۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها | تفاهم نامه مشترک وزارت میراث و بنیاد مسکن

اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها | تفاهم نامه مشترک وزارت میراث و بنیاد مسکن

تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای صیانت از بافت فرهنگی روستاها به امضا رسید.

به گزارش «بازار» به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس مفاد این تفاهم نامه که به امضای سید عزت اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید، دو طرف برای همکاری در زمینه مرمت و احیای بناهای دارای ارزش تاریخی و معماری بومی در روستاها متعهد شدند.

همچنین همکاری دو دستگاه برای توسعه گردشگری و صنایع دستی روستایی از موضوعات این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه به موضوع صیانت از معماری بومی در ساخت و سازهای روستایی تاکید شده و طرفین تعهد کرده اند که در تهیه چارچوب طرح های ویژه حفاظت و احیای بافت تاریخی-فرهنگی (ازجمله تعیین حریم ها) با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه روستاها قطب اقتصاد کشورند و باید به آنها توجه ویژه داشت افزود: امروزه بحث گردشگری در بین خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخودار است و جزو برنامه ریزی خانواده ها در طول سال است و در این میان روستا های هدف گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردارند. اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار موثر است و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی خواهد بود.
سیدعزت اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینکه روستاها ذخیره ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی کشور هستند گفت: بنیاد مسکن بیش از هر نهاد دیگری در روستا حضور دارد و به همین دلیل می تواند بهترین حافظ میراث فرهنگی باشد.
ضرغامی گفت:روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند و روستائیان می توانند بهترین یگان حفاظت آثار فرهنگی باشند.
وی ادامه داد: باید جلوی فرسایش آثار فرهنگی موجود در روستاها را با کمک ساکنین روستا گرفت و با کمک بنیاد مسکن به مرمت ، بازسازی و بهینه سازی این آثار همت کرد.
وی گفت: بنیاد مسکن می تواند حداقل نیازهای بهداشتی گردشگری را با استانداردهای لازم فراهم کند و در ایجاد راههای دسترسی و محوطه سازی روستاهای هدف گردشگری کمک کند.
سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی نیز در جلسه، روستاها را ذخیره گاه ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی توصیف کرد و گفت: بسیاری از ابنیه با بی توجهی‌ها از بین رفته است و روستاهایی نیز به صورت دست نخورده باقی مانده اند.
روئینی همچنین تاکید کرد: با مرمت آثار فرهنگی در روستاها می‌توان جذب گردشگر کرد و هم افزایی میان بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی می‌تواند این کار را تسریع کند.
به گفته مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی؛ برای اجرای طرح هادی، ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۱۶۰ میلیارد تومان برای احیای بافت‌های تاریخی با ارزش در نظر گرفته شده است.
همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: ما اعتبارات ویژه ای از محل اجرای طرح هادی و اعتبارات ملی برای بازسازی روستاها داریم، اما بطور خاص امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص داده ایم.
به گفته وی هم افزایی توان مدیریتی بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی باعث می شود تا هنگام بازسازی و عمران روستاها ، از حفظ هویت فرهنگی روستا به ویژه در نماسازی ابنیه غافل نشویم و هرگونه ساخت و ساز در محوطه روستاها مطابق با ضوابط فرهنگی و بافت اصلی روستا صورت گیرد.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha