۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
ورود دنیا به چهارمین انقلاب صنعتی به مدد کرونا
دورکاری، بعد از این یک اصل پذیرفته شده است

ورود دنیا به چهارمین انقلاب صنعتی به مدد کرونا

جهان به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات ما را به سمت چهارمین انقلاب صنعتی سوق می دهد. انقلابی که با توسعه اتوماسیون و کاهش نیاز به انسانها در فعالیتهای یدی شناخته می شد و حال سازو کار کسب و کارها و حتی چگونگی انجام کار توسط انسانها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. انقلابی که می تواند مشکل دیرینه تغییرات جوی و گرمایش زمین را نیز حل کند.

خبر گزاری بازار- در این روزهای کرونایی که تنها اخبار بد و پیش بینی های تاریک در رسانه ها دیده می شود، گاهی می توان به دنبال آمارهای خوش بینانه هم بود.  آمارهایی که حکایت از موفقیت بیزینس های فعال در این دوره تاریک دنیا دارد. طبق گزارشهای ارایه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد در فاصله روزهای ۲۶ مارس سال ۲۰۲۰ تا اول آوریل همین سال اپلیکیشن Zoomبالغ بر ۳.۲ میلیون  دانلود داشته است و  موفق ترین بیزینس دنیا بود. در همین روزهای کرونایی بود که بنیانگذار این شرکت توانست در فهرست ثروتمندترین افراد دنیا قرار بگیرد و از افزایش درآمد و سودآوری خبر دهد. اپلیکیشن  Tik Tokدر این بازه زمانی ۱.۹ میلیون دانلود داشته است و در فهرست موفق ترین بیزینس های روزهای کرونایی دنیا جایگاه دوم را داشت. سومین جایگاه به اپلیکیشن Hangouts meet  اختصاص داشت و Housparty  و google classroom  هر یک با ۱.۱ میلیون دانلود جایگاه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

در این روزها برنده اصلی شرکتهایی هستند که خدمات آنلاین ارایه می دهند . شرکتهایی که در سالهای قبل به عنوان شرکتها و صنایع سازنده دنیای آینده معرفی شده بودند و از انسانها خواسته می شد تا خود را برای  تغییر دنیا به سمت دیجتالیزه شدن و توسعه سطح اتوماسیون آماده کنند. اما در نتیجه همه گیری ویروس کرونا این روند تسریع شد و شروع چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا را رقم زد.

رکود اقتصاد دنیا گذرا است

 مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود در مورد وضعیت این روزهای اقتصاد دنیا نوشت:« همه گیری ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از کشورها در آستانه رکود اقتصادی قرار بگیرند. تقریبا تمامی کسب و کارها زیان دیدند و برخی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند  اما با کمک منابع مالی که دولتها به اقتصاد تزریق می کنند و افزایش سطح نقدینگی در بازارها، می توان امیدوار بود که بعد از برطرف شدن مشکل ویروس و آغاز به کار فعالیتهای اقتصادی ما شاهد بازگشت سریع اقتصاد به وضعیت عادی و خروج آن از رکود باشیم. »

 در ادامه این گزارش بر ضرورت هماهنگی دنیا در اجرای سیاستهای حمایتی از اقتصاد تاکید شده است زیرا بحرانی که دنیا در آن درگیر است بحرانی جهانی است و باید راه حلی جهانی داشته باشد.بررسی های انجام شده توسط مجمع جهانی اقتصاد نشان داد که در این روزهای کرونایی شرکتهای بزرگ بیشتر از کسب و کارهای کوچک دوام آوردند. کسب و کارهاری کوچک با تعطیلی فعالیتهای اقتصادی آسیبهای جدی متحمل شدند و با وجود اینکه دولتها با ارایه کمک مالی به آنها تلاش کردند تا باری از مشکلاتشان بردارند ولی بازهم شمار زیادی از بازار خارج شدند اما کسب و کارهای بزرگ تا این اندازه آسیب ندیدند.

 زمانی برای ارزیابی دنیای دیجیتال

 کارشناسان اقتصادی این روزها را زمانی برای ارزیابی حقیقی کسب و کارهای فعال در دنیای دیجیتال می دانند. همه گیری ویروس کرونا باعث شده است تا کسب و کارهای زیادی برای ارایه خدمات به افرادی که در قرنطینه خانگی هستند ایجاد شود، صنایع تازه و تغییر ساختار صنایعی که پیشتر در اقتصاد فعالیت می کردند. به عنوان مثال استفاده از روشهای دیجیتال پرداخت  به جای استفاده از پول نقد با سرعت رشد کرده است. در بریتانیا استفاده از دستگاه های خود پرداز در سال ۲۰۱۹ میلادی  بین ۶ تا ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده بود ولی در جریان همه گیری کرونا ، خبر از افت ۵۰ درصدی استفاده از دستگاه های خودپرداز به گوش می رسد.در ۳۱ کشور دنیا استفاده از پول نقد در تمامی معاملات و خریدو فروش ها ممنوع شد زیرا احتمال انتقال ویروس از طریق پول نقد بسیار بالا است.هو وان استینز، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در گزارش تازه ای که با عنوان «آینده فاینانس در دنیا» تهیه کرده است نوشت:«تامین مالی و نحوه انتقال پول در جریان مبادلات در سالهای آینده تغییر زیادی خواهد کرد. ما به سمت تغییرات بزرگی حرکت می کنیم. تغییراتی که شاید در سالهای قبل انتظار ایجاد انها را نداشتیم.این تغییرات می تواند در دهه های آینده زمینه را برای تغییر در سازوکار  مدلهای کسب و کار ، عملکرد بانکها و موسسات مالی  و حتی نحوه کار کردن انسانها فراهم کند.»

ویروس کرونا ، دنیا را تغییر داد

 در وضعیتی که اغلب مردم دنیا در خانه هستند و از طریق دنیای مجازی کارشان را انجام می دهند و با  عزیزانشان ارتباط دارند، برخی از شرکتهای فعال در دنیای دیجیتال از افزایش شمار نیروی کار و افزایش میزان درآمد و سودآوری خود خبر می دهند. مجمع جهانی اقتصاد در این مورد نوشت:« ما بارها در مورد چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا صحبت کرده بودیم و انتظار داشتیم در آینده ای نه چندان دور با ان روبرو شویم ولی به نظر می رسد همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا سرعت حرکت ما به سمت این تحول بزرگ بیشتر شود. در جریان همه گیری کرونا تکنولوژی بیش از پیش در زندگی ما وارد شد. دیگر کار در خارج از دفاتر اصلی شرکتها یک اصل پذیرفته شده است و احتمال می رود این روند در ماهها و سالهای بعد از پایان همه گیری ویروس هم ادامه یابد. انجام جلسات کاری به صورت ویدیو کنفرانس و بدون نیاز به حضور در یک شهر و یا مکان خاص می تواند به یک روند تازه تبدیل شود که خود از بخش زیادی از جابجایی ها در دنیا جلوگیری می کند و شاید بتواند باعث کاهش انتشار کربن و حل شدن بخشی از مشکلات زیست محیطی شود و البته در این فضا شرکتهایی رشد می کنند که این خدمات های تک و خدمات دنیای تکنولوژی را ارایه می دهند.»

کد خبر: ۱۵٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha