۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مرغداران پادرهوا هستند؛ کابوس گرسنگی مرغ‌ها
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

مرغداران پادرهوا هستند؛ کابوس گرسنگی مرغ‌ها

ساری- آزادسازی قیمت ها و حذف ارز ترجیهی از دغدغه مرغداران و کابوس ناشی معدوم سازی و تلف کردن جوجه های یک روزه نکاست و همچنان فعالان این بخش سردرگم هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه پیش بینی می‌شود با آزادسازی و اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ترجیهی بسیاری از مشکلات فراروی مرغداران رفع شود اما فعالان این صنعت از هم اینک نگران تأمین نهاده‌ها برای ماه‌های آتی هستند.

مازندران ۱۱ درصد مرغ کشور را تأمین می‌کند و روزانه بیش از هزار تن مرغ در استان کشتار می‌شود که ۴۰۰ تن آن روانه بازار تهران می‌شود.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش چالش مهم و قدیمی صنعت طیور در مازندران به شمار می‌رود و به اعتقاد فعالان این صنعت عدم رفع این دغدغه، واحدهای تولیدی را با مشکل روبرو می‌کند.

امیر میران آملی فعال در صنعت مرغ مازندران و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه مازندران بخش قابل توجهی از مرغ تهران را تأمین می‌کند، اظهار داشت: با اصلاح و آزادسازی قیمت‌ها، صنعت طیور با تمام توان پای کار آمدند تا مشکل و کمبودی در بازار ایجاد نشود.

‌کاهش توان خرید مردم| مرغداران سردرگم هستند
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همه تلاش بخش خصوصی و مرغداران تأمین به موقع نیازهای بازار است، افزود: با اعلام قیمت‌های جدید توان مردم برای خرید کاهش یافته است و این مسئله مرغداران را برای جوجه ریزی مردد و سردرگم کرده است.

وی با عنوان اینکه مرغداران برای جوجه ریزی سردرگم هستند، افزود: به رغم آنکه فعالان صنعت طیور به تعهدات عمل کردند ولی دولت به تعهدات برای تأمین نهاده‌ها عمل نکرد و نرخ‌ها شش برابر شده است.

مرغداران پادرهوا هستند| کابوس گرسنگی مرغ‌ها

وی از شرکت پشتیبانی امور دام خواست تا به جای پول به ازای خرید مرغ به مرغدار نهاده دهد، ادامه داد: در حال حاضر انبارها و کشتارگاه‌ها از مرغ پر شده است و برای جلوگیری از انحراف پول باید به مرغدار نهاده داده شود.

این فعال بخش خصوصی و اتاق بازرگانی افزایش قیمت نهاده‌ها و بروز اشکال در تأمین آنها را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: نگران تکرار تجربه تلخ معدوم سازی جوجه‌ها هستیم زیرا اگر نهاده‌ها تأمین نشود، واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد.

افزایش قیمت نهاده‌ها و بروز اشکال در تأمین آنها از جمله مشکلات است و مرغداران نگران تکرار تجربه تلخ معدوم سازی جوجه‌ها هستیم زیرا اگر نهاده‌ها تأمین نشود، واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد

میران آملی، سرمایه در گردش و ایجاد خط اعتباری برای تأمین نیازمندی‌های مرغداران و دامداران را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: سرمایه درگردش نیاز زنجیره صنعت طیور است و باید این تسهیلات با نرخ کم و بازپرداخت بلندمدت ارائه شود.

این فعال در صنعت مرغداری با اشاره به نرخ تسهیلات ۱۸ درصدی بازنگری در آن را برای حمایت از صنعت طیور لازم دانست و گفت: تولید با نرخ بالای بانکی دچار مشکل می‌شود.

حذف ارز ترجیهی از جمله مطالبات دیرینه بخش خصوصی و فعالان صنعت طیور بود که دولت به آن جامه عمل پوشاند اما فعالان اقتصادی مازندران براین عقیده هستند که زیرساخت‌های مناسبی برای اجرای این طرح فراهم نشده است.

صنعت طیور نیازمند سرمایه درگردش است
علی احسانی مشاور اتاق بازرگانی مازندران با اظهار اینکه سازوکار مناسبی برای حذف ارز ترجیهی مهیا نشده است، گفت: ارائه سرمایه درگردش و خرید تضمینی از مهمترین نیازهای تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار سرمایه درگردش را نیاز زنجیره صنعت طیور دانست و گفت: سرمایه درگردش باید با سود پایین ارائه شود تا واحدهای تولیدی دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به سردرگمی و گرفتاری مرغداران گفت: دولت از یک سو ارز را آزاد می‌کند و از سوی دیگر اقدام به قیمت گذاری و نرخ گذاری می‌کند و مشخص نیست بر چه اساسی این کار صورت گرفته است.

مرغداران پادرهوا هستند| کابوس گرسنگی مرغ‌ها

به رغم آنکه قیمت مرغ کیلویی ۵۹ هزار تومان قیمت گذاری شده است به دلیل عدم اقبال مردم برای خرید، نرخ ان در فروشگاه‌های مازندران در کانال حدود ۴۵ هزار تومانی در نوسان است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تعیین نرخ مصوب مرغ گفت: قیمت مرغ در فروشگاه‌های استان کمتر از نرخ مصوب است.

کاهش نرخ مرغ در مازندران
حسن عنایتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ گرم ۵۹ هزار تومان تعیین شده است، افزود: نرخ مرغ در بازار کمتر از قیمت مصوب است و مرغ منجمد ۴۸ هزار تومان دست مصرف کننده می‌رسد.

وی با اشاره به رشد جوجه ریزی در استان اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۷۰۰ تن مرغ در استان تولید و کشتار می‌شود که نیمی در استان و مابقی روانه بازار تهران و مصرف می‌شود.

وی با عنوان اینکه ۱۰۰ تن گوشت منجمد ذخیره شده وارد بازار کردیم، گفت: از این تعداد فقط هفت تن توسط مباشران جذب شده است و در فروردین ماه بیشترین جوجه ریزی را انجام دادیم که ۲۵ درصد نسبت به دوره قبل از آن رشد داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حلقه و زنجیره کامل تولید مرغ در استان وجود دارد، گفت: ۱۱ درصد مرغ کشور در استان تولید می‌شود.

کاهش توان خرید مردم از یک سو، افزایش قیمت نهاده‌ها و بالابودن نرخ سود تسهیلات بانکی بر نگرانی مرغداران افزوده است و برنامه ریزی برای جلوگیری از آشفتگی در این بازار ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha