۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
تعطیلی ۸۰ درصد کارخانه‌های عراق

تعطیلی ۸۰ درصد کارخانه‌های عراق

هشتاد درصد کارخانه‌های عراق به دلایل مختلف از جمله وابسته ماندن بازارهای عراق به محصولات شرکت‌ها و صنایع دیگر کشورها به آهن قراضه تبدیل شده است.

به گزارش بازار، مشکلات کارخانه‌های عراق به بی توجهی که باعث توقف فعالیت آن‌ها در سال‌های طولانی گذشته شده است، محدود نیست و بخش‌ها و تجهیزات بسیار زیادی از آن‌ها به آهن قراضه تبدیل شده است که در بازار ضایعات فروخته می‌شود.

نورس العیسی عضو کمیته تجارت و صنایع در پارلمان عراق گفت: ۸۰ درصد از کارخانه‌های عراق به آهن قراضه تبدیل شده است و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عراقی، منبع تامین درآمد خودشان را به علت آسیب دیدن بخش صنعت، از دست داده اند.

العیسی افزود: سه دلیل باعث فاجعه در صنایع عراق شد. دلیل اول، بی توجهی مستمر دولت‌های پی در پی، دلیل دوم، برنامه‌های بین المللی برای ناکام گذاشتن هر نوع تلاشی در رونق بخشیدن به بخش صنعت عراق و وابسته ماندن بازارهای عراق به محصولات شرکت‌ها و صنایع دیگر کشورها و دلیل سوم، نبود برنامه ریزی راهبردی برای تبدیل کردن بخش صنعت به تامین کننده مالی برای خزانه کشور مانند بقیه کشورهاست.

به عنوان یک نمونه از تبدیل شدن کارخانه‌ها به آهن قراضه، احمد الجبوری نماینده عراقی فاش کرد وزارت صنعت کارخانه قند و شکر موصل را به یک خریدار آهن قراضه فروخت.

الجبوری افزود: فروش این کارخانه با واگذاری سرمایه گذاری در این کارخانه به یک شرکت پیمانکاری غیرمتخصص صورت گرفت که این شرکت هم بدون هیچ بازسازی، تجهیزات قدیمی کارخانه را به صورت آهن قراضه فروخت. این شرایط همه کارخانه‌ها در عراق است.

به جای آنکه این کارخانه‌های فراموش شده، آینده بهتری داشته باشند، معادله تغییر کرده است و فساد باعث از بین رفتن بخش‌هایی از این کارخانه شده است که سال‌های طولانی از بی توجهی رنج می‌بردند.

سلیم الجیاشی یک فعال اجتماعی در توئیتر نوشت: کارخانه کود در شهرک صنعتی بیجی که ۱۷۵۰ تن اوره و هزار تن آمونیاک در روز تولید می‌کرد به عنوان آهن قراضه فروخته شد.

زید الملکی دیگر فعال عراقی در شبکه‌های اجتماعی گفت: به علت واردات گسترده، درهای کارخانه‌های عراق یکی پس از دیگری بسته می‌شود و کارخانه‌هایی که با میلیون‌ها دلار هزینه احداث شده بود، به آهن قراضه تبدیل شده است.

کارخانه‌های عراق از بی توجهی و اختلاس در طول سال‌های اخیر رنج می‌برند و به همین علت، کارگران بعضی از این کارخانه‌ها بدون آنکه کاری انجام دهند، حقوق دریافت می‌کنند.

در حالی که کارخانه‌های عراق از جمله موفق‌ترین بخش‌ها در این کشور در سال‌های پیش از تهاجم آمریکا بود، امروز این کارخانه‌ها وضع اسفناکی پیدا کرده اند.

با وجود تعطیل شدن کارخانه‌ها در عراق و نداشتن هیچ نوع تولید، میلیون‌ها دلار از بودجه کشور به کارگران صدها کارخانه تعطیل شده، پرداخت می‌شود.

یک مقام وزارت صنعت عراق تایید کرد هم اکنون کارخانه‌ها و کارگاه‌های دولتی فعال در این کشور کمتر از ۲۰ درصد از مجموع بیش از هزار کارخانه و کارگاه در بخش‌های مختلف است و فعالیت بیشتر این کارخانه‌ها پس از سال ۲۰۰۳ متوقف شد.

«بارق شبر» افزود: کارخانه‌های عراق سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای خزانه کشور هزینه دارد و هیچ کشوری در جهان با هر نظام اقتصادی که باشد چه سرمایه داری و چه کمونیستی، به کارکنان یا کارگرانی که کاری انجام نمی‌دهند، حقوق پرداخت نمی‌کند.

کد خبر: ۱۵۲٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha