۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فرودگاه همدان در جستجوی مسافر| پروازهای کم سرنشین صرفه اقتصادی ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

فرودگاه همدان در جستجوی مسافر| پروازهای کم سرنشین صرفه اقتصادی ندارد

همدان- در حالی اسفندماه گذشته و پس از دو سال وقفه پروازهای فرودگاه همدان از سر گرفته شد که همچنان در برخی ایام شاهد کنسل شدن پروازها هستیم و مسئولان علت آن را در عدم استقبال مردم از پروازها می‌دانند.

بازار؛ پروین قادری دانشمند: فرودگاه همدان که در سطح بین‌الملل با کد شناسایی OIHH تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شناخته می‌شود با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور به‌شمار می‌رود.

این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود هشت دهه است تا جایی که در سال ۱۳۴۵ شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید که در فاصله هشت کیلومتری ضلع شمال‌شرقی شهر همدان در کنار جاده اصلی تهران و به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار و در حوالی فرودگاه قدیم واقع‌شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۴۹ ساخت این فرودگاه آغاز شد و پروژه در سال ۱۳۵۱ به اتمام و به بهره‌برداری رسید.

این فرودگاه در حالی امتیازدار قدمت در کشور است که در برقراری پروازها همچنان با مشکلاتی همراه است به طوری که پروازهای مشهد و کیش کج‌دار و مریز پیش می‌روند هر جند پرواز مشهد از ابتدا مشکل کنسلی داشت اما کیش هم مسافر ندارد و بارها پرواز کیش کنسل شده است.

آنچه مسلم است با کنسل شدن پرواز، مسافرها بلاتکلیف می‌شوند و هتل‌ها هم با کنسلی موافقت نمی‌کنند و در این میان ضرر متوجه برخی مسافرانی می شود که قصد عزیمت به مقصد با حمل و نقل هوایی را داشته اند.

شاید یکی از مؤلفه‌ها و دلایل پا نگرفتن پروازهای فرودگاه همدان همین نزدیکی همدان به تهران باشد ولی در اینجا سؤالی مطرح است و آن اینکه رشت هم فاصله‌ای با تهران ندارد ولی چرا پروازهای رشت می‌گیرد

بررسی دلایل این وضعیت را در گفتگو با مدیر فرودگاه همدان جویا شدیم که علی اصغر جهانیگیری بابیان اینکه تنها نمی‌توان یک مؤلفه را برای وضعیت فرودگاه همدان تعریف کرد، گفت: همیشه بحث روی این مطلب است که چرا پرواز همدان قوت نمی‌گیرد؟ شاید یکی از مؤلفه‌ها و دلایل آن همین نزدیکی همدان به تهران باشد ولی در اینجا سؤالی مطرح است و آن اینکه رشت هم فاصله‌ای با تهران ندارد ولی چرا پروازهای رشت می‌گیرد؟

فرودگاه همدان در جستجوی مسافر| پروازهای کم سرنشین صرفه اقتصادی ندارد

جهانگیری بابیان اینکه هر زمان که خواستیم پروازها به‌صورت یک‌روال ثابت و استیبل خاص پیش برود مانعی پیدا شد و تمام معادلات پرواز را برهم زد، افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا وضعیت پروازهای کیش و مشهد از همدان طوری توسط چارترها منظم پیش می‌رفت که استقبال برای پرواز بیشتر شده بود.

جهانگیری با یادآوری اینکه در دوران قبل از شیوع کرونا پرواز شیراز هم توسط چارترکننده ها انجام می‌گرفت و چارتر کننده‌ها براین ادعا بودند که اگر به فرض مسافر از همدان نباشد پروازها از مسیر شیراز تا قشم قابل انجام است، گفت: پرواز قشم توسط همان چارتر کننده‌ها در حال برنامه‌ریزی از طریق شیراز بود.

وی یادآوری کرد: تقریباً بر این باور بودیم که اگر این بازار و مسیر جدیدی که ایجادشده قابل انجام نباشد و پا نگیرد خیلی جالب نیست ولی چارتر کنندگان براین ادعا استوار بودند که به این موضوع علاقه‌مند هستند و مسافر هم برای این مسیر وجود دارد و حتی اگر مسافر از همدان هم نباشد از شیراز تا قشم را هم می‌توانند ساپورت و تأمین کنند.

کارهای اولیه پروازهای شیراز و قشم هم به انجام رسید اما زمانی که پروازها در شرف انجام بود بحث شیوع ویروس کرونا پیش آمد و برنامه‌ریزی‌ها که از قبل آماده‌شده بود هم زمین‌گیر شد

جهانگیری با اظهار اینکه کارهای اولیه پروازهای شیراز و قشم هم به انجام رسید اما زمانی که پروازها در شرف انجام بود بحث شیوع ویروس کرونا پیش آمد و برنامه‌ریزی‌ها که از قبل آماده‌شده بود هم زمین‌گیر شد، عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت ناوگان ایر لاین و شرکت‌های هواپیمایی زیاد جالب نیست و متولیان امر که درواقع سازمان هواپیمایی هستند زیاد سخت‌گیری نسبت به این شرکت‌ها ندارند البته نه اینکه نخواهند کاری انجام دهند بلکه به دلیل قوانین حاکم آن‌چنان‌که باید نمی‌توانند سخت‌گیری کنند.

شرکت‌های هواپیمایی همیشه به وضعیت و منافع اقتصادی خود فکر می‌کنند
مدیر فرودگاه همدان با اشاره به اینکه شرکت‌های هواپیمایی همیشه به وضعیت و منافع اقتصادی خود فکر می‌کنند، اضافه کرد: تقریباً پس از دو سال که بحث پروازهای همدان را پیگیری کردیم یکی از معضلات این پروازها، پروازهای چارتری بود چراکه چارتر کننده در ابتدای کار با ضرر و زیان مواجه بود و پروازها خالی می‌رفت به همین خاطر مجبور بود مسیر پرواز را باقیمت پایین حساب کند.

وی با اشاره به اینکه چاتر کننده پروازها وقتی متحمل ضرر و زیان می‌شد در دوره پیک پروازها بلیت پروازها را به‌قدری گران‌ می‌فروخت که نه‌تنها ضرر و زیان جبران می‌شد بلکه سود خودش را هم می‌برد، گفت: در همدان با این معضل و مشکل روبرو بودیم و هر زمان که دلشان می‌خواست پرواز را برمی‌داشتند چراکه فقط یک چارتر کننده بود.

جهانگیری با عنوان اینکه از طریق سازمان هواپیمایی خیلی پیگیری کردیم تا بتوانیم به‌سختی پروازها را تکلیفی و به‌صورت غیر چارتر و سیستمی داشته باشیم، اضافه کرد: همین تکلیفی بودن پروازها باعث شد با وضعیت حال حاضر در بحث پروازها روبرو شده و این داستان‌ها را داشته باشیم.

ایام عید پروازها برقرار شد و هواپیمایی که ظرفیت ۱۲۰ نفر مسافر را داشت با تعداد ۱۰ نفر پرواز کرد و با این روند فروش آن‌چنانی حاصل نشد

مدیر فرودگاه همدان با اظهار اینکه در حال حاضر پروازها برقرار است اما اگر پروازها برقرار نباشد هم خیلی تفاوتی ندارد، اضافه کرد: در ایام عید پروازها برقرار شد و هواپیمایی که ظرفیت ۱۲۰ نفر مسافر را داشت با تعداد ۱۰ نفر پرواز کرد و با این روند فروش آن‌چنانی حاصل نشد.

فرودگاه همدان در جستجوی مسافر| پروازهای کم سرنشین صرفه اقتصادی ندارد

جهانگیری در تکمیل صحبت قبل خود بابیان اینکه، در رابطه با مشکلات ذکرشده هرچه به‌صورت مکاتباتی با سازمان هواپیمایی تماس می‌گیریم و پیگیر مشکل می‌شویم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، یادآوری کرد: همه بر این اذعان هستند که وقتی مسافر نیست پای‌کار چارتر را بازکنید اما کافی است فقط یک پرواز کنسل شود تا این روند باعث سلب اعتماد مردم شود.

مدیر فرودگاه همدان در ادامه با عنوان اینکه اعتماد مردم که از بین برود دیگر اعتماد برنمی‌گردد و پروازها پر نمی‌شود، اضافه کرد: کسی که بلیت رزرو می‌کند به‌هرحال با برنامه اولیه رزرو هتل و هماهنگی‌هایی انجام می‌شود اما با کنسل شدن پروازها همه معادلات به هم می‌ریزد.

ایر لاین ها و شرکت‌های هواپیمایی طوری پیش می‌روند که ما را مجبور کنند بازهم به سمت پروازهای چارتری حرکت کنیم هرچند در ظاهر امر اسم لغو پرواز را نمی‌آورند ولی بر این ادعا هستند که باید حمایت شوند و از کل پروازها یک پرواز لااقل تضمین شود

وی در ادامه بابیان اینکه اگر پروازها به‌صورت مقطعی نباشد بازهم به نقطه سرخط برمی‌گردیم و همان فشارهای اولیه وجود دارد و باید همه مراحل از ابتدا طی شود، اضافه کرد: ایر لاین ها و شرکت‌های هواپیمایی طوری پیش می‌روند که ما را مجبور کنند بازهم به سمت پروازهای چارتری حرکت کنیم هرچند در ظاهر امر اسم لغو پرواز را نمی‌آورند ولی بر این ادعا هستند که باید حمایت شوند و از کل پروازها یک پرواز لااقل تضمین شود.

جهانگیری در ادامه بابیان اینکه یکی از کارهایی که در طول این مدت در فرودگاه انجام‌شده این است که مسافرین چک می‌شدند و وقتی بحث هویتی مسافرین مشخص می‌شد مشاهده می‌کردیم که تمام اسکلت پروازها را استان کردستان تشکیل می‌داد، عنوان کرد: کاملاً قبول دارم که اگر نهالی را در فرودگاه بکاریم این نهال تا بخواهد جان بگیرد و به درخت تبدیل شود با مشکلات عدیده‌ای روبروست و مشکلات باعث می‌شود انتظارات برآورده نشود.

مدیر فرودگاه همدان با عنوان اینکه پروازهای کیش در حال حاضر انجام می‌شود و مشکلی در پروازهای کیش نداریم، یادآوری کرد: اما در پروازهای مشهد از همان ابتدا با مشکل روبرو بودیم.

جهانگیری اضافه کرد: در حال حاضر شرکت هواپیمایی کیش روی ناوگان ام دی جدی فعالیت می‌کند و ظرفیت این ناوگان ۱۶۰ نفر است و با این ظرفیت باید مسافر این ناوگان تضمین شود.

مدیر فرودگاه همدان با اظهار اینکه قبلاً مدیر فرودگاه اهواز بودم، اضافه کرد: فرودگاه‌ اهواز بسیار بزرگ است و دقیقاً برعکس همین داستان همدان را در اهواز داشتیم به‌نحوی‌که شرکت‌های هواپیمایی التماس می‌کردند که پرواز داشته باشند اما در حال حاضر دقیقاً این عمل برای همدان برعکس شده و فرودگاه باید به شرکت‌های هواپیمایی التماس کند.

آنچه مسلم است قوت گرفتن پروازهای فرودگاه همدان نیاز به تدبیر جدی دارد چراکه در غیر اینصورت با تعطیلی فرودگاه و کنسلی پروازها نه تنها به اعتبار استان ضربه وارد می شود بلکه نتیجه منفی آن در توسعه اقتصادی و گردشگری هم مشهود خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha