۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سیر تا پیاز ظرفیت های صادراتی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس| نیازهای بازار هدف شناسایی شود
بازار گزارش می‌دهد؛

سیر تا پیاز ظرفیت های صادراتی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس| نیازهای بازار هدف شناسایی شود

شیراز- کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از مهمترین کانون های صادرات کالا از استان فارس هستند اما با این وجود طی چند سال اخیر صادرات به این کشورها به ویژه عراق در حد انتظار نبوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا روابط اقتصادی ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس توسعه یابد. در این شرایط علی رغم اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس از مهمترین کانون‌های صادرات کالا برای ایران هستند اما صادرات ایران به این کشورها در حد انتظار نبوده است. این مسئله در حالی رخ داده است که بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام می‌شد رشد صادرات غیر نفتی و توجه به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس به عنوان یک کانون صادراتی بالقوه است.

در این راستا ضرورت دارد تا موانع همکاری اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس برطرف شود و تجار ایرانی نیز با جدیت بیشتر و با حضور قدرتمند اقتصادی و تجاری به دنبال کسب سهمی معقول از بازار بزرگ اقتصادی شورای همکاری خلیج فارس باشند.

در سال‌های گذشته یکی از مقاصد مهم صادرات برای فارس و بازرگانان این استان، کشور عراق بوده است؛ صادرات ایران به عراق طی سال‌های اخیر ارزشی بین ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار داشته است.

عراق به‌عنوان یکی از کشورهای واقع در منطقه آسیای جنوب غربی می‌تواند یکی از بازارهای صادرات غیرنفتی کشور و استان فارس باشد

عراق به‌عنوان یکی از کشورهای واقع در منطقه آسیای جنوب غربی می‌تواند یکی از بازارهای صادرات غیرنفتی کشور و استان فارس باشد. بدیهی است راهبرد تعاملات تجاری بین فارس و عراق، مبتنی بر شناسایی بخش‌های کلیدی مزیت دار اقتصاد استان است.

اگرچه موضوعات مختلفی در حوزه صادرات به عراق تأثیرگذار است، اما آنچه مسلم است ضرورت چاره اندیشی برای افزایش سهم صادرات فارس به این کشور است.

سیر تا پیاز ظرفیت های صادراتی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس| نیازهای بازار هدف شناسایی شود

سیر تا پیاز ظرفیت های صادراتی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس| نیازهای بازار هدف شناسایی شود

توسعه روابط تجاری استان با کشور عراق می‌تواند تأثیر بسیاری بر اقتصاد فارس داشته باشد در این راستا باید زیرساخت‌های افزایش مناسبات اقتصادی دو طرف فراهم و شرایط مبادلات تجاری تسهیل شود. در این زمینه همچنین دولت باید قبل از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه با بخش خصوصی هماهنگ شود و از آنها اطلاعات لازم را برای اجرای بهتر قوانین بگیرد.

کشور عراق بازار خوبی برای کالاهای استان فارس است
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در گفتگو با بازار گفت: کشور عراق بازار خوبی برای کالاهای استان فارس است اما تاکید ما بر تسهیل شرایط حضور تجار ایرانی و صادرات به این کشور است.

محمدصادق حمیدیان عنوان کرد: هم اینک اقتصاد اصلی استان فارس در حوزه کشاورزی تأمین می‌شود و در این زمینه حدود ۵۰۰ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در فارس فعال است. به گفته وی استان فارس بالغ بر ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و فارس جایگاه اول تولید انواع بذر غلات و دوم دامپروری در کشور را داراست.

در فارس حدود ۱۴۰ واحد تولید کننده انواع کود شیمیایی، ۱۱ واحد تولید سموم و دفع آفات، ۵۰ واحد تولید کننده لوازم آبیاری تحت فشار و ۲۰۰ واحد تولید کننده ادوات کشاورزی وجود دارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: همچنین در استان فارس حدود ۱۴۰ واحد تولید کننده انواع کود شیمیایی، ۱۱ واحد تولید سموم و دفع آفات، ۵۰ واحد تولید کننده لوازم آبیاری تحت فشار و ۲۰۰ واحد تولید کننده ادوات کشاورزی وجود دارد.

حمیدیان اضافه کرد: فارس در حوزه ماشین آلات و ادوات کشاورزی پتانسیل‌های خوبی برای صادرات به کشور عراق دارد.

باید توانمندی‌ها و نیازهای بازار هدف مشخص شود
نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه برای توسعه مراودات اقتصادی فارس با کشور عراق باید توانمندی‌ها و نیازهای بازار هدف مشخص شود، ادامه داد: با توجه به اینکه عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی کشور ایران است باید ساز و کاری فراهم شود که سهم کالاها و تجارت خارجی استان فارس در اقتصاد این کشور افزایش یابد.

به گفته حمیدیان پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، خدمات فنی مهندسی، گردشگری و غیره در استان فارس وجود دارد که هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند سرفصل جدیدی برای گسترش تجارت خارجی این استان با کشور عراق باشد.

وی با با عنوان اینکه بازرگانان و تجار استان فارس آماده حضور و ارائه محصولات با کیفیت در بازار کشور عراق هستند و ما از هرگونه همکاری اقتصادی استقبال می‌کنیم، تاکید کرد: توسعه روابط تجاری استان فارس با کشور عراق می‌تواند تأثیر بسیاری بر اقتصاد استان داشته باشند لذا باید زیرساخت‌های افزایش مناسبات اقتصادی دو طرف فراهم و شرایط تسهیل شود.

سیر تا پیاز ظرفیت های صادراتی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس| نیازهای بازار هدف شناسایی شود

سیر تا پیاز ظرفیت های صادراتی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس| نیازهای بازار هدف شناسایی شود

تغییر مکرر استانداردهای صادرات کالاهای ایرانی به عراق
نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس عنوان کرد: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان فارس در تجارت با کشور عراق تغییر مکرر استانداردهای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور است که تجار ما را دلسرد کرده است.

حمیدیان خاطر نشان کرد: کشور ایران و به ویژه استان فارس ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد که بازار کشور عراق به بسیاری از کالاهای تولیدی این استان از جمله در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و گیاهان دارویی نیاز دارد.

هر چند رابطه ایران و عراق از دیربار در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خوب و مناسب بوده است اما مراودات اقتصادی این دو کشور باید تقویت شود

وی یادآورشد: هر چند رابطه ایران و عراق از دیربار در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خوب و مناسب بوده است اما مراودات اقتصادی این دو کشور باید تقویت شود؛ در این زمینه علاوه بر گسترش صادرات و واردات، سرمایه گذاری‌های مشترک، حضور هیأت‌های تجاری و برگزاری نماشگاه های بین المللی تخصصی مابین استان فارس و کشور عراق مورد نظر است.

نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی فارس اظهار کرد: نمایشگاه‌های تخصصی بین المللی فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌ها و تقویت مراودات دو طرف است که تجار و بازرگانان ما از برگزاری نمایشگاه‌های دو جانبه و مشترک بین المللی استقبال می‌کنند.

باید مشکلات تجارت مابین فارس و عراق به حداقل برسد
حمیدیان با تاکید بر تقویت روایط تجاری فارس با عراق اضافه کرد: باید مشکلات تجارت مابین فارس و عراق به حداقل برسد و مسیر فعالیت تجار دو طرف تسهیل شود.

وی ادامه داد: استان فارس به واسطه پتانسیل‌هایی که در تمامی حوزه‌های اقتصادی دارد یکی از استان‌های مستعد در کشور است و نگاه ویژه ای به این استان در کشور وجود دارد از این رو انتظار می‌رود فعالیت‌های حوزه اقتصاد در فارس بر محور تحول انجام شود.

نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی فارس با بیان اینکه استان فارس باید استان معین استان‌های جنوبی کشور باشد و در این راستا انتظار می‌رود استان فارس از ظرفیت‌های منحصر به فرد خود برای جذب سرمایه گذار استفاده کند.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha