۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
حذف ارز ترجیحی با توجه به شرایط امروز به صورت تدریجی انجام می‌گرفت
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان :

حذف ارز ترجیحی با توجه به شرایط امروز به صورت تدریجی انجام می‌گرفت

زنجان- رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: حرکت دولت در راستای حذف ارز ترجیحی، حرکت شجاعانه‌ای بود ولی باید حذف ارز ترجیحی با توجه به شرایط امروز به صورت تدریجی انجام می‌گرفت.

مهدی رنگ رونا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی کار بسیار درست و حکیمانه‌ای است اما آنچه که باعث ایجاد نگرانی و به نوعی سردرگمی در آحاد مردم شده، نحوه اطلاع رسانی و حذف یکباره ارز ترجیحی بدون در نظر گرفتن مقدمات و پیش‌فرض‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که منافع حذف ارز ترجیحی بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً اتفاق افتاده و تا جایی که ما اطلاع داریم، قرار است یارانه‌ای که قبلاً به واردکننده در قالب ارز ترجیحی برای خرید و واردات کالاهای اساسی و یا سایر کالاهای مشمول ارز ترجیحی پرداخت و نهایتا با نظارت و قیمت گذاری دستوری به دست مصرف کننده می رسید ،با حذف ارز ترجیحی یارانه مربوطه مستقیم به خود مصرف‌کننده پرداخت شود.

رئیس اتحادیه صصادرکنندگان استان زنجان، با بیان اینکه در اصل ما به دنبال این موضوع بودیم که از همان ابتدای سال ۹۷ که بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی به وجود آمد، مخالفت خود را با این قضیه اعلام و بارها ابراز کردیم که این کار درست نبوده و نباید به این شکل انجام شود، ادامه داد: کما اینکه در طول سه سال گذشته که بحث پرداخت ارز ترجیحی بود، متاسفانه دچار ایجاد برخی از حاشیه‌ها شد که مهم‌ترین آن رخ دادن برخی از فسادها در این قضیه بود و برخی از افراد به ناحق از این قضیه منتفع شدند تا اینکه دولت به این نتیجه رسید که باید ارز ترجیحی را بصورت هدفمند حذف کند.

رنگ رونا با یادآوری اینکه حرکت دولت در راستای حذف ارز ترجیحی، حرکت شجاعانه‌ای بود که در شرایط فعلی رخ داد، تصریح کرد: اما آنچه که به نظر می‌رسد، این است که باید حذف ارز ترجیحی با توجه به شرایط امروز به صورت تدریجی انجام می‌گرفت و به نوعی از فشار حداکثری به اقشار مختلف جامعه جلوگیری می‌شد. این حرکت به مثابه بیرون آوردن غده چرکین از بدنه اقتصاد بیمار بوده و نیازمند آن است که برخی مقدمات و پیش‌بینی‌ها برای آن صورت گیرد.

وی ابراز داشت: استنباط ما این است که متاسفانه این حرکت انجام نشده است و عملاً به نوعی سردرگمی و ایجاد مشکلات برای مردم ایجاد شد. صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در خصوص اعطای یارانه به دهک‌های مختلف مطرح و منجر به پرداخت این یارانه‌ها شد اما معتقدیم اگر قرار بود این کار اتفاق بیفتد، ما باید در همه زمینه‌های اقتصادی این کار را انجام می‌دادیم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان، با تاکید بر اینکه دولت عملاً می‌توانست ارز را به سوی تک نرخی شدن پیش ببرد، عنوان کرد: این در حالی است که در سال‌های اخیر شاهد وجود چند نوع نرخ ارز در کشور هستیم و عملاً این چند نرخی بودن، اولاً عامل سردرگمی و در کنار آن به چالش کشیدن اقتصاد و فعالان اقتصادی شده است، به همین خاطر عملاً دولت با کاری که انجام می‌دهد، گام بلندی در راستای تک نرخی شدن ارز برداشته و فی‌النفسه کار درستی است.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha