۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اره رکود به جان بازار مبل| پایه صنعت مبل لق شده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اره رکود به جان بازار مبل| پایه صنعت مبل لق شده است

مشهد- صنعت مبلمان این روزها از برخی نابسامانی‌ها رنج می‌برد؛ مشکلاتی که در آخر هم به تولید و هم به قیمت آن برمی‌گردد.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور ما بالا بودن قیمت تمام‌شده کالاست. در همین خصوص رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان بابیان اینکه کرونا آسیب زیادی به صنعت مبلمان زد به بازار می‌گوید: بسیاری از فروشندگان تنها امیدشان به فروش شب عید بود اما در طی دو سال گذشته متأسفانه فراگیری کرونا این امید را به یاس تبدیل کرد و این روزها نیز که به دلیل گرانی و افزایش بی‌حدوحصر قیمت‌ها بازار مشتری چندانی نداشته و در رکود به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار بازار اگرچه شیوع کرونا در کشور از اواخر سال گذشته تمام بازارها را با مشکل مواجه کرده اما در حال حاضر شاهد افزایش قیمت‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف هستیم که به گفته فعالان بازار، ارتباط مستقیمی با نوسان نرخ ارز دارد.

لوازم‌خانگی و اقلامی همچون مبلمان سال‌هاست که از لیست خرید بسیاری از اقشار سطح جامعه حذف‌شده است چراکه این اجناس نه‌تنها با افزایش قیمت روبه‌رو هستند بلکه مردم به دلیل تورم موجود و همچنین کاهش قدرت خرید، در کنار افزایش جزئی حقوق توان خرید آن را ندارند و درواقع بیشتر در تلاش برای تأمین ضروری‌ترین نیازهای خود هستند. بر همین اساس چند سالی می‌شود که خرید پارچه رومبلی به‌جای مبلمان جدید رونق پیداکرده است؛ موضوعی که باعث شده این بازار حتی باوجود کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن نیز از افزایش قیمت‌ها جا نماند.

برای بررسی وضعیت بازار مبل با حسن ماجدی رئیس اتحادیه درودگران مشهد مقدس به گفت‌وگو نشستیم.

* وضعیت بازار مبل در حال حاضر چگونه است؟
همان‌طور که برای همگان واضح است به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها که ناشی از گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت تولید است لذا خرید مبل با این قیمت‌های گزاف از عهده بسیاری از خانواده خارج‌شده و دیگر در اولویت خرید آن‌ها قرار ندارد از همین رو بازار با رکود روبرو شده است.

اره رکود به جان بازار مبل| پایه صنعت مبل لق شده است

پایین آمدن قدرت خرید مردم بزرگ‌ترین دلیل کاهش تولید است و سایر تولیدکنندگان هیچ رغبتی به تولید ندارند، زیرا انبار کردن مبلمان کار بسیار دشوار و پرهزینه است و بلافاصله بعد از تکمیل شدن تولید، باید به فروش برسد پس متوقف کردن خط تولید بسیار به‌صرفه‌تر است.

متأسفانه ما با نرخ بالای مالیات و عوارض و به‌خصوص اجاره و هم‌چنین دستمزد و بیمه تأمین اجتماعی روبرو هستیم و دیگر از پس هزینه‌ها برنمی آبیم.عدم ثبات نرخ و افزایش بی‌رویه مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم همه این‌ها سبب می‌شود که تولیدکننده از عهده هزینه‌های تولید برنیاید.

* قیمت پارچه یا چوب چقدر نسبت به قبل گران شده است؟
متأسفانه افزایش ۵ برابری تا ۱۰ برابری داشته است و این موضوع مربوط به ایران نیست بلکه ما شاهد افزایش قیمت مواد اولیه در سطح جهانی هستیم.

* آیا تحریم‌ها نیز در این میان تأثیرگذار بوده است؟
بحث مشکل ما و تحریم یا رکود یا بالا بودن تعداد واحدهای صنفی یا کم بودن قدرت خرید مردم نیست ما همیشه یک عدم توازن بین قیمت‌های خودمان و جهان داریم وقتی در جهان اتفاقی میافتد معمولاً دنبال مقصر داخلی می‌گردیم شاید از جهتی درست باشد ولی از جهتی هم بی‌انصافی است.

کلاً مسائل زیست‌محیطی در استرالیا و امریکا هم وجود دارد و مردمان آن‌ها نیز برای قطع درختان اعتراض می‌کنند در همین راستا وقتی درخت کمتری قطع بشود چوب کمتری در بازار یافت می‌شود و وقتی چوب کم باشد قیمت افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین بخشی از گرانی کالاها به نظر من بسیار طبیعی است و تابع شرایط اقلیمی جهان و تابع شرایط اقتصادی و سیاسی جهان است و ما هم مجبوریم چوب را به قیمت روز وارد کنیم و گران است.

* پس بخش اعظم چوب‌های مورداستفاده خارجی هستند؟
بله اکثراً از گرجستان وارد می‌شود.

اره رکود به جان بازار مبل| پایه صنعت مبل لق شده است

* به‌غیراز چوب در سایر اقلام مصرفی با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟
ما در بحث تولیدات اعم از مبل و سایر محصولات چوبی احتیاج به ماده اولیه داریم و در این راستا اقلامی مانند میخ دستگاه ابزارآلات فنّاوری و رنگ و رزین و غیره با تورم شدید مواجه شده است، تورمی که قابل قیاس با سال‌های خیلی قبل‌تر نیست و لذا گرانی نرخ زیادی داشته و ما معذب هستیم چون سرمایه در گردش متناسب با این تورم داخلی و خارجی نداریم.

یک فرد اقتصادی باید برای سناریوهای مختلف آماده باشد ما مشکلات فراوانی در ایران بابت واحدهای تولیدی خرد داریم و حالا تورم داخلی و خارجی هم مزید بر علت شده است البته جای ناامیدی نیست باید خودمان را با شرایط وفق بدیم و بسیاری بجای خرید مبل نو به تعمیرات روی آوردند.

* چند تولیدکننده مبل در مشهد داریم و چند کارگاه تولیدی و چه تعداد کارگر به دلیل شرایط بد اقتصادی تعطیل و یا از کار بیکار شدند؟
حدود ۱۳۰۰ کارگاه رسمی داریم که جمع این کارگاه با کارگاه های غیر رسمی بیش از این عدد می رسد.وقتی میگیم غیررسمی به دلیل وسعت جغرافیایی حاشیه‌نشینی روستاهای متصله به مشهد است زیرا هیچ اتحادیه‌ای این‌قدر تسلط و نیرو و کارکنان و امکانات برای بازرسی در اختیار ندارد.

وقتی حتی در شرایط عادی قدرت پرداخت حق‌الزحمه‌ی کارمندان را نداریم به‌تبع نمی‌توانیم بگوییم آمار ما به‌روز است ولی آنچه ثبت‌شده به‌طور مثال در مشهد که ما در اتحادیه آمار داریم ۱۳۰۰ تولیدکننده هستند.

* کرونا و رکود در طی دو سال گذشته تا چه میزان موجب ریزش تولیدکنندگان در این صنف شده است؟
به‌طور حتم در بخش از دست دادن نیروی انسانی کار ریزش داشتیم ولی چون جهت ابطال پروانه مراجعه نکرده‌اند آمار دقیقی در دست نیست ولی شیب ابطال پروانه کسب و جمع‌آوری خیلی زیاد است به خاطر تغییر الگوی مصرف و نیروی کار و افزایش قیمت و رقابت ناصحیح

* آیا صادرات مبل به کشورهای همسایه داریم؟
در کل صادرات ما صفر است .صادرات خیلی کم و جزئی داریم آن‌ها به دلیل این‌که کار ما نسبت به ترکیه و چین و کشورهای شرق آسیا گران‌تر است. ماده اولیه را وارد می‌کنیم مثل چوب و پارچه بسیاری از یراق‌آلات و آن‌هایی که در داخل تولید می‌شود ممکن است از خارج گران‌تر باشد ممکن است که حقوق و مزایای نیروهای ما از کشورهای دیگر کمتر باشد ولی جنسی که اینجا تولید می‌شود به نسبت آنچه در سوئد و جاهای دیگر تولید می‌شود برای ما گران‌تر تمام می شود.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha