ میلیون نفر از افرادی که در دهک دهم قرار گرفته و اعتراض کرده بوند یارانه به صورت علی‌الحساب واریز شده که فعلا مسدود است تا تقاضای آن‌ها بررسی شود.

وی در مورد بازنشستگانی که فرزند دارای درآمد دارند، گفت:‌برای این افراد باید تفکیک خانوار صورت گیرد که آن هم بر عهده ما نیست باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند و خانوار فرزند خود را جدا کنند. اگر فرزندان متأهل باشند خانوار جدید تشکیل می‌دهند و اگر فرزندان مجرد و بزرگسال باشند با مقررات دیگر می‌توانند در دفاتر پلیس +۱۰ خانوار خود را جدا کنند.

معاون رفاهی وزیر کار در مورد اینکه سامانه حمایت تا چه زمانی باز است؟ گفت: محدودیت زمانی برای آن نیست در روزهای آینده هم ویرایش جدیدی به سامانه حمایت وزارت کار اضافه می‌شود حتی در برخی موارد امکان بارگذاری مدارک توسط متقاضیان فراهم می‌شود و همکاران ما ۲۴ ساعته درصدد ارتقاء سامانه حمایت هستند.

وی افزود: صرفاً داشتن ماشین باعث حذف یارانه نمی‌شود، درآمد خانوار هم ملاک قرار می‌گیرد، اما اینکه درآمد خانوار چقدر باشد به بعد خانوار هم بستگی دارد و هزینه‌های خانوار در نظر گرفته می‌شود بنابراین نه ملک و نه خودروی ۳۰۰ میلیونی به تنهایی ملاک نیست.

ابوحمزه گفت: هر چه تعداد اعضای خانوار بیشتر باشد هزینه خانوار هم به همان نسبت بالا می‌رود پس اینکه گفته می‌شود به صرف داشتن ۱۰ میلیون درآمد ماهانه، یارانه حذف می‌شود این صحیح نیست، اغلب افرادی که اعتراض می‌کنند احتمالا درآمدهای دیگری دارند باید درخواست آن‌ها دقیق بررسی شود.

معاون رفاهی وزیر کار همچنین گفت: اطلاعات سامانه حمایت مرتب به روز می‌شود داده‌های خوبی در آن قرار داده شده است. برخی از زیرسامانه‌ها اطلاعات به روز در آن بارگذاری کرده‌اند و برخی در حال بروزرسانی هستند.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha