۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
گاوداری های فارس خالی از علوفه| بازار نهاده و گوشت قرمز نابسامان است
گفتگوی بازار؛

گاوداری های فارس خالی از علوفه| بازار نهاده و گوشت قرمز نابسامان است

شیراز- فعالان حوزه دامداری اعلام کرده اند که گاوداری های فارس خالی از علوفه است و بازار نهاده های دامی در نابسامانی به سر می برد.

بازار؛ گروه استان ها: عدم تامین نهاده از سوی دولت، در یک ماه گذشته موجب نابسامانی بازار و بلاتکلیفی دامداران شده و ضربه سنگینی به گاوداری ها زده است. دامداران در این بخش منتظر حمایت های دولتی هستند و از متولیان می خواهند شرایط را برای فعالیت بهتر آنها فراهم کنند. در عین حال سود حاصل از تولیدات با هزینه های تولید هم خوانی ندارد و در حوزه های مختلف فعالیتی خود، دچار بلاتکلیفی شده اند.

یکی از مشکلات دامداران هزینه های تولید شیر و قیمت خرید آن است که به شدت فعالان این عرصه ها را چار سرگردانی کرده است. قیمت مصوب با هزینه های تولید هم خوانی ندارد و دامداران خواستار تجدید نظر در این بخش هستند.

نهاده های دامی کمتر در اختیار دامداران قرار می گیرد و فعالان حوزه دامداری اعلام کرده اند که گاوداری های فارس خالی از علوفه است.

تکلیف حذف یارانه دولتی و شیوه تامین ارز نیمایی برای تولید کننده دامی روشن نیست
حالا دامداران معتقدند که اگر شرایط اینگونه ادامه یابد به طور حتم واحدهای دامداری دچار خسارات سنگینی می شوند و ادامه کار برایشان به سختی ممکن خواهد بود از این رو انتظار دارند که متولیان مشکلات آنها را رصد کرده و برای آن چاره جویی کنند. مشکلاتی که اگر رفع شود به شکل مناسبی در تولیدات این واحدها نیز اثر مثبتی برجا خواهد گذاشت و واحدهای دامداری از پس هزینه های تولید برخواهند آمد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران فارس در این زمینه با اعلام اینکه در حال حاضر تمام گاوداری های استان خالی از علوفه است، عنوان کرد: سهیمه نهاده دامی تا اسفند ماه از طریق بازارگاه برای هر گاوداری تعیین و از طریق جهاد کشاورزی به تعاونی تحویل داده می شد تا به صورت سرانه بین گاوداری ها توزیع شود. اخیرا متولیان دولتی اقدام به حذف یارانه دولتی کرده و عنوان کرده اند که نهاده ها باید با ارز نیمایی توسط دامداران تهیه شود و این در حالی است که این شرایط نیز برای دامدار مبهم بوده و هیچ تکلیفی در خصوص حذف یارانه دولتی و شیوه تامین ارز نیمایی برای تولید کننده روشن نیست.

خالی بودن انبارها از علوفه و نابسامانی بازار خوراک دام ونوسان قیمت ها عامل کاهش چشمگیر محصولات دامی به ویژه شیرخام و گوشت قرمز است

سیروس روستا خالی بودن انبارها از علوفه و نابسامانی بازار خوراک دام و نوسان قیمت ها را عامل کاهش چشمگیر محصولات دامی به ویژه شیرخام و گوشت قرمز اعلام کرد و گفت: نه تنها خرید نهاده های دامی با ارز نیمایی برای دامداران مهیا نیست بلکه امکان تامین نهاده ها در بازار آزاد نیز به دلیل بلاتکلیفی قیمت ها وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران فارس از افزایش بی رویه قیمت نهاده ها خبر داد و افزود: در شرایطی که هزینه های تولید چند برابر شود افزایش قیمت تمام شده محصولات هم امری طبیعی است.

به گفته روستا قیمت ۱۰ تن جو از ۱۸ میلیون به ۱۲۰ میلیون آن هم با تخصیص ارز نیمایی افزایش یافته است کما اینکه قیمت این حجم از نهاده مذکور در بازار بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است.

گاوداری های فارس خالی از علوفه| بازار نهاده و گوشت قرمز نابسامان است

وی اظهار کرد: هزینه های دامپروری تنها مشتمل بر تامین جو، ذرت، کنجاله، سویا و علوفه نیست بلکه هزینه متغیرهایی مانند کارگر، حمل و نقل، دارو، خدمات پزشکی، آب و برق را نیز شامل می شود که عمده متغیرهای مذکور نیز همزمان با طرح اخیر دولت برای یارانه ها، گران شده و هزینه مضاعفی را به تولید کننده تحمیل کرده اند.

بلاتکلیفی عامل خسارت به دامدار
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران فارس با عنوان اینکه نابسامانی در بازار تولیدات دامی مربوط به یکی دو سال اخیر بوده و از ۱۵ اسفند سال گذشته نیز عدم تخصیص اصولی نهاده شرایط را برای دامداران بغرنج تر کرده است، می گوید: متاسفانه بیشتر نهاده ها وارداتی هستند و در بازار وجود ندارد و با این شرایط گاوداری ها نمی توانند برای دام های خود خوراک مناسبی تهیه کنند.

روستا تاکید کرد: دامداران در حال حاضر در بلاتکلیفی کامل به سر می برند و حتی متولیان دام کشور نیز تکلیف آنان را به روشنی مشخص نمی کنند و معلوم نیست مسئولان بالادستی چه تصمیمی برای صنعت دامپروری گرفته اند. در این شرایط اگر متولیان اطلاعات مشخصی را در اختیار دارند و به دامدار عرضه نمی کنند که قطعا این شیوه خیانت به تولید کشور محسوب می شود و اگر خود متولیان این حوزه نیز در شرایط ناآگاهی و بلاتکیفی هستند که این وضعیت هم به مراتب تاسف بار است.

وی با اشاره به اینکه گاوداری یک سرمایه گذاری سنگین است، گفت: اگر جیره غذایی دام های سنگین تغییر کند خسارت زیادی به دامدار از لحاظ باروری، جثه گاو و تولید شیر و گوشت وارد می شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران فارس در نهایت در خصوص قیمت فروش گوشت قرمز توسط دامدار در روزهای اخیر بیان کرد: ما نهاده ها را با قیمت ثابت و از بازاری دارای شاکله تهیه نمی کنیم، قیمت فروش گوشت به قیمت افسار گسیخته و متغیر نهاده و خوراک دام وابسته است؛ ضمن اینکه در روزهای اخیر وضعیت دام های دامداری های فارس وضعیتی نامطلوب بوده و فروش خاصی برای گوشت قرمز انجام نمی شود.

بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت تضمینی شیر خام درب دامداری ها کیلویی ۱۲ هزار تومان تصویب و برای اجرا ابلاغ شد در حالیکه هر کیلو شیر بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان برای دامدار هزینه دارد

روستا وضعیت بازار شیر را هم برای دامداران بسیار دراماتیک ارزیابی کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت تضمینی شیر خام درب دامداری ها کیلویی ۱۲ هزار تومان تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

وی ادامه داد: هر چند این قیمت شیر با هزینه های تولید آن هم خوانی ندارد و در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو شیر بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان برای دامدار هزینه دارد اما همان قیمت ۱۲ تومان هم هنوز برای ما اجرایی نشده است.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha