۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
بهره برداران معادن از ظرفیت کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان غافل نشوند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بهره برداران معادن از ظرفیت کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان غافل نشوند

همدان-بهرامی، رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان بااشاره به خام فروشی مواد معدنی و ضرورت فرآوری این خایر ارزشمند گفت: بهره برداران معادن ازظرفیت کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی غافل نشوند.

حمید بهرامی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه مهم‌ترین فعالیتی که در قلمرو کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی وجود دارد برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در رابطه با امور آموزشی و پژوهشی برگزارشده اعم از نیازسنجی، برنامه‌های اجرایی و ارزیابی و اثربخشی آن‌ها است، اضافه کرد: فعالیت‌های کمیسیون آموزش در سطح شهرستان‌های استان هم پیگیری شده و طی تعاملی که بین اتاق بازرگانی همدان با شهرستان‌های تویسرکان و ملایر برقرار است تفاهم‌نامه‌های خوبی بین اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان منعقدشده است.

بهرامی با تأکید بر اینکه امیدواریم امضای چنین تفاهم‌نامه‌هایی بین مراکز دیگری که آماده عقد قراردادهایی ازاین‌دست هستند منعقد شود، گفت: تفاهم‌نامه‌های امضاءشده هیچ‌گونه هزینه‌ای برای طرفین موردقرارداد در برندارد و تأییدیه هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی همدان و دبیرخانه تشکل‌ها باعث شده امضای قراردادها هیچ‌گونه هزینه‌ای بر طرفین تحمیل نکند.

بهرامی بابیان اینکه نیازسنجی کمیسیون آموزش به بهترین شکل ممکن با کمک دبیرخانه اتاق بازرگانی صورت گرفته است، یادآوری کرد: طبق فرم‌های سازمانی که توسط اتاق بازرگانی منتشر و به‌تمامی استان‌ها ابلاغ شد از تمامی واحدها و تشکل‌ها نیازسنجی صورت گرفت.

واحد آموزشی شهرستان ملایر و در کنار آن کمیسیون آموزش اتاق همدان حداقل ۵۴ دوره کاربردی را متقاضی بودند که خوشبختانه با ۱۰۰ درصد موضوع موافقت شده است

رئیس کمیسیون آموزشی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه واحد آموزشی شهرستان ملایر و در کنار آن کمیسیون آموزش اتاق همدان حداقل ۵۴ دوره کاربردی را متقاضی بودند که خوشبختانه با ۱۰۰ درصد موضوع موافقت شده است، گفت: این دوره‌ها با یک هزینه بسیار ناچیز آن‌هم بابت اینترنت و برگزاری جلسات آنلاین دنبال می‌شود.

بهرامی بابیان اینکه در بحث تکمیل نیازسنجی‌ها تقاضای ما این است که اگر دوره آموزشی خاصی مدنظر است یا با کمیسیون آموزشی مکاتبه شود و یا اینکه با رئیس اتاق بازرگانی همدان در میان گذاشته شود تا به یک جمع‌بندی برسیم و برنامه‌ها کامل‌تر شود، اضافه کرد: ارزیابی و اثربخشی مباحث آموزشی به اعضای اتاق بازرگانی محول خواهد شد.

وی بابیان اینکه نظرسنجی‌ها به‌صورت آنلاین یا حضوری برگزار می‌شود، اضافه کرد: تفاوتی که کمیسیون آموزشی و آموزش پژوهش با سایر کمیسیون ها دارد در این است که دستش بازتر است و علاوه بر اعضای اتاق بازرگانی می‌تواند از متولیان آموزشی استان دعوت کند تا به‌عنوان عضو اصلی و صاحب‌رأی در دوره‌ها مشارکت داشته باشند.

جلسات به‌دوراز هرگونه تشریفات اداری و به‌صورت دوطرفه برگزار شود
بهرامی با عنوان اینکه این قانون صاحب‌رأی بودن اعضا و متولیان آموزشی در اتاق بازرگانی در رابطه با کمیسیون های دیگر صدق نمی‌کند چراکه باید حتماً عضو اتاق بازرگانی با دارنده کارت بازرگانی و کارت عضویت باشند تا بتوانند حق رأی داشته باشند، گفت: این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و ارتباط گسترده‌تری خواهیم داشت و در تلاشیم جلسات به‌دوراز هرگونه تشریفات اداری و به‌صورت دوطرفه برگزار شود.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به بند دوم اختیارات اعضای این کمیسیون، عنوان کرد: در این بند آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی درزمینهٔ افزایش بهره‌وری در ارکان چهارگانه اقتصادی کشور از قبیل تجارت، کشاورزی، صنعت و معدن تشریح شده است.

بهرامی با عنوان اینکه در سطح استان معادن فعال وجود دارد و در حال درآمدزایی و ارزآوری هستند، اضافه کرد: البته شهرستان‌هایی همچون تویسرکان حفظ منابع کرده‌اند و بهره‌برداری آن‌چنانی از معادن این منطقه صورت نگرفته که این مورد کوتاهی نیست بلکه آینده‌نگری برای نسل آینده خواهد بود.

شهری همانند ملایر که بالغ‌بر ۴۲ معدن فعال دارد و پتانسیل بیشتری در این زمینه به خود اختصاص داده باید تعامل با بخش علمی و پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها را مدنظر داشته باشد

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان در تصدیق مطلب قبل خود اضافه کرد: شهری همانند ملایر که بالغ‌بر ۴۲ معدن فعال دارد و پتانسیل بیشتری در این زمینه به خود اختصاص داده باید تعامل با بخش علمی و پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها را مدنظر داشته باشد.

وی گفت: در ملایر با معادنی که وجود دارد و فراوانی فرو سیلیس و کارخانه‌های فرو سیلیس در سطح استان ضرورت پرداختن به این موضوعات برجسته‌تر است.

بهرامی در ادامه با عنوان اینکه در آخرین بازدید هیئت‌علمی دانشگاه دولتی ملایر از شهرک فرو سیلیس و شهرک جوکار بازنگری و اصلاح روند مدیریت مواد پرت شده در این معادن به بحث گذاشته است، اضافه کرد: بالغ‌بر ۸۰ درصد مواد نهایی پرت می‌شود که به همین منظور قرار بر این شد در آزمایشگاه‌ها بررسی و وضعیت رصد و نظرات مشورتی ارائه شود.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی همدان بابیان اینکه هزینه ارزیابی و رصد مواد نهایی پرت شده معادن کاملاً رایگان است و هیچ‌گونه هزینه‌ای نه برای اتاق بازرگانی دارد و نه برای هیئت‌علمی، اضافه کرد: درنهایت اگر آزمایش‌ها خروجی داشته باشد عقد قراردادهای سازنده نصیب دو طرف خواهد شد.

متخصصین فعال در کارخانه‌ها معمولاً به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند
بهرامی بابیان اینکه افزایش بهره‌وری و بروز رسانی دانش فنی متخصصین در اولویت اقدامات کمیسیون آموزشی اتاق بازرگانی قرار دارد، اضافه کرد: متخصصین فعال در عرصه کارخانه‌ها معمولاً به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند به‌طوری‌که در خصوص کارخانه‌ها حداقل چیزی که بتوانیم بدان اشاره‌کنیم نحوه بسته‌بندی تولیدات است.

رئیس کمیسیون آموزشی اتاق بازرگانی استان همدان در تکمیل صحبت‌های قبل خود بابیان اینکه بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی استان همدان به‌صورت خام عرضه می‌شود، اضافه کرد: مواد اولیه معدنی به‌صورت خام در حال صادرات است و آورده چندانی برای همدان ندارد.

وی با اشاره به ماده معدنی سیلیس و بیان اینکه سیلیس اولین ماده معدنی و پرحجم‌ترین مورد ارزآوری را برای استان دارد که به بلغارستان صادر می‌شود، گفت: رقیب اصلی ما در این زمینه کشور چین است.

وی بابیان اینکه فرآوری خاصی روی مواد انجام نمی‌گیرد هرچند ارزآوری و ارزش‌افزوده خوبی به دنبال دارد، گفت: به‌هرحال خط تولید از کشور رقیب وارد کشور شده و اگر بتوانیم بر این خط تولید و فرایندی که در کارخانه‌ها در حال رخ دادن است سهم آموزشی خود را اضافه کنیم شاید رقابت‌پذیر و تغییرپذیر نباشیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha