۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
ارزآوری خوب صادرات بادام برای کشور و اصفهان|هزینه‌های تولید بالا است
مدیر امور باغبانی شهرستان اصفهان مطرح کرد؛

ارزآوری خوب صادرات بادام برای کشور و اصفهان|هزینه‌های تولید بالا است

اصفهان - رئیس زاده؛ مدیر امور باغبانی شهرستان اصفهان گفت: بادام اصفهان در بازارهای جهانی خواهان زیادی دارد و سهم زیادی از صادرات و تولید ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

احمدرضا رئیس زاده در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که آیا باغداران بهتر نیست به سمت کاشت درختان بادام که آب بری کمتری دارد و از لحاظ اقتصادی و ارزآوری هم مقرون به صرفه است؛ روی بیاورند، اظهار کرد: این محصول می تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد و ما تا آنجا که توانسته ایم سعی کرده ایم در این زمینه فعالیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر در برخی از فصول سال به سرمازدگی دچار نشویم میزان کشت این محصول هم افزایش پیدا می‌کند، گفت: بادام یکی از محصولات خشکباری مهم در ایران و سایر کشورهای جهان است که به سبب اهمیت ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر امور باغبانی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه ارزش غذایی این محصول سبب شده تا به واسطه صادراتی بودن محصول بادام، توجه به این کالا در برنامه‌ریزی‌های استان گنجانده شود، تصریح کرد: این فرصت خوبی را برای بهره‌گیری از مزیت نسبی اصفهان را فراهم کرده است.

افزایش محصول با روش‌های نوین آبیاری
وی تاکید کرد: اگر تولیدکنندگان بادام استان از روش‌های نوین آبیاری مانند سامانه قطره‌ای و آبیاری تحت فشار استفاده کنند می‌توانند علاوه برافزایش سطح زیر کشت، بازده تولید را نیز به سطح مطلوب برسانند و سازمان جهاد کشاورزی هم در این زمینه به باغداران متقاضی کمک می‌کند.

رئیس زاده ادامه داد: ما اکنون بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت بادام در اصفهان داریم که سالانه از این مقدار ۱۴ هزار تن انواع بادام تولید می شود و درصد زیادی از آن هم صادرات می شود.

صادرات بادام اصفهان به هند و کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس
وی اظهار کرد: این کالای صادراتی بادام یکی از خشکبار های محبوب در اصفهان است که در بازارهای جهانی خواهان زیادی دارد.

مدیر امور باغبانی شهرستان اصفهان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر بادام یکی از محصولاتی است که توانسته در این وضعیت مقاومت زیادی داشته باشد و سهم زیادی از صادرات و تولید ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: عمده بادام اصفهان به هند و کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود و درصد زیادی هم به مصارف مردم و صنایع غذایی مختلف از جمله خلال یا گزسازی می رسد.

رئیس زاده ارقام عمده باغ‌های بادام استان را «مامایی»، «منقا»، «محب علی»، «ربیع» و «شاهرودی» دانست و گفت: عمده باغ‌های بادام استان در شهرستان‌های فریدونشهر، سمیرم، تیران و کرون، چادگان، لنجان، نجف آباد، کاشان، خوانسار و اصفهان قرار دارند.

وی در ارتباط با اینکه چرا قیمت این محصول در کشور گران است، اظهار داشت:که عرضه و تقاضای این محصول بین المللی بسیار زیاد است و این امر بر روی آن قیمت می گذارد و بالا بودن این عرضه و تقاضا باعث بالارفتن قیمت بادام می شود.

مدیر امور باغبانی شهرستان اصفهان گفت: البته هزینه‌های تولید این محصول بالا است و باغدار باید یک سال زحمت بکشد تا بتواند محصول خوبی دریافت کندو لازم است مسئولان از کشاورزان در این زمینه حمایت کنند.

کد خبر: ۱۵۲٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha