۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
اقتصاد در شرایط موجود آمادگی جراحی نداشت| لزوم کاهش هزینه های دستگاه ها
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

اقتصاد در شرایط موجود آمادگی جراحی نداشت| لزوم کاهش هزینه های دستگاه ها

شیراز- کارشناسان حوزه اقتصاد بر این باورند که دولت باید جراحی اقتصادی را با کاهش هزینه های دستگاه های حکومتی شروع می کرد چرا که این روزها زمان مناسبی برای حذف یارانه ها نبود.

بازار؛ گروه استانها: طرح اقتصادی دولت با عنوان جراحی اقتصادی توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد و دولت اجرای این طرح را در دستور کار قرار داد و در این راستا دولت با تقسیم بندی جامعه به ۱۰ دهک مبالغی را به سه دهک پرداخت کرد.

دولت طرح جراحی اقتصادی را با ادعای توجه و توانمندسازی اقشار ضعیف و محروم جامعه و نیز جلوگیری از رانت و فساد و قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه اجرایی کرد و در این راستا پرداخت یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به مردم را شاهکاری در عملکرد اقتصادی خود دانست.

هر چند بهبود وضعیت معیشتی مردم و ایجاد آرامش معیشتی با عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه ها و در نهایت آرامش خاطر مردم از جمله اهداف اجرای طرح بوده اما امروز اجرای این طرح، چیزی به جز تنش های اقتصادی، مشکلات سهمگین معیشتی و بار سنگین روانی برای مردم همراه نداشته است. در چنین شرایطی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور، این جراحی اقتصادی را فشار بر فرودستان می دانند.

زمان مناسبی برای انجام جراحی اقتصادی و حذف یارانه ها توسط دولت نبود
نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح اقتصادی دولت در گفتگو با بازار گفت: امروز زمان مناسبی برای انجام جراحی اقتصادی و حذف یارانه ها توسط دولت نبود.

جعفر قادری با عنوان اینکه دولت باید طرح اقتصادی خود را بعد از ایجاد گشایشی در حوزه برجام، اجرایی می ساخت، عنوان کرد: امروز سومدیریت های دولتمردان نیز به تبعات اجرای این طرح برای جامعه اضافه شده است.

در شرایطی که هنوز پرونده احیای برجام به سامان نرسیده است، موضوع FATF حل و فصل نشده و مهمتر از آن اقناع لازم در افکار عمومی صورت نگرفته، دولت باید برای اجرای چنین طرحی صبر می کرد

وی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید بعد از کاهش فشارهای اقتصادی اجرایی می شد، بیان کرد: در شرایطی که هنوز پرونده احیای برجام به سامان نرسیده است، موضوع FATF حل و فصل نشده و مهمتر از آن اقناع لازم در افکار عمومی صورت نگرفته، دولت باید برای اجرای چنین طرحی صبر می کرد زیرا اقتصاد در شرایط موجود آمادگی جراحی نداشت!

اقتصاد در شرایط موجود آمادگی جراحی نداشت| لزوم کاهش هزینه های دستگاه ها

لزوم گشایش در حوزه اشتغال و درآمد مردم
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر بر مردم تورم و هزینه های اضافی را تحمیل می کنیم باید در اشتغال و درآمد آنها نیز گشایشی ایجاد کنیم؛ اینکه بدون اصلاح ساختاری تن به جراحی های اقتصادی دهیم، این جراحی ها منجر به مرگ اقتصاد کشور می شود.

قادری با اشاره به ضرورت تسهیل فضای کسب و کار و گسترش ارتباط با کشورهای منطقه و استفاده بهینه از ظرفیت موجود در این حوزه بیان کرد: در شرایط موجود باید پروبال بیشتری به بخش تولید بدهیم و بنیان ضعیف اقتصاد را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد: با بهبود شرایط کسب و کار تعداد افراد شاغل در خانواده ها افزایش می یابد و این گشایش در درآمد خانواده ها تحمل گرانی را برای آنان راحت تر می کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط موجود که اقتصاد جهانی تحت تاثیر خشکسالی و بحران اوکراین قرار دارد، اقتصاد کشور ما با معضل تحریم ها نیز دست و پنجه نرم می کند و از سویی سوءمدیریت ها هم مزید بر علت شده است.

با افزایش دستمزد ها در سال گذشته ما در هر حال با نرخ قابل توجه تورم در اقتصاد کشور مواجه می شدیم که البته با وجود حذف یارانه ها و در کنار آن خشکسالی نرخ تورم افزایش چند برابری را تجربه کرده

قادری البته معتقد است با افزایش دستمزد ها در سال گذشته ما در هر حال با نرخ قابل توجه تورم در اقتصاد کشور مواجه می شدیم که البته با وجود حذف یارانه ها و در کنار آن خشکسالی نرخ تورم افزایش چند برابری را تجربه کرده در شرایطی که نرخ ارز ۵ برابر شده است و ارز دولتی از نهاده های دامی حذف شده است ۲ برابر شدن قیمت گوشت مرغ و افزایش قیمت اقلام دیگر دور از ذهن نیست در این شرایط تنها باید تلاش و با تقویت بنیان تولید و صادرات شکاف های عمیق اقتصادی را ترمیم کنیم.

جراحی اقتصادی باید از کاهش هزینه های دستگاه های حکومتی شروع شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این شرایط لازم است همزمان با این جراحی ها کاهش هزینه های جاری، حذف دستگاههای اداری موازی، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات، تمرکز زدایی، اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، کاهش وابستگی غذایی به خارج از کشور، افزایش عمق تولیدات صنعتی و معدنی، توجه به کاهش وابستگی در بخش های بهداشتی و درمانی، توسعه زیرساختهای جادهای و ریلی کشور و دهها اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد.

دولت باید ضمن چابک سازی بدنه خود قسمتی از تصدی گری ها را واگذار کند و اختیارات استانها برای انجام برخی از امور را افزایش دهد

قادری به انجام اقداماتی عاجل از سوی دولت ها تاکید کرد و افزود: جراحی اقتصادی باید از کاهش هزینه های دستگاه های حکومتی شروع شود؛ در این راستا دولت باید ضمن چابک سازی بدنه خود قسمتی از تصدی گری ها را واگذار کند و اختیارات استانها برای انجام برخی از امور را افزایش دهد تا بخشی از کارها در راستای بهبود شرایط اقتصادی با سرعت بیشتری انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت باید ضوابط و معیارهای پرداخت یارانه به افراد را مشخص کرده و با کنترل دقیق اطلاعات خانواده ها اگر حقی از خانوار ها ضایع شده آن را جبران کند، عنوان کرد: اگر چه عدد پرداختی یارانه در هر ماه با این تورم موجود عدد قابل توجهی نیست ولی تبعیض و تفاوت معیارهای دوگانه در حذف افراد برای مردم قابل تحمل نیست. در این شرایط زمانی حذف یارانه ها جای تحلیل های اقتصادی کمک های فکری مرکز های پژوهش های مجلس و نمایندگان و جامعه خالی بوده و نیاز است این مرکز خلا تحلیل های اقتصادی را پر کرده و به نمایندگان اطلاعات کافی بدهد.

کد خبر: ۱۵۲٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha