۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
معرفی خواص جالب سرامیک ها و مواد اولیه آن

معرفی خواص جالب سرامیک ها و مواد اولیه آن

در زمان‌های بسیار دور، بشر با استفاده خاک رُس و سایر افزودنی‌ها، سفالگری می‌کرد و در این بین توانست به‌موادی با نام سرامیک دست پیدا کند.

به گزارش بازار، در زمان‌های بسیار دور، بشر با استفاده خاک رُس و سایر افزودنی‌ها، سفالگری می‌کرد و در این بین توانست به‌موادی با نام سرامیک دست پیدا کند. در واقع سرامیک‌ها به‌دست بشر ساخته شدند. ‌ سرامیک‌ها موادی با ترکیبات غیرفلزی و غیرآلی هستند. آیا در مورد خواص سرامیک چیزی شنیده‌اید و یا اصلا به این موضوع فکر کرده‌اید که سرامیک‌ها چه خواصی می‌توانند داشته باشند؟ این مواد دارای پیوندهای مختلفی از جمله یونی، کوالانت یا ترکیبی از هر دو هستند. جالب اینجاست که خواص سرامیک‌ها ناشی از پیوند متغیر آن‌هاست؛ بنابراین می‌توان گفت سرامیک‌ها دارای طیف وسیعی از خواص هستند. با توجه به این که سرامیک‌ها نقطه ذوب بالایی دارند، بیشتر آن‌ها از جمله سرامیک‌های صنعتی به‌روش متالوژی پودر تولید می‌شوند. از این‌رو می‌توان خواص این ترکیبات را در خواص مواد اولیه آن‌ها جست‌وجو کرد. در ادامه به بررسی این خواص می‌پردازیم.

مواد اولیه مورد استفاده

برای آشنایی با خواص سرامیک باید ویژگی‌های آن را در ترکیبات سازننده سرامیک برسی کنید. آلومینا یا اکسید آلومینیوم یکی از عمده‌ترین موادی است که در صنعت تولید سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای رنگی سفید و بی‌بو می‌باشد و از نظر شیمیایی نیز کاملا خنثی است. این مواد از کاربردهای بسیاری از جمله جاذب‌ها، خشک‌کننده و ساینده‌ها برخوردار است. می‌توان بیشترین کاربرد این ماده را در ساخت سرامیک‌های مهندسی مشاهده کرد. اکسید آلومینیوم از پیوند اتمی قوی بسیار قوی برخوردار می‌باشد و به‌واسطه آن دارای قابلیت‌های بسیار مهمی است. از مهم‌ترین خصوصیات اکسید آلومینیوم یا آلومینا می‌توان به مقاومت در فشار بالا، درجه نسوزی بالا، رسانایی گرمایی بالا، مقاوم در برابر سایش، درجه سختی عالی، مقاومت الکتریکی عالی حتی در دمای بالا، مقاوم در برابر شوک حرارتی، مقاوم در برابر حملات شیمیایی، سهولت دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب و خواص دیگر است.

در بررسی خواص سرامیک می‌توان به‌ویژگی‌های شیمیایی این مواد نیز توجه کرد. شکل کریستالی این ماده دارای سختی قابل‌توجهی است، به‌همین خاطر به‌عنوان ساینده، به‌کار گرفته می‌شود. آلومینا ضمن این‌که عایق الکتریکی مطلوبی است و جریان برق را هدایت نمی‌کند، یک هادی حرارتی مطلوب به‌شمار می‌رود. این ویژگی در ساخت محصولات سرامیکی بسیار قابل توجه می‌باشد. این محصول دارای درجه سختی و استحکام بالایی است. کوراندوم رایج‌ترین شکل کریستالی آلومینا می‌باشد و از چند نوع مختلف با کیفیت سنگ‌های قیمتی تشکیل شده است. از دیگر ویژگی‌های این مواد می‌توان به مقاومت آن در برابر مواد اسیدی و قلیایی اشاره کرد. این ویژگی‌ها کاربردهای بسیار مختلفی به این ترکیبات بخشیده است. از جمله آن می‌توان به مواردی از قبیل: ساخت قطعات ابزار دقیق برای ماشین‌های آزمایش حرارتی، لوله‌های لیزر گاز، حلقه‌های مهر و موم و غیره اشاره کرد.

ویژگی‌های قابل‌توجه اکسید آلومینیوم سبب شده در تولید سرامیک به کاربردهای مهندسی آن توجه بسیاری شود. اگر سرامیک‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف جای دهیم، سرامیک‌های نسوز و ساینده از لحاظ کاربری در یک طبقه مشخص جای می‌گیرند. این دو ویژگی دقیقا در مورد این مواد صدق می‌کند. علاوه بر آن سرامیک‌های مهندسی در دو گروه اصلی اکسیدی و غیر اکسیدی قرار می‌گیرند و آلومینا جزو پر کاربردترین سرامیک‌های اکسیدی است که خواص آن را بررسی کردیم؛ بنابراین خواص سرامیک‌های مهندسی که از اوایل قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته، از خواص این مواد نشأت می‌گیرد. مهم‌ترین کاربرد اکسید آلومینیوم استفاده از آن به‌عنوان لعاب کاشی و سرامیک انواع ظروف چینی و سرویس‌های بهداشتی است.

معرفی خواص جالب سرامیک ها و مواد اولیه آن

حتما می‌دانید لعاب چینی و سرامیک همان پوشش براقی است که سطح این محصولات را پوشانده و کیفیت سطحی آن‌ها را ارتقاء می‌دهد. فرآیند لعاب‌کاری چینی و سرامیک به این صورت است که محصولات مختلف را داخل محلول لعاب غوطه‌ور کرده و سپس در کوره با حرارت بالا قرار می‌دهند. از آن‌جا که فرآیند لعاب‌کاری به‌حرارت بسیار بالایی احتیاج دارد، باید در ترکیب لعاب از محصولی استفاده شود که مقاومت حرارتی و خواص فیزیکی قابل قبولی را داشته باشد. آلومینا با نقطه ذوب ۲۰۵۰ درجه سانتی‌گراد یک ماده ایده‌آل برای استفاده از ترکیب لعاب است و خواص سرامیک از جمله دوام و سختی و شوک‌پذیری بالای آن را ارتقاء می‌دهد. به‌عبارتی تمام ظروف چینی و محصولات کاشی و سرامیک نسبت به خراشیدگی، مواد اسیدی و شوک حرارتی مقاومت بسیار بالایی دارند؛ ضمن این که درخشندگی خاصی به محصولات سرامیکی می‌بخشد.

آلفا آلومینا

آلومینا در فازهای مختلفی وجود دارد. به‌عبارت دیگر، آلومینا دارای ساختار کریستالی متفاوتی می‌باشد که بیشتر آن‌ها ناپایدار هستند. در یک حالت کلی اکسید آلومینیوم دارای هشت ساختار ناپایدار و یک ساختار پایدار است. آلفا آلومینا همان ساختار یا فاز پایدار این محصول است که به صورت کوراندوم و یا پودر سفید رنگ دیده می‌شود. آلفا آلومینا، از ویژگی‌های بسیاری از جمله استحکام فشاری بالا، مقاومت به سایش بالا، سختی بالا، مقاومت در برابر محیط‌های شیمیایی حتی در دمای بالا، رسانایی گرمایی بالا، مقاومت دی الکتریک بالا، نیمه هادی و دیرگذاری بالا است. آلفا آلومینا برخلاف انواع دیگر این ماده فعالیت کاتالیستی ندارد و در واقع یک آلومینای فعالی شده محسوب نمی‌شود. نانو ذرات اکسید آلومینیوم آلفا، کاربردهای بسیار زیادی دارند و در محیط‌های کاربری مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع خواص سرامیک حاوی آلومینا آلفا، کاربردهای مختلفی به آن بخشیده است. کابردهای آلفا آلومینا به‌عنوان پایدارترین فاز آلومینا شامل مواردی از قبیل: تولید مواد بیوزیستی شامل: پروتز بدن، کامپوزیت و لمینت، تولید سرامیک‌های بسیار مقاوم و باکیفیت، تولید انواع نسوز، پارچه فیبر، مواد نیمه‌هادی، مواد ضد آب و موارد بسیار دیگر می‌شود.

پودر سرامیکی الومینا را از کجا تهیه کنیم؟

معرفی خواص جالب سرامیک ها و مواد اولیه آن

شرکت فیدار پودر سرام ویرا به‌عنوان تولیدکننده تخصصی پودر سرامیکی اکسید آلومینیوم در ایران بیش از یک دهه در حوزه تولید پودر آلومینا فعالیت دارد. ضمن این‌که این شرکت بیش‌از یک سال است که محصولات مختلف این مواد را تولید و عرضه می‌کند. این شرکت با تکیه بر دانش فنی متخصصان خود و بهره‌مندی از نیروی کار حرفه‌ای در حوزه تولید و توسعه، توانسته است با تولید محصولات مختلف آلومینا و افزایش خواص سرامیک با استفاده از این ترکیبات نیاز مشتریان خود را مرتفع سازد. علاوه‌بر محصولات آماده، آلومینای سرام پودر از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است که می‌توان آن را در تمام لایه‌های مختلف کاشی به‌کار گرفت. اگر به‌دنبال محصولات سرامیکی باکیفیت و یا افزایش خواص سرامیک در صنعت کاشی و سرامیک هستید، می‌توانید پودر آلومینا را از سرام پودر تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://cerampowder.com/

کد خبر: ۱۵۲٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha