۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
 همه سکه ها حباب قیمت دارند و غیر واقعی گران شده اند!| خریداران طلا اخبار غیر رسمی توافق را رصد کنند
«بازار» از وضعیت بازار طلا و ارز گزارش می دهد؛

همه سکه ها حباب قیمت دارند و غیر واقعی گران شده اند!| خریداران طلا اخبار غیر رسمی توافق را رصد کنند

سکه و طلا در حالی با نوسان قیمت همراه هستند که به گفته کارشناسان این روند ادامه دار خواهد بود چرا که با وجود حبابی بودن قیمت انواع سکه، اما مردم همچنان برای خرید این کالا به بازار روی آورده اند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه قیمت انس جهانی طی دو هفته اخیر افزایش چندانی نداشته، اما در مقابل بازار داد و ستد طلا و سکه در داخل با رشد قیمت به دلیل افزایش میزان تقاضا گرم است.

با این حال اخبار غیر رسمی حاکی از حکایت های مثبت درباره نتایج برجامی است که در صورت جدی شدن آن، احتمالا این روند را کند و یا شاید معکوس خواهد کرد.

به گزارش بازار، اکنون خریداران به درستی می دانند قیمت سکه به شکلی حباب گونه افزایش یافته است اما اغلب خریداران متقاضی آن هستند. به گفته کارشناسان هجوم خریداران به بازار طلا و سکه در دو هفته اخیر ناشی از عوامل متعددی بوده که مهمترین آن رویکرد حفظ ارزش سرمایه ها با تبدیل آن به کالایی مطمئن و ارزشمند است. چرا که این روزها نه بازار سرمایه گذاری فعال و مورد اعتماد سودآوری برای سرمایه گذاران وجود دارد و نه اینکه کسی به دلیل سود اندک ( در مقابل موج گرانی) سپرده گذاری در بانک ها سرمایه گذاری می کند.

از طرفی ایجاد محدودیت در نگهداری ارز، موضوع دیگری است که برخی ها ارزهای اضافی خانگی خود را برای تبدیل آن به سکه به بازار عرضه کردند این رویکرد نیز باعث افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و در نتیجه رشد حبابی قیمت آن شده است. البته مسائل دیگر چون تداوم روند انجام مذاکرات و عدم انتشار اخبار مثبت تا دیروز از برجام نیز بر افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا بی تاثیر نیست.

ولذا به خریداران پیشنهاد می شود که اخبار پشت پرده احتمالی توافق بر سر برجام را جدی بگیرند ولو ان که حرکت افزایشی آرام قیمت انس جهانی نیز وجود داشته باشد.

هم اکنون نوسان قیمت ها در بازار سکه و طلا طوری است که دیروز قیمت سکه و طلا کاهشی بود اما امروز باز هم قیمت ها بر مدار رشد قرار گرفته اند.

طوری که سکه ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومانی روز یکشنبه دیروز دوشنبه به ۱۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و حدود ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. در حالی که امروز سه شنبه به رقم کاهش نرخ سکه امامی اما بقیه سکه های طلا -یک بهار آزادی ، نیم ، و ربع - کمی افزایش قیمت داشتند باز هم قیمت سکه و طلا در بازار روندی افزایشی را در پیش گرفت و هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید.

انس جهانی مدتی است نه تنها افزایش قیمت آنچنانی ندارد بلکه در خیلی از روزها روندی کاهشی را نیز سپری کرده است اما در مقابل با رشد قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان در دو هفته اخیر این موضوع تاثیر مستقیم خود را بر روی بازار سکه و طلا به جای گذاشته تا قیمت ها در این بازار روندی صعودی به خود گیرند

افزایش قیمت سکه و طلا بدنبال دلار ۳۰ هزار تومانی
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه طی ۲ هفته گذشته همچنین نوسانی بودن نرخ ها در روزهای اخیر گفت: اینکه بگوییم قیمت طلا در چند روز گذشته به دلیل افزایش نرخ انس جهانی افزایش یافت اظهار نظری بی معنی و غیر کارشناسانه است چرا که انس جهانی مدتی است نه تنها افزایش قیمت آنچنانی ندارد بلکه در خیلی از روزها روندی کاهشی را نیز سپری کرده است اما در مقابل با رشد قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان در دو هفته اخیر این موضوع تاثیر مستقیم خود را بر روی بازار سکه و طلا به جای گذاشته تا قیمت ها در این بازار روندی صعودی به خود گیرند.

وی با بیان اینکه قیمت طلا همانطور که گفته شد بر اساس چند عامل بخصوص نوسان نرخ ارز در بازار داخل و انس جهانی طلا، بلافاصله تغییر می کنند گفت: البته مسائل سیاسی و اقتصادی چون رفت و برگشت نمایندگان طرف مذاکره کننده برجام به کشور همچنین اتخاذ سیاست های کلان اقتصادی در داخل چون حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی نیز بر روی قیمت طلا و سکه موثر بوده و قیمت ها را در این بازار تا حدودی دچار تغییر می کند. در حالی که اصل افزایش قیمت طلا و سکه، تبعیت آنها از نرخ ارز در داخل و انس جهانی است.

محمد ولی در ادامه گفت: بازار طلا و سکه زمانی به آرامش می رسد که ثبات قیمتی در سایر بازارها بخصوص بازار ارز حاکم شود در چنین شرایطی فعالان بازار طلا روال عادی خود را سپری می کنند زیرا به یک باره با هجوم تقاضا برای خرید و یا کسادی بازار مواجه نمی شوند.

طی حدود ۲ هفته اخیر تقاضا در بازار بیشتر برای خرید سکه بود و بازار فروش مصنوعات طلا خیلی رضایت بخش نیست و اگر معامله ای نیز صورت می گیرد اغلب خریداران طلا، اقدام به خرید طلای آب شده خام می کنند و به ندرت خرید مصنوعات طلا انجام می شود

هجوم مردم به بازار برای خرید طلای آب شده و خام
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به اینکه افزایش سطع عمومی قیمت ها که این روزها در بازا به چشم می خورد آیا بازار طلا را تحت تاثیر قرار می دهد؟ گفت: نه این طور نیست، اما به طور معمول رشد قیمت ها می تواند به صورت غیر مستقیم بر روی بهای طلا و سکه موثر شود. به طور مثال وقتی قیمت ارز در بازار بالا و پایین می شود، طلا نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد و نرخ آن در بازار نوسانی می شود. البته طلا معمولا مشتریان خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: طی حدود ۲ هفته اخیر تقاضا در بازار بیشتر برای خرید سکه بود و بازار فروش مصنوعات طلا خیلی رضایت بخش نیست و اگر معامله ای نیز صورت می گیرد اغلب خریداران طلا، اقدام به خرید طلای آب شده خام می کنند و به ندرت خرید مصنوعات طلا انجام می شود. این در حالی است که چنانچه مردم برای سرمایه گذاری به جای خرید مصنوعات طلا به خرید طلای آب شده خام روی آورند بی تردید بازار فروش مصنوعات طلا کساد و این بازار از روق می افتد.
توجه به این موضوع تا جایی است که اکنون خیلی از فعالان بازار طلا و سازندگان این کالای زینتی ارزشی با کاهش التهاب بیماری کووید ۱۹ در کشور منتظر رونق بازار پس از ۲ سال هستند، اما چنین بازاری به دلیل کاهش قدرت خرید مردم همچنین نوسانی بودن قیمت ها هم اکنون جذابیت آنچنانی ندارد و اگر فردی بخواهد برای سرمایه گذاری طلا خریداری کند بسمت خرید مصنوعات طلا نمی آیند و ترجیح می دهد طلای آب شده و یا شکسته را بخرد.

قیمت انواع سکه این روزها در بازار حبابی است، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی داری حباب قیمت بوده و همه آنها بیش از یک میلیون تومان حباب دارند اما حباب سکه بهار آزادی طرح قدیم ۹۰۰ هزار تومان است

همه سکه ها حباب قیمت دارند
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفگو با خبرگزاری «بازار» گفت: نوسان قیمت ارز این روزها قیمت سکه و طلا را نیز نوسانی کرده است در حالی که نمی توان قیمت مشخص و معینی را برای طلا یا سکه در نظر گرفت. وی با بیان اینکه قیمت انواع سکه این روزها در بازار حبابی است، افزود: سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی داری حباب قیمت است و همه آنها بیش از یک میلیون تومان حباب دارند اما حباب سکه بهار آزادی طرح قدیم ۹۰۰ هزار تومان است.

کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه و در پاسخ به اینکه علت افزایش قیمت سکه و طلا در بازار چیست؟ گفت: ۲ شاخص مهم یکی نرخ ارز در داخل و دیگری قیمت جهانی تعیین کننده قیمت روز طلا هستند که البته اکنون رشد نرخ ارز تاثیر بالایی بر افزایش قیمت سکه و طلا در بازار به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: برخی ها شاید افزایش قیمت طلا و سکه را ناشی از رشد قیمت همه کالاها در پی حذف ارز ترجیحی بدانند که البته این طور نیست چرا که طلا و سکه بیشتر برای سرمایه گذاری به آن اندیشده می شود در حالی که کالاهای اساسی کالاهای مصرفی هستند و ربطی به طلا ندارند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد اگر چه دیروز قیمت سکه و طلا به نسبت روزهای قبل کاهشی بود اما امروز دوباره قیمت این کالاها در بازار دچار تغییر شد. طوری که هم اکنون قیمت سکه و طلا در بازار روندی افزایشی را در پیش گرفته است وی در ادامه افزود: قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم اکنون در بازار ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسیده است.

بنا به این گزارش با توجه به نوسانی بودن قیمت ها در بازار ارز و رسیدن قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان همچنین بالا و پایین شدن نرخ طلا و سکه، معلوم نیست که قیمت ها در روزهای آینده در بازار چه رقمی شود.

کد خبر: ۱۵۲٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha