۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۱
دستکاری لحظه ای قیمت ها از تولید تا مصرف
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

دستکاری لحظه ای قیمت ها از تولید تا مصرف

ساری- پنج مرحله شفاف سازی قیمت و نظام عرضه و تولید درحالی به اجرا درآمد که هنوز واحدهای زیادی در مازندران نسبت به اجرای این مصوبه پافشاری می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: با گذشت پنج مرحله از اجرای طرح شفاف سازی قیمت حدود ۵۶ واحد تولیدی در مازندران زیر چتر این طرح درآمدند و دیگر واحدهای تولیدی به این گود وارد نشدند و این درحالی است که هر لحظه و روز قیمت‌ها متفاوت می‌شود.

ضعف در اطلاع رسانی، زمان بربودن محاسبه و نوسانات سبب شده تا درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولیدکننده با مشکلاتی مواجه باشد از سوی دیگر به اعتقاد برخی صاحبنظران، اجرای این طرح‌ها نیز روند گرانفروشی ها را کند نخواهد کرد.

طرح آزادسازی قیمت‌ها و اصلاح اقتصادی سبب بروز برخی سودجویی ها در بازار مازندران شد و بسیاری از فروشندگان قیمت‌های قبلی را از روی کالاها و اقلام حذف و نرخ‌های جدید را به آن اضافه کردند و از سوی دیگر نرخ و قیمت‌های کالاها هر روز تغییر می‌کند.

التهاب و گرانی فروکش نکرد
یک شهروند رامسری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده هم تاکنون کمکی به کاهش التهاب در بازار و فروکش کردن نرخ‌ها نکرده است، افزود: قیمت‌ها همچنان در فاصله چند متری دو مغازه با یکدیگر متفاوت است و نرخ باثباتی ندارد.

دستکاری لحظه ای قیمت ها از تولید تا مصرف

احمدی با اظهار اینکه بازنده اصلی بازی با عناوین و طرح‌هایی نظیر درج قیمت تولید، مصرف کننده هستند، افزود: در حال حاضر بسیاری از فروشندگان با آزادسازی قیمت‌ها، اجناس قدیمی را با نرخ جدید می‌فروشند و نظارتی برای کار آنها نیست.

این شهروند نظارت بیشتر متولیان امر بر بازار را خواستار شد.

در عین حال سعید فیلی رئیس اداره صمت رامسر با بیان اینکه باتوجه به حذف ارز ترجیحی و کمبود برخی اقلام از جمله روغن ۸۱۰ گرمی در بازار گفت: روغن ۸۱۰ گرمی از ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ۶۳ هزار تومان رسیده و عرضه این روغن‌ها با حجم کم در بازار محدود است ولی روغن‌هایی با احجام بالاتر نظیر ۲.۵ لیتر و پنج لیتری‌ها وجود دارد که مردم توان خرید آن را ندارند.

وی از مسئولان جهاد کشاورزی خواست تا پیگیری لازم داشته باشند اقلام با احجام کوچک نظیر روغن ۸۱۰ گرمی بیشتر عرضه شود تا مردم توان خرید داشته باشند.

وی ادامه داد: مردم در حال حاضر رغبتی به خرید روغن پنج لیتری ندارند، گفت: کالاها در حال حاضر با قیمت جدید عرضه می‌شوند و نرخ‌های قبلی کاربردی ندارد.

آب میوه، چرخ گوشت، مایکروفر، پودر لباسشویی، یخچال، تلویزیون، لوازم خانگی، محصولات شوینده، سس، رب گوجه، کنسروجات، لنز ترمز، آجیل، خشکبار، غذاهای آماده و نیمه آماده، آب معدنی و غیره از جمله اقلامی است که مشمول درج قیمت تولید روی کالا هستند.

جلوگیری از سودجویی و حذف واسطه‌ها از جمله مزیت‌های درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالاها است و در حال حاضر بیش از سه هزار محصول در مازندران مشمول این قیمت گذاری شدند. مجید فانی رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه در راستای شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع سه هزار و ۸۹ واحد تولیدی مشمول درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالاها شدند، افزود: به روزرسانی شیوه‌های نظارتی و روان سازی و شفاف سازی قیمت‌ها از جمله اهداف است.

۳۰۰۰ کالا مشمول قیمت گذاری تولید و مصرف شدند
وی با اظهار اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان از اول اردیبهشت ماه امسال ملزم به درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالاها هستند، اجرای آن را در جلوگیری از سودجویی لازم دانست و گفت: تاکنون ۵۶ واحد تولیدی استان نسبت به این طرح اقدام کردند.

دستکاری لحظه ای قیمت ها از تولید تا مصرف

وی ادامه داد: واحدهایی که درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده را انجام داده اند در حوزه‌های لبنیات، آب معدنی، فرآورده‌های پروتئینی، کود و سم کشاورزی، شوینده، لوازم خانگی و … فعال هستند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر هیچ گونه مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در استان وجود ندارد و در پنج روز گذشته با یک هزار و ۲۵۰ نفر از فروشندگان اقلام غذایی که دست به احتکار و افزایش غیرقانونی کالا در استان زدند، برخورد شد.

استاندار مازندران با بیان اینکه در بحث امنیت غذایی مردم با هیچ فردی تعارف نداریم، گفت که دستگاه قضا و بازرسان اصناف با جدیت با مُخلان بازار مازندران برخورد کنند.

سید محمود حسینی پور گفت: با افرادی که با احتکار و گرانی کالا درصدد بی نظمی در بازار اقلام اساسی و غذایی مردم هستند باید با جدیت برخورد کرد و نباید امنیت غذایی اقشار مردم بازیچه سودجویان قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های نظارتی و قضائی به طور حتم سودجویان و مخلان بازار اقلام اساسی استان را به مردم معرفی کنند و باید بدون هیچ قید و شرطی برخورد قاطع با این افراد در دستور کار قرار گیرد.

استاندار مازندران تصریح کرد: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که برخی افراد و سودجویان با احتکار کالا باعث شوند که اقلام غذایی به آسانی در اختیار مردم قرار نگیرد و با هوشیاری اقشار مردم و بازرسان و دستگاه‌های قضائی اجازه بی نظمی در بازار را نمی‌دهیم.

اثرات طرح بزرگ اصلاح اقتصادی و شفاف سازی قیمت‌ها تاکنون در بازار مشخص و معلوم نبود و شهروندان هر روز کالا را نسبت به روز دیگر گران و گرانتی خریداری می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha