۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
دست اندازی به حقوق دولتی معادن، از سازمان برنامه و بودجه تا وزارت صمت| هشدار آیین‌نامه‌ای مجلس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بازار مطرح کرد

دست اندازی به حقوق دولتی معادن، از سازمان برنامه و بودجه تا وزارت صمت| هشدار آیین‌نامه‌ای مجلس

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تقریباً ۱۰ درصد از حقوق دولتی معادن به استان‌های واجد معادن اختصاص پیدا می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به موضوع حقوق دولتی معادن اظهار کرد: بر اساس قوانین دولت مکلف است تا حدود ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن را به استان هایی که معادن در آنها فعال هست، اختصاص دهد.

وی بیان کرد: این مسئله در سنوات گذشته از طریق سازمان برنامه و بودجه عملیاتی شده و در سال‌های اخیر بر اساس تغییراتی که در قانون رخ داد، وظایف بر عهده وزارت صمت گذاشته شده است.

پور ابراهیمی با اشاره به گزارش‌های اخیر در این رابطه از سوی دیوان محاسبات گفت: براساس اطلاعات و گزارش های به دست آمده، تقریباً ۱۰ درصد از حقوق دولتی معادن به استان‌های واجد معادن اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عدد حقوق دولتی معادن از سوی وزارت صمت نیز کاهش پیدا کرده است، گفت: از این رو عددی که به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند عدد ناچیزی است که طبیعتا از عدد مورد انتظار پایین تر است؛ لذا اگر سهم ۱۵ درصدی هر استان واجد معادن را هزار واحد بدانیم فعلاً ۱۰۰ واحد از آن پرداخت شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این فرایند ۲ تخلف محرز است؛ یک عدم اجرای تکالیف قانون سازمان برنامه و بودجه در جهت اختصاص سهم مقرر در قانون به وزارت صمت برای اختصاص به استانها و دوم عدم اجرای قانون توسط وزارت صمت و معاون معدنی آن در اختصاص این منابع به استانها.

وی با بیان اینکه این منابع در دو جا کاسته می شوند، اظهار کرد: از این رو سازمان برنامه و بودجه حدود ۹۰ درصد از این منابع را نگه می‌دارد و حداکثر میانگین در طول سالهای گذشته ۱۰ درصد اختصاص می‌دهد و در بخش بعدی هم، وقتی همین ۱۰ درصد به وزارت صمت می رسد، این وزارتخانه هم از همین ۱۰ درصد، عددی را بلوکه می‌کند و عدد کمتری را به استانهای واجد معادن ارائه می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: خوشبختانه این موضوع در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته و دیوان محاسبات هم به این مسئله ورود کرده و قرار است در این بخش گزارشی را آماده کند ؛ با این حال اگر دولت و وزارت صمت نسبت به انجام تکالیف قانونی خود در این بخش اقدام نکنند، طبیعتا به این مسئله از طریق اعمال ماده ۲۳۴ ورود خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha