۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کارگاه‌های زیر پله‌ای تهدیدی برای تولیدات کارخانه‌ای | گرانی بلای جان کیفیت شده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کارگاه‌های زیر پله‌ای تهدیدی برای تولیدات کارخانه‌ای | گرانی بلای جان کیفیت شده است

مشهد-بر خلاف اعتقاد بسیاری از افراد که تحریم‌ها مانند تهدید عمل می‌کند اما در خصوص سوژه گزارش ما این تحریم‌ها اتفاقاً موجب رونق کسب‌وکار شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در خراسان رضوی کارآفرینان و مدیران بسیاری در گردش چرخ صنعت کشور دخیل هستند که تحریم‌های خارجی و داخلی آن‌ها را به ستوه آورده است و البته برخی نیز این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

«نادیا شایسته» مدیرعامل صنایع بال گستر خراسان یکی از اعضای انجمن قطعه سازان خراسان است که با تلاشی وافر از موج بزرگ تحریم‌ها عبور کرده و در برابر تمامی مشکلات هنوز دست از تولیدات صنعتی برنداشته است.

سوژه گفت‌وگوی ما که بااین بانوی کارآفرین که عضویت در هیئت‌مدیره کمیسیون بانوان خانه صنعت و معدن نیز را در کارنامه خود دارد در راستای واکاوی مشکلات صنعتگران و تولیدات خراسان رضوی است که در ذیل می‌خوانید.

* کارخانه شما چه محصولی را تولید می‌کند؟
قطعات تولیدی ما شامل انواع پیستون‌های ترمز و سیلندر ماشین‌های سنگین و هم‌چنین پوشش بر روی قطعات آلومینیومی به نام «آنودایز» است.

* برای خوانندگان توضیح بفرمایید چگونه وارد عرصه صنعت شدید؟
من پس از شروع زندگی مشترکم خانه‌دار بودم و در سال ١٣٩٠ متأسفانه همسرم در محل کار به دلیل ایست قلبی فوت شد و لذا من وارد زمینه کاری او شدم. همسر من مهندس مکانیک و مشغول به کار درزمینهٔ تولید قطعات ماشین‌های سنگین بود او برای این کارگاه زحمات زیادی را متحمل شده بود و من به‌پاس همه زحمات کارش را ادامه دادم.

* آیا تخصصی در این زمینه هم داشتید؟
خیر من دیپلم تجربی هستم و باوجوداینکه اطرافیان برای ادامه این کار مرا منصرف می‌کردند اما راه همسرم را ادامه دادم و تا آخر راه قدم برداشتم.

کارگاه‌های زیر پله‌ای تهدیدی برای تولیدات کارخانه‌ای | گرانی بلای جان کیفیت شده است

البته من مطالعات و تحقیقات زیادی نیز درزمینهٔ کار انجام دادم و از مشورت و مشاوره اهل‌فن بهره گرفتم .در آن زمان علاوه بر من سه نیرو دیگر در کارگاه مشغول به کار بودند و در حال حاضر سه نفر به‌صورت مستقیم و۱۰ نفر غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

* محصولات تولیدی شما آیا از ویژگی خاصی هم برخوردار است؟
با جرات می‌توانم بگوییم کیفیت لحاظ شده در تولید پیستون‌های ما قابل قیاس با هیچ تولیدکننده‌ای در کشور نیست. جنس مواد و فرایند پیچیده و طولانی تولید در حقیقت فقط وجدان کاری در بردارد و نه بارمالی .

اگرچه می‌شود آلومینیومی ارزان‌تر بدون فورج گرم و خواص بی‌نظیر آن پیستون تولید کرد و بدون آنوایز در بسته بندی زیبا به بازار عرضه کردا ما قطعه فوق فاقد کارایی لازمه است و حکایت اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد تهران که به دلیل نگرفتن ترمز موجب پایان یافتن جان چند نفر شد ممکن است تکرار شود.

* با این حساب تعهد کاری هزینه‌ها را هم افزایش می‌دهد؟
بله دقیقه همین‌طور است.

* این گرانی‌ها چه تبعات دیگری می‌تواند دربر داشته باشد؟
در حال حاضر قیمت آلومینیم هم مانند سایر کالاها به‌صورت ساعتی افزایش و نوسان دارد و لذا شرکت‌های تولید آلومینیوم پیش فاکتور هارا با اعتبار ۴ ساعت ارائه می دهند.

از طرفی آلومینیوم آلیاژی بسیار افزایش یافته است. متاسفانه در حال حاضر بسیاری برای درآمدزایی کیفیت کار را کاهش می دهند و این در حالیست که اگر آن شخصی که شمش آلومینیوم تولید می کند ،به این فکر کند که این آلومینیوم قرار است برای قطعه ای از ترمز یک ماشین استفاده شود لذا باید عناصری را لحاظ کند که هزینه تولید را افزایش می دهد لذا این موضوع در تولید محصول با کیفیت اهمیت دارد.

متاسفانه برخی افراد چون فقط به درآمدزایی می اندیشند و یا وجدان کاری را لحاظ نمی کنند از همین رو ممکن است این موضوع در نهایت خیلی گران تمام شود و تبعات ناگواری در جامعه داشته باشد.

* در حال حاضر تولید چقدر مقرون به صرفه است؟
سیلندر هایی که ریخته گری می شود از سال گذشته تا کنون افزایش قیمت بسیاری داشته است. فرآیند تولید تمامی پیستون ها ازمواد درجه یک آلومینیوم وسیلندرها از برترین نوع ریخته گری ودیگر مراحل تولید تا کامل شدن جهت عرضه به بازار مصرف است و لذا با این کیفیت و گرانی مواد اولیه تولید مقرون به صرفه نیست وریالی جهت بقای مجموعه در برندارد.

کارگاه‌های زیر پله‌ای تهدیدی برای تولیدات کارخانه‌ای | گرانی بلای جان کیفیت شده است

حال آنکه تولیدهایی بدون برند و به قولی زیرپله ای و با استفاده از مواد اولیه نامرغوب که هم چنان در بازار فعالیت دارند با بی کیفیت ترین مواد و تزریق نسبت به تولید دست می زنند که نه تنها کار آن ها خطرناک است بلکه رقابت ناسالمی را در بازار به وجود آورده است.

کارخانه های تولیدی مجبور به سرمایه گذاری عظیم در شهرک های صنعتی بوده و با مشکلاتی مانند مالیات،بیمه ،حامل های انرژی و دستمزد کارگری دست و پنجه نرم می کنند اما کارگاه های زیر پله ای با این مشکلات مواجه نیستند پس برایشان تولید با هر کیفیتی سودده است و در این جاست که تولید کننده هایی مانند ما متاسفانه علی رغم رعایت بهترین کیفیت متضرر می شوند.

* تحریم ها چه نقشی در تولیدات کارخانه شما داشته است؟
لازم به یادآوریست در سال هایی که اجناس چینی، هندی و پاکستانی بسیاری با قیمت های خیلی پایین در بازار بود، میزان تولیدات ما نیز به همان نسبت بسیار پایین بود اما از شروع تحریم ها که کالا های وارداتی کاهش وهمچنین قیمت این کالا ها افزایش پیدا کرد ،تقاضا برای کالا های تولید داخلی نیز بیشتر شد.

به عنوان مثال در بازار تهران هر قطعه با هر قیمت به خواسته مشتری تولید می شد و خریدارانی که کیفیت قطعات برای آن ها اولویت نداشت از این قطعات استقبال می کردند اما خوشبختانه با شروع تحریم ها جلوی واردات برخی از این کالا های بی کیفیت گرفته شد و زمینه فروش برای تولیدات داخلی فراهم شد.

* آیا برای تامین مواد اولیه مشکلی دارید؟
برای من مهم ترین موضوع کیفیت قطعات و رضایت مشتری ها است به همین دلیل آلومینیوم را از یکی از بهترین شرکت های صادراتی در اراک تامین می کنیم که هزینه تمام شده آلومینیوم و هزینه ارسال آن بالا تر از آلومینیوم های داخل مشهد است. همچنین فرایند تولید آن با دیگر آلومینیوم ها متفاوت است اما ماندگاری این آلومینیوم ها با اختلاف از دیگر آلومینیوم ها بالا تر می باشد و من به جرات می توانم بگویم مشابه آن را در ایران تولید نمی کنند.چراکه مقرون به صرفه نمی باشد.

* محصولات شما در چه حوزه هایی بیشتر مصرف دارد؟
قطعات ما شامل انواع پیستون های ترمز و سیلندر ماشین های سنگین است و لذا با یک نوع پوششی که بر روی قطعات آلومینیومی به نام «آنودایز» بر روی آ انجام می دهیم قطعات آلومینیومی تولید شده خاصیت ضد سایش و ضد خورندگی پیدا می کنند.

قطعه های تولید معمولا به مناطق جنوب وبرای شرکت های گاز و استفاده در پروژه های عمرانی ارسال می شود و برخی نیز در قطعات خودرویی مانند چراغ ها و سایر قطعات تزئینی کاربرد دارد.

اجناس ما حدود ۲۸ سال است که داخل بازار به فروش می رسد و خوشبختانه تا کنون هیچ گونه مرجوعی و نارضایتی نداشته ایم .

* چه مشکلاتی را در این ۱۰ سال پشت سر گذاشتید؟
در این ده سال ،مشکلات زیادی بر سر راه من بود،متاسفانه نبود حمایت از طرف دستگاه های دولتی مهمترین مانع بر سر راه تولید است و متاسفانه در این سال ها کمتر مسئولی را دیدیم که سری به واحد های تولید بزند و دیده نشدن در عرصه تولید مشکل اساسی ماست . گاهی از واحدهایی که به آن ها پرداختی دارند، شناختی ندارنداما آن ها مبالغی دریافت می کنند. گاهی ازواحدهای تولیدی بازدید نمی شود تا حتی درد دل و حرف های یک تولید کننده را بشنوند.

کارگاه‌های زیر پله‌ای تهدیدی برای تولیدات کارخانه‌ای | گرانی بلای جان کیفیت شده است

متاسفانه مسئولان همیشه سراغ افتتاح واحدهای بزرگ می روند و تسهیلات و وام های گزافی را نیز به این پروژه ها اختصاص می دهند و متاسفانه به صنایع کوچک چندان توجهی نمی شود.

باید اعتراف کنم هیچ شخصی از مشکلات واحدهای کوچکتر که تولیدکننده آن با چنگ ودندان به سختی آن را اداره می کنند، خبرنداشته و یا تمایلی برای دانستن این مشکلات ندارند.

* برای دریافت اخذ تسهیلات با چه مشکلاتی روبرو بودید؟
در این راستا شاهد تبعیض های فراوانی هستیم به گونه ای که مشاهده می شود برخی از واحد هایی که قسط های عقب افتاده خود را با بهره های اندک و حمایتی پرداخت نکردند هم چنان مشغول فعالیت هستند و هیچ شخصی خرده ای از آن ها گرفته نمی شود در مقابل یک واحد صنعتی مانند کارخانه ما بابت دیرکرد باید ۱۲ میلیون تومان هزینه اضافی پرداخت کند.

متاسفانه برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط باقی مانده کارخانه ما ۱۲ میلیون تومان جریمه شد و لذا اگر بخشودگی شامل حال ما شده بود می توانستیم همان سال یک دستگاه جدید خریداری کنیم اما این اتفاق نیفتاد و بنده مجبور شدم در سال ۱۳۹۸ حدود ۳ هزار متر زمین را در شهرک صنعتی به فروش بگذارم تا بتوانم یک دستگاه خریداری کنم.

یکی دیگر از مشکلات ،افزایش قیمت قبض ها بوده است به طور مثال هزینه قبض گاز در سال های گذشته برای واحد ما در طول یک ماه و ١٠ روز حدود ۴٠٠ هزار تومان صادر می شد اما این قیمت از سال گذشته به ۴ میلیون تومان رسیده است.

یکی از مهمترین مشکلات من بحث عدم امکان گرفتن تسهیلات بانکی است و تاکنون نتوانسته ام از این تسهیلات استفاده کنم و این در حالیست که من به عنوان یک تولید کننده باید برای ارتقاء کارم و یا در هنگام بروز مشکلات از وام بهره ببرم اما موانع و سختی های زیادی که درگرفتن وام وجود دارد باعث شده تا دریافت تسهیلات ناموفق باشم.

در رابطه با افزایش درآمدها نیز به عنوان یک کارآفرین بایدبگویم درآمد ماهیانه پس از کسر حقوق کارگر ها، حق بیمه پرسنل، پرداخت قبض ها، افزایش قیمت آلومینیوم و افزایش سایر مواد مصرفی کارخانه حاصل می شود که با توجه به میزان تورم نمی توان قیمت ثابتی از درآمد ماهیانه را اعلام کرد چراکه با گسترش کار و فعالیت بیشتر انتظار می رود ،سود و درآمد افزایش پیدا کند اما متاسفانه با این افزایش قیمت ها چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha