۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد

سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس کار کارشناسی تلاش کرده‌اند که روش فعلی کنکور را در مدت ۴ سال اصلاح کنند و به این ترتیب، سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش بازار، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه سه‌شنبه در نشستی به ریاست سید ابراهیم رئیسی که سه ساعت و نیم به طول انجامید، سند تحول این شورا را به تصویب نهایی رساندند.

سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۰ نشست کارگروه کارشناسی تدوین شده بود و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای بررسی و تصویب آن ۷ جلسه وقت صرف کردند.

این سند که در قالب ۴ فصل به تصویب نهایی رسیده است، در درجه نخست به مسیر فعالیت شورا انسجام می‌بخشد و در وهله بعدی مناسبات بین این شورا با قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی را به شکل مشخص و روشن، تدبیر و ساماندهی می‌کند.

این سند با نگاهی دقیق به ظرفیت‌های روز حوزه فرهنگ و ملاحظاتی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد و با درکی عمیق از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور، متأثر از فن‌آوری‌های جدید، فرامحلی شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی تسهیل شده، تدوین شده است. همچنین همه ابعاد علوم و فن‌آوری‌های نوین از جمله کوآنتوم، هوش مصنوعی، ظرفیت‌های فن‌آوری‌های رقومی و همه دامنه‌های جدید حوزه علم و دانش در هدف‌گذاری‌های این سند مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این سند، عرصه‌های مأموریتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۹ حوزه تدوین و تبیین شده است. ساختار جدید دبیرخانه شورا نیز به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند راهبری، نظارت، ارزیابی، رصد و پیگیری اجرای مصوبات ستاد را به شکل مؤثر دنبال کند.

مطابق ظرفیت‌های در نظر گرفته شده، آثار این سند در حوزه علم و فن‌آوری و فرهنگ می‌تواند در یک مقطع ۵ ساله به منصه ظهور برسد.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این نشست با قدردانی از خدمات و تلاش‌های آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایران شناسی و نیز حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، به اتفاق آرا و به پیشنهاد هیئت امنای این دو نهاد، به محمد حسین رجبی دوانی به عنوان رئیس بنیاد ایران شناسی و به روح‌الله دهقانی فیروزآبادی به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی رأی دادند.

دستور پایانی این نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی، مروری بر مصوبات این شورا در موضوع سنجش و پذیرش دانشجو بود.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس کار کارشناسی مفصلی که از سوی دبیرخانه شورا و در کمیسیون آموزشی ستاد نقشه جامع علمی کشور و نیز خود این ستاد با حضور وزرای مربوطه، رئیس سازمان سنجش و مسئولان سایر دستگاه‌های مرتبط، در مدت ۲۵ نشست درباره کنکور انجام شده است، تلاش کرده‌اند در روش جدید سنجش و پذیرش دانشجو، نقش معناداری به تحصیل دانش‌آموزان و نظام آموزش و پرورش کشور بدهند.

بر این اساس، روش فعلی کنکور که به نوعی همه سوابق و زحمات تحصیلی ۱۲ ساله دانش‌آموزان را نادیده می‌گیرد و موجب رقم خوردن سرنوشت آنان در یک آزمون ۴ ساعته می‌شود، به تدریج و در مدت ۴ سال اصلاح خواهد شد و تحصیل دانش‌آموزان، به ویژه سه سال پایانی دبیرستان، در سنجش و پذیرش آنان در دانشگاه، سهم ۶۰ درصدی خواهد داشت و سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

نظر به تعیین تکلیف موضوع کنکور در سند نقشه جامع علمی کشور در یک اصل مستقل و نیز بحث‌های تکمیلی در نشست سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نحوه اجرایی شدن این اصل، مقرر شد که روش‌های اجرایی آن در نشست بعدی شورا مورد بحث قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵۲٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha