جایگاه دوم آسیا و دوازدهم جهان برای ایران در زیست فناوری
رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اعلام کرد

جایگاه دوم آسیا و دوازدهم جهان برای ایران در زیست فناوری

محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: هم اکنون ایران در حوزه زیست فناوری رتبه دوم آسیا و در جهان رتبه دوازدهم را دارد.

به گزارش بازار، جواد محمدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: محصولاتی در بخش زیست فناوری تولید می‌کنیم که علاوه بر صرفه جویی ارزی بسیاری از رقبا از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی را از صحنه خارج کرده ایم و هم اکنون کشورمان در حوزه زیست فناوری رتبه دوم آسیا و در جهان رتبه دوازدهم است.

محمدی گفت: به سبب تولیدات حوزه زیست فناوری، سالانه یک و هشت دهم میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داریم.

وی افزود: ۶۰ درصد محصولات دانش بنیان به حوزه زیست فناوری اختصاص دارد و ما در این خصوص ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری داریم و با این شرکت‌ها توانسته‌ایم بازارهای صادراتی را به محصولات خودمان اختصاص دهیم.

محمدی اظهار کرد: شرکت‌های حوزه زیست‌فناوری توانستند تجهیزات مربوط به اتاق‌های تمیز و فیلترهای این اتاق‌ها را خودشان تولید کنند.

وی افزود: جوانان فارغ التحصیل رشته زیست فناوری در بازارهای داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان جذب می‌شوند و سیل مهاجرت در فارغ التحصیلان رشته زیست فناوری بسیار کم شده است و رتبه‌های برتر کنکور علاقمندند که در رشته‌های زیست فناوری، مهندسی ژنتیک و سلول‌های بنیادی ادامه تحصیل دهند.

وی با اشاره به اینکه باید پیشرفت‌های کشور در حوزه زیست فناوری را به جوانان معرفی کنیم گفت: حمایت از انجمن‌های علمی مرتبط با ژنتیک و زیست فناوری در برنامه کاری ما است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: از برنامه‌های مهم پژوهشگاه ایجاد امید در میان محققان و اساتید است و ما اگر دستاوردهای مان را برجسته و اطلاع رسانی کنیم امیدی در میان محققان مان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه‌ها باید پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه‌ها باشند گفت: ما مدل حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی کرده ایمکه از آن‌ها دعوت و تولیدات شان را پیش خرید می‌کنیم و ما باید به درآمد پایدار از طریق تولید محصولات حوزه زیست فناوری برسیم.

وی گفت: از نظر ما اساتید شاغل در پژوهشگاه‌ها باید بعد از ۱۰ سال به صنعت منتقل شوند و قرار نیست یک پژوهشگر و یک استاد دانشگاه ۳۰ سال در پژوهشگاه‌ها بماند و وارد صنعت نشود.

وی گفت: ما بنا نداریم رقیب بخش خصوصی شویم و به کمک آن‌ها خواهیم آمد.

آقای محمدی افزود: یکی از ماموریت‌های ما تبدیل نوآوری به فناوری در حوزه زیست فناوری است و پژوهشگاه را به عنوان مرکز تربیت دیگر اساتید و دانشجویان قرار می‌دهیم.

وی افزود: دستیابی به ارقام ذرت و جو کم آفت، دستیابی به گیاهان جدید و بومی شده برای تولید علوفه بیشتر، دستیابی به انواع مکمل‌های دام و طیور، تشخیص و درمان زودهنگام سرطان و ناباوری و ژن درمانی، ایمنی درمانی و سلول درمانی از برنامه‌های پژوهشگاه در سال‌های آینده است.

وی گفت: هم اکنون ۱۲ محصول ژن درمانی در آمریکا ثبت شده که قیمت آن از ۳۳۰ هزار دلار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است واولویت پژوهشگاه دسترسی به این موارد است.

وی گفت: ما کیت‌های تشخیصی و واکسن‌های دام و طیور را هم باید در برنامه کار خود داشته باشیم، چرا که هم اکنون ۲۰ درصد تلفات در حوزه بیماری‌های دام و طیور است.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha