۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
واریز توکن های لونا به کیف پول سرمایه گذاران زیان دیده از ۶ خرداد ماه| نحوه دریافت خسارت
بازار گزارش می دهد؛

واریز توکن های لونا به کیف پول سرمایه گذاران زیان دیده از ۶ خرداد ماه| نحوه دریافت خسارت

بنیاد گارد لونا از آغاز واریز ایردراپ های خود برای سرمایه گذاران زیان دیده از سرمایه گذاری بر روی دلار ترا و توکن لونا از روز جمعه، ۶ خرداد ماه خبر داد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: با فروپاشی و سقوط رمز ارز لونا و دلار شبکه ترا (UST) که در حقیقت پشتوانه آن به حساب می آمد، بسیاری از سرمایه گذاران بازار رمزارزها دارایی های خود را از دست داده و حتی ورشکسته شدند.

با فروپاشی تقریبی شبکه ترا و دو رمز ارز بومی آن یعنی لونا و دلار UST، بسیاری از سرمایه گذاران بازار کریپتو که سرمایه های بعضا هنگفتی روی این دو ارز گذاشته بودند، تنها طی مدت سه روز، تمامی دارایی خود را از دست داده و ارزش توکن های آنها تقریبا به صفر رسید.

پس از این رخداد و البته با فشارهای گسترده سرمایه گذاران بزرگ لونا همچون صرافی بایننس، «دو کِوون» مدیرعامل بنیاد گارد لونا (LFG) که مالک این دو رمز ارز محسوب می شود، با انتشار توئیت هایی پی در پی وعده داد تا زیان وارد آمده به سرمایه گذاران را جبران کند.

پس از این وعده کوون، تیم ترا تقریبا به صورت مداوم از آخرین تحولات رخداده در این شرکت برای احیای رمز ارز لونا و دلار UST در صفحه رسمی توئیتر شرکت ترا، سرمایه گذاران را در جریان پیشرفت های خود در این زمینه قرار دادند.

تصویب طرح پیشنهادی ترا و احیای مجدد لونا
نهایتا پس از چند روز، کوون طرح پیشنهادی خود برای احیای رمز ارز لونا و ترا را ارائه کرده و آن را به رای گیری گذاشت. البته این طرح اولیه با مخالفت گسترده سرمایه گذاران مواجه شده و کوون مجبور به اصلاح آن شد.

نهایتا روز ۲۵ می (۳ خرداد) کوون از تصویب نهایی طرح پیشنهادی اصلاحی خود خبر داده و اعلام کرد که غرامت تمامی سرمایه گذاران لونا از این طریق انجام خواهد شد. وی همچنین فرآیند اجرایی سازی آن را نیز منتشر کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بنیاد لونا: غرامت تمامی سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد
بر اساس طرح پیشنهادی شماره ۱۶۲۳ دو کوون، رمز ارز لونا از این پس به دو شکل لونا کلاسیک (LUNAC) و لونا در بازار مورد معامله قرار خواهد گرفت. لونا کلاسیک در حقیقت همان لونا فعلی است که قیمت آن در حال حاضر حدود ۰.۰۰۰۱۶ دلار بوده و لونا جدید هنوز قیمت گذاری نشده و قرار است روز جمعه، ۲۷ می مصادف با ۶ خرداد ماه، به بازار عرضه شود.

لونا همچنین متعهد شده تا خسارت اکثر سرمایه گذاران خود را از طریق فرآیند توزیع «ایردراپ» بین آنها جبران نماید. بر این اساس، سیستم ایر دراپ به دو تاریخ پیش از حمله به شبکه ترا و پس از حمله تقسیم شده و شامل هر دو توکن بومی شبکه لونا یعنی دلار ترا و لونا خواهد شد.

نحوه توزیع ایر دراپ لونا
اما بر خلاف آنچه پیشتر در بین گمانه زنی های فعالان بازار رمز ارزها مطرح می شد، ایردراپ ها قرار نیست به صورت یکسان بین اعضای جامعه لونا تقسیم شود. لونا در طرح پیبشنهادی مذکور متعهد شده تا غرامت زیاد دیدگان را علاوه بر تاریخ خرید توکن لونا توسط آنها، به دو نوع ایر دراپ تقسیم کند.

یعنی افرادی که توکن های لونا را پس از حمله (۲۶ می، ساعت ۱۹:۵۹ به وقت UTC) خریداری کرده اند، از ایردراپ های لونا کلاسیک بهره مند خواهند شد و افرادی که توکن ها را پیش از حمله به شبکه ترا (۷ می، ساعت ۱۴:۵۹ به وقت UTC) خریداری کرده اند، از توکن های لونا جدید بهره مند خواهند شد.

کدام سرمایه گذاران مشمول دریافت ایردراپ ها خواهند شد؟
اما لونا چندین بند را در طرح خود آورده که شرایط احراز صلاحیت دریافت توکن های ایردراپ به عنوان وجه غرامت در آنها گنجانده شده است. به ادعای لونا، اکثر صلاحیت سرمایه گذاران برای دریافت توکن های ایردراپ تایید خواهد شد.

با اینحال، آن دسته از افرادی که پیش از حمله، کمتر از ۱۰ هزار لونا در کیف پول یا صندوق های سرمایه گذاری وابسته به ترا داشته اند، ۳۰ درصد توکن های مشمولی را به صورت نقدی دریافت کرده و ۷۰ درصد آن را نیز طی مدت ۲ سال دریافت خواهند کرد.

با این حساب، عمده مشتریان ایرانی لونا مشمول این بند خواهند بود که به احتمال زیاد بر اساس همین فرمول به سرمایه از دست رفته خود خواهند رسید. با اینحال، لونا هنوز اعلام نکرده که تکلیف آن دسته از افرادی که توکن های خود را در کیف پول های غیر از Luna Station نگهداری کرده یا آنها را در صندوق های سرمایه گذاری لونا به عنوان سپرده نگهداری نکرده اند چه خواهد شد که باید منتظر بیانیه های بعدی لونا در همین خصوص باشیم.

همچنین سرمایه گذاران پس از تاریخ حمله به شبکه نیز مشمول دریافت ایردراپ ها خواهند بود که هر دو دسته سرمایه گذاران، ایردراپ های خود را بر اساس ارز خریداری شده خود (دلار ترا یا لونا) دریافت خواهند کرد.

به عنوان مثال، فرض بفرمایید سرمایه گذار A، تعداد ۲۰۰ لونا پیش از تاریخ اعلامی برای حمله به شبکه لونا را خریداری کرده و روی شبکه «انکور» آن را سپرده گذاری کرده است. وی تعداد ۶۰ لونا جدید را به صورت نقدی دریافت خواهد کرد و مابقی آن نیز پس از واریز به کیف پول وی، برای مدت ۲ سال قفل شده و حق برداشت آن را نخواهد داشت.

زمان توزیع ایردراپ ها

به گفته لونا، زمان توزیع ایردراپ ها به میزان موجودی کیف پول و نوع ارز بستگی دارد که سرمایه گذاران باید از تراکنش های مربوط به لونا در کیف پول های خود عکس گرفته و جهت بررسی برای لونا ارسال نمایند. قرار است نخستین واریزی ایردراپ ها از روز جمعه، ۲۷ می آغاز شده و البته زمان پایان آن اعلام نشده است.

تکلیف توکن های قفل شده چه خواهد شد؟

اکنون سوال اساسی اینجاست که تکلیف ۷۰ درصد توکن های مسدودی چه خواهد شد؟ لونا اعلام کرده که این تعداد توکن برای مدت دو سال در یکی از صندوق های سپرده گذاری (Staking) شبکه ترا به صورت سپرده باقی خواهد ماند و البته سود سپرده گذاری به سرمایه گذاران تعلق خواهد گرفت. پس از این بابت جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

البته یک تبصره نیز در این میان وجود دارد و آن اینکه سرمایه گذاران پس از ۶ ماه نیز می توانند بخشی از سپرده های خود را برداشت نمایند که در این خصوص باید منتظر بیانیه های بعدی لونا ماند.

لذا در حال حاضر، توصیه اکید می گردد تا اسکرین شات های کیف پول یا صندوق های وابسته به شبکه ترا را تهیه نموده و فردا به هنگام اعلام زمان باز شدن قابلیت بارگذاری آنها، به صرعت نسبت به آپلود مدارک خود اقدام نموده و منتظر اقدامات بعدی لونا باشید.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha