۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
تأثیرات مخرب افزایش عوارض شهری| رویکرد جزیره‌ای مدیریت شهری در تناقض با قانون جهش تولید مسکن است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تأثیرات مخرب افزایش عوارض شهری| رویکرد جزیره‌ای مدیریت شهری در تناقض با قانون جهش تولید مسکن است

گرگان- مرتضوی، رئیس انجمن انبوه سازان گلستان با اشاره به افزایش عوارض شهری در گرگان، گفت: این رویکرد شهرداری گرگان، خلاف سیاست دولت بوده و کاهش تولید مسکن را در پی خواهد داشت.

سیدمحمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در سال گذشته، نکات و ایراداتی را در مورد لایحه عوارضی سال ۱۴۰۱ شهرداری گرگان گوشزد کردیم که اثرات مخرب آن در چهار بخش اصلی خود را نشان خواهد داد.

رئیس انجمن انبوه سازان گرگان افزود: این مصوبه، موجبات رشد بیکاری استان و شهر را فراهم خواهد کرد زیرا «مسکن» در حالت کلی ۲۰ درصد از اشتغال موثر کشور را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: افزایش عوارض، سبب عدم تعادل بین عرضه و تقاضا شده زیرا زمانی که تولید مسکن کاهش یابد یا متوقف شود، عرضه مسکن دچار اختلال خواهد شد و کمبود عرضه، موجبات افزایش قیمت را فراهم می کند و ناتوانی مردم در خرید مسکن را به دنبال دارد.

مرتضوی بیان کرد: افزایش عوارض همچنین در برنامه ریزی سازندگان و تولیدکنندگان اختلال ایجاد می کند و شاهد سلب قدرت برنامه ریزی آن ها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: خروج سرمایه از بخش مسکن و تزریق سرمایه به بخش های غیرمولد و زیان آور برای اقتصاد استان از دیگر پیامدهای این تصمیم شهرداری است.

این فعال صنعت ساختمان گفت: در روزهای گذشته شاهد این بودیم که دولت تاکید جدی بر کنترل بازار اجاره مسکن داشته و از سیاست های دستوری و تکلیفی هم استفاده می کند.

وی ادامه داد: زمانی که ما شرایطی فراهم می کنیم که تولید مسکن کاهش یابدً طبیعتاً با افزایش نرخ اجاره در میان مدت هم روبرو خواهیم بود و این هم از آثار زیان بار لایحه شهرداری گرگان است.

تعارضات قانونی شهرداری

مرتضوی به برخی از تعارضات قانونی لایحه شهرداری با احکام بودجه وزارت کشور هم اشاره کرد و توضیح داد: در بودجه سالیانه شهرداری ها باید منابع درآمدی با آنچه در پنج سال گذشته حاصل شده تناسب داشته باشد و باید شیبی را از متوسط جذب درآمدها طی این مدت استخراج کرده و در بودجه منظور و در امتداد آن شیب حرکت کنیم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور اضافه کرد: وقتی به یکباره عوارض سه برابر افزایش می یابد، یک جهش در درآمدهای آن حوزه ایجاد شده که موجبات اختلال و نابسامانی را فراهم می کند به همین دلیل وزارت کشور به صورت تفضیلی و تاکیدی در بودجه عنوان می کند که این تناسب نباید به هم بخورد و باید تناسب درآمد و هزینه ها حفظ شود.

وی با بیان این که این تصمیم با قانون شوراها هم تعارض دارد، افزود: در تصویب عوارض ما باید توجه جدی به درآمدهای محلی داشته باشیم و این که آیا در سال جاری درآمدهای محلی ما سه برابر شده که عوارض شهری را سه برابر افزایش داده ایم؟

مرتضوی ادامه داد: مغایرت دیگر آن، با قانون جهش تولید مسکن است که در شهریور ماه سال گذشته تصویب شد و در این قانون، تاکید شده تمامی دستگاه های اجرایی، اداری، بخش خصوصی، دولت و شهرداری ها باید هم افزایی کرده و تلاش کنند تا تولید مسکن و کیفیت آن افزایش یابد.

رفتار جزیره ای شهرداری گرگان

وی با اشاره به افزایش سه برابری عوارض شهری در گرگان گفت: شهرداری به صورت جزیره‌ای و با نگاه انفعالی موجباتی را فراهم کرده که تولید مسکن کاهش یابد و این امر خلاف قانون جهش تولید مسکن است.

مرتضوی ضمن تأکید بر مشارکت در اداره شهر، اضافه کرد: ما باور داریم که هزینه شهرداری ها افزایش یافته و بر ما مسلم است که باید این افزایش هزینه ها در بودجه دیده شود و می توان در بخش ساخت و ساز هم متناسب با تورم عمومی، افزایش هایی را در نظر گرفت اما این میزان افزایش عوارض در گرگان، احداث مسکن و ساخت و ساز را از صرفه اقتصادی خارج خواهد کرد و خود شهرداری هم به اهدافی که در نظر دارد از ناحیه تامین این درآمدها، نخواهد رسید

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان اظهارکرد: رکود و خروج سرمایه از این بخش کمکی به شهرداری نخواهد کرد و آن را در موضع نامناسبی قرار می دهد و شهرداری هم دچار کسر بودجه قابل توجهی خواهد شد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور متذکر شد: پیشنهاد ما این است که شهرداری باید به صورت منطقی و عقلانی و مطابق مصوبه ای که در شورای مسکن در تاریخ ۲۸ بهمن سال گذشته داشتیم، نظر داشته و نرخ را بر اساس شاخص های تورم، طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، تعدیل کند.

وی عنوان کرد: رابطه شهرداری و سازندگان باید دو سویه باشد ما باید کمک کنیم که شهر اداره شده و هزینه های شهرداری تامین شود و شهرداری ها هم باید در مسیری حرکت کنند که سازندگان را از گردونه تولید خارج نکنند و تهاجم به شغل سازندگی که امروز اتفاق افتاده، انجام نشود.

مرتضوی افزود: با توجه به اینکه هزینه های ساخت و ساز به شکل غیرمتعارف افزایش یافته، افزایش قابل توجهی در بخش دستمزدها و مصالح و غیره داشتیم، شهرداری ها باید در این حوزه تسهیل گری بیشتری داشته باشند و با استفاده از تمهیدات مشخصی نسبت به تقویت منابع مالی سازندگان اقدام کنند.

این فعال صنعت ساختمان گفت: شهرداری ها باید مدل کسب درآمد خود را به سمت مدل های درآمدی پایدار هدایت کرده و از وضع عوارض غیرمتعارف دوری کنند تا تعادل خوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha