۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
مساله اصلی تامین به موقع کالاهای اساسی و نهاده های دامی است| مراقب رشد قیمت ها باشیم
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی هشدار داد؛

مساله اصلی تامین به موقع کالاهای اساسی و نهاده های دامی است| مراقب رشد قیمت ها باشیم

زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: سیاست گذاری ها باید به گونه ای باشد که بتوانیم اقلام وارداتی مورد نیاز خود را به موقع تامین کنیم در غیر این صورت هزینه های سرسام آوری را خواهیم پرداخت.

بازار؛ گروه ایران: نگرانی ها نسبت به تامین غذا در ایران این روزها بیشتر از هر زمانی است. برخی از خطرهایی که بازارهای جهانی را تهدید می کند، می گویند اما برخی دیگر نگران کاهش قدرت خرید ناشی از رشد قیمت کالاها هستند. این را می توان از انبارهای خانگی که این روزها در بسیاری از محصولات غذایی شکل گرفته به خوبی فهمید. البته گزارش های سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد هم نشان می دهد این نگرانی ها خیلی هم بیراه نیست. بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده ایران را از نظر شاخص امنیت غذایی در رتبه ۷۶ جهان قرار داد. هرچند که فائو اعلام کرده که ایران از نظر امنیت غذایی از ۱۱۹ کشور دیگر دنیا وضعیت بهتری دارد، اما کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران معتقد است که در شرایط فعلی تامین به موقع کالاهای اساسی است. او می گوید: اگر با سیاست گذاری درست و مناسب شرایط را برای تامین به موقع و زودهنگام فراهم کنیم، می توانیم از افزایش های احتمالی قیمت ها جان سالم به در ببریم.

او به بازار می گوید: ایران در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های طولانی‌مدت بین‌المللی دچار رکود اقتصادی شده است. افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش یارانه‌ها به طور مستقیم بر وضعیت امنیت غذایی در میان جمعیت فقیر و آسیب‌پذیر تأثیر گذاشته است.

جالب اینجاست که جدای از بحران جهانی غذا و حذف یارانه ارزی، اقلیم خشک و نیمه خشک ایران هم تهدیدی جدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می شود. براساس نقشه بین‌المللی امنیت غذایی ایران در زمره کشورهای پرخطر قرار دارد که استان‌های هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد و سیستان‌وبلوچستان در دسته بسیار ناامن و استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در دسته ناامن قرار دارند.

زرگران همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود نسبت به رشد ۶ برابری قیمت نهاده های دامی ابراز نگرانی کرده و می گوید نمی دانم که دامداری ها از پس تامین نقدینگی لازم برای علوفه دام های خود بر می آیند یا خیر.؟ متن کامل گفتگوی بازار با کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهرا را در ادامه می خوانید:

*بحران هایی که در بازار جهانی مواد غذایی جهان ایجاد شده آیا امنیت غذایی در ایران را هم تهدید می کند؟
جنگ روسیه و اوکراین شرایط خاصی را در بازار جهانی مواد غذایی ایجاد کرده که می توان ادعا کرد که نمونه آن در سال های قبل تقریبا ندیده ام؛ چرا که به طور هم زمان تقریبا دو کشور تامین کننده غذا از بازار خارج شده اند. شرایط به گونه ای شده که میزان تولید و مصرف مواد غذایی به نقطه سربه سر رسیده است. اگر مشکل خاصی در شرایط آب و هوایی ایجاد نشود، می توان امید داشت که نیمه نخست امسال بدون نگرانی به اتمام برسد. اما ایران اقتصاد اول منطقه و اقتصاد بستم دنیا با یک تولید ناخالص داخلی بالا هستیم به عبارت دیگر ایران توانسته به راحتی مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کند. البته تامین کالا با رشد قیمت هایی در یک ماه آینده که تامین نهاده های دامی از بازار آمریکای جنوبی شروع می شود و پیش بینی ما این است که تا اکتبر و ژانویه نهاده های مورد نیاز ما از این بازار تامین شود.

*اما بسیاری از فعالین این حوزه مدعی اند که بلاتکلیفی آنها در خصوص قیمت ارز تا مدت ها مانع واردات کالا بوده است؟
بروکراسی داخلی یکی از معضلات اساسی ما در سال ها و ماه های گذشته بوده است. البته این مشکلات و بلاتکلیفی ها مشکلی در تامین کالا ایجاد نخواهد کرد. مساله اصلی تامین به موقع کالاهاست تا هزینه های این تامین چند برابر نشود. در واقع نباید فرصت را از دست بدهیم در غیر این صورت هزینه های سرسام آوری را برای تامین غذا پرداخت خواهیم کرد.

*روند واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی در دو ماه ابتدایی امسال چطور بوده است؟
در دو ماه ابتدایی معمولا تامین کالا از اوکراین صورت می گرفت. اما به دلیل مشکلاتی که در بارگیری از بنادر این کشور وجود داشت از نظر وزنی شاهد کاهش ترخیص کالاهای اساسی و نهاده های دامی در این مدت بودیم. از ابتدای امسال بیشتر مجبور شدیم که از ذخایر استراتژیک خود برای تنظیم بازار استفاده کنیم.

*تنش های اخیر تا چه اندازه هزینه تمام شده واردات کالاهای اساسی را افزایش داده است؟

حداقل ۳۰ درصد قیمت تمامی کالاها در بازار جهانی افزایش یافته است. البته در بسیاری موارد رشد قیمت ها خیلی بیشتر از این مقدار است.

*مناقشات اخیر روسیه و اوکراین و بحران مواد غذایی آیا موجب کاهش تبادلات تجاری ایران و روسیه شده است؟
در یک سال اخیر تبادلات تجاری ایران و روسیه از حدود ۱.۵ دلار به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است. بعد از شر. ع مناقشه اتفاق خاصی رح نداده است. البته پیش بینی ما این است که با توجه رشد قیمت غلات و البته نیاز ایران با تامین این محصولات از محل واردات امسال شاهد افزایش تبادلات تجاری دو کشور هم باشیم.

*حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه ارزی آیا تغییری در تامین نهاده های دامداران ایجاد کرده است؟ حالا که قیمت ها آزاد شده فسادی که پیش از این در توزیع نهاده ها وجود داشت، از بین می رود؟

عرضه کالا تسهیل می شود و دسترسی به کالا مناسب تر از قبل خواهد شد. اما با توجه به رشد ۶ برابری قیمت ها سوال اینجاست که آیا دامدار توانایی تامین کالا و نهاده را دارد.

*اما رشد قیمت ها در بازار را می توان ناشی از اجرای نادرست حذف ارز ۴۲۰۰ تومان دانست؟

رشد قیمت ها مواد غذایی دو دلیل اصلی دارد. یکی هدفمندی و دیگر افزایش جهانی قیمت ها است. البته وظیفه همه دولت هاست که از مردم خود در برابر رشد جهانی قیمت ها محافظت کنند.

کد خبر: ۱۵۲٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha