۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
چشم انتظاری کشاورزان هلیلانی برای تکمیل ایستگاه پمپاژ «داجیوند»
بازار گزارش می‌دهد؛

چشم انتظاری کشاورزان هلیلانی برای تکمیل ایستگاه پمپاژ «داجیوند»

ایلام- کشاورزان شهرستان هلیلان همچنان برای توسعه فعالیت های کشاورزی خود چشم انتظار تکمیل ایستگاه پمپاژ «داجیوند» هستند.

بازار؛ گروه استان ها: امسال با کاهش ۶۰ درصدی نزولات آسمانی اکثر مزارع شهرستان هلیلان خشک شده است.در کنار خشکسالی بزرگترین طرح کشاورزی هلیلان که قرار بود کام تشنه این اراضی را سیراب کند هنوز تکمیل نشده است.

طرح ایستگاه پمپاژ آب «داجیوند» بعد از۱۱ سال هنوز نتوانسته تحولی در کشاورزی منطقه ایجاد کند و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی آن تعطیل است.

کشاورزان چشم انتظار طرح پمپاژ آب «داجیوند»
یکی از کشاورزان شهرستان هلیلان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دشت های کشاورزی هلیلان هر ساله دارای رونق شاهد رونق برداشت محصولات مختلف بود اما امسال به دلیل خشکسالی خشک شده اند.

حمید عباسی گفت: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان این است در بستر رودخانه های هلیلان نیز امسال آب چندانی وجود ندارد.

وی گفت: امسال بر اثر خشکسالی کشت بهاره در شهرستان انجام نشده است، قصد کشت پاییزه را داریم ولی از طرفی اطلاعیه صادر شده که کشاورزان حق کشت پاییزه را ندارند.

عباسی بیان کرد: تکلیف ما کشاورزان در این شرایط خشکسالی معلوم نیست، امرار معاش بسیاری از خانواده های هلیلانی به کشاورزان وابسته است.

محمد کرمی افزود: طرح ایستگاه پمپاژ داجیوند بعد از سال ها هنوز تکمیل نشده و متاسفانه بخشی از لوله گذاری طرح نیز فرسوده شده است.

وی گفت: کشاورزان هلیلان همچنان پس از سال‌ها برای دیدن حاصلخیزی زمین‌هایشان منتظر بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ هستند.

طرح ایستگاه پمپاژ آب «داجیوند» نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار
فرماندار هلیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به دلیل خشکسالی مزارع آبی بیش از ۴۰ درصد و همچنین مزارع دیم شهرستان ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است.

برای راه اندازی پمپاژ داجیوند کهره نیاز به اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است که قطعا اعتبارات شهرستانی و استانی جوابگوی تکمیل این طرح نیست

کورش عیوضی اضافه کرد: برای راه اندازی پمپاژ داجیوند کهره نیاز به اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است که قطعا اعتبارات شهرستانی و استانی جوابگوی تکمیل این طرح نیست.

چشم انتظاری کشاورزان هلیلانی برای تکمیل ایستگاه پمپاژ «داجیوند»

وی با اشاره به اینکه خشکسالی های پیاپی در سال گذشته این روزها ۹۰ درصد از کشاورزان این شهرستان را دچار مشکل کرده است، بیان کرد: این طرح برای آبی کردن حدود سه هزار هکتار از اراضی شهرستان اجرایی شده است.

فرماندار هلیلان اضافه کرد: توجه به مناطق محروم و در عین حال مستعد و دارای پتانسیل تولید در بخش کشاورزی از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای ترویج کشاورزی است.

وی گفت: با توجه به حاصل خیز بودن اراضی کشاورزی این شهرستان وجود ایستگاه پمپاژ آبرسانی داجیوند علاوه بر رونق تولید می‌تواند جوانان زیادی را در منطقه صاحب شغل کند.

تکمیل ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی ایلام در دستور کار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۸ مورد ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی برای آبی کردن حدود ۱۹ هزار و ۱۶۰ هکتار اراضی کشاورزی استان در دست اقدام است.

در سفر ریاست جمهوری به استان قول مساعد برای تزریق اعتبار به این طرح‌ها انجام شده که بتوانیم ۹ ایستگاه از آنها را امسال به مرحله بهره برداری برسانیم

آذرنوش عموزاده گفت: پیشرفت فیزیکی متوسط این طرح‌ها ۵۰ درصد است که البته برخی از آنها حتی پیشرفت ۹۰ درصدی دارند.

وی تصریح کرد:در سفر ریاست جمهوری به استان قول مساعد برای تزریق اعتبار به این طرح‌ها انجام شده که بتوانیم ۹ ایستگاه از آنها را امسال به مرحله بهره برداری برسانیم.

چشم انتظاری کشاورزان هلیلانی برای تکمیل ایستگاه پمپاژ «داجیوند»

در حالی که طرح ایستگاه پمپاژ آبرسانی داجیوند فرصت‌های زیادی برای توسعه زمین‌های کشاورزی در هلیلان را فراهم می‌کند،بیش از ۱۱ سال است که به دلیل اراده ضعیف متولیان امر به بهره برداری نرسیده است.

طی سال‌های اخیر جمعیت شهرستان هلیلان دلیل کم‌آبی و افزایش مهاجرت کاهش یافته است، چنانچه ظرفیت‌های بالقوه‌ هلیلان توسط مسئولان امر مورد توجه قرار گیرد، امکان مهاجرت معکوس، بازگشت امید و رونق اقتصادی به منطقه وجود دارد.

از جمله‌ این ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی هلیلان نهفته است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در این حوزه فرصت شکوفایی نداشته است و کشاورزان منطقه به ناچار، با کشت دیم و محصول و درآمد اندک آن، روزگار می‌گذرانند.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha