۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
افزایش قیمت کلزا گامی در خودکفایی تولید روغن  است
نایب رییس اتاق بازرگانی گرگان:

افزایش قیمت کلزا گامی در خودکفایی تولید روغن است

گرگان- یوسفی، نایب رییس اتاق بازرگانی گرگان گفت: اگر قیمت خرید کلزا و دانه های روغنی واقعی شود، کشاورزان سطح بیشتری از مزارع خود را به کشت کلزا اختصاص می دهند و به این ترتیب کشور خودکفا می شود.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دولت با توجه به شرایط موجود قیمتی را از قبل تعیین می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه ما همواره به دنبال حمایت از کشاورزان هستیم و از اینکه کشاورزان بتوانند محصولات خود را با قیمت بالاتری بفروشند استقبال می‌کنیم، افزود: این یک مسأله طبیعی است که اگر در بازار تقاضا بیشتری وجود داشته و محصول کشاورزان را با قیمت بالاتری بخرند، کشاورزان محصول خود را به جای مراکز دولتی به بازار عرضه کنند.

یوسفی توضیح داد: قیمت خرید تضمینی کلزا از سوی دولت ۱۵ هزار تومان تعیین شد که این قیمت‌گذاری متعلق به زمان پیش از هدفمندی یارانه‌ها و برمبنای فروش سال‌های قبل بود، بعد از هدفمندی یارانه‌ها قیمت روغن خوراکی در کشور افزایش یافت و به تبع آن کلزا با افزایش تقاضا و قیمت بازار همراه شد.

وی افزود: کارخانه‌های روغن کشی گلستان، در حال حاضر کلزا را به قیمت ۲۳ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند و این مسأله مورد تأیید ما و خوشحالی کشاورزان است.

یوسفی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد روغن مصرفی در کشور ما وارداتی است، تنها ۱۰ درصد و در بهترین حالت ۱۵ درصد روغن مورد نیاز خوراکی در کشور تولید می‌شود.

وی تأکیدکرد: اگر قیمت خرید کلزا و دانه‌های روغنی واقعی شود، قطعاً کشاورزان تشویق شده و سطح بیشتری از مزارع خود را به کشت کلزا اختصاص می‌دهند و این مسأله به معنای قدم برداشتن در مسیر خودکفایی روغن خوراکی و عدم خروج بذر از کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در خاتمه گفت: کشورهای اوکراین و روسیه بزرگترین صادرکننده‌های غلات و دانه‌های روغنی در دنیا هستند و با جنگ این دو کشور قیمت گندم و روغن را در تمام دنیا افزایش یافته و این مسأله تنها مختص کشور ما نیست.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 0
      فقط گلستان با قیمت ۲۳ میخرد ما که خوزستانیم چی؟ فکری به حال کلزاکاران ورشکسته کل کشور بکنید