۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
استفاده از اوراق مرابحه کمکی به دولت برای تامین کسری بودجه
رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

استفاده از اوراق مرابحه کمکی به دولت برای تامین کسری بودجه

مصباحی مقدم، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اوراق مرابحه می‌تواند کمک‌کننده بودجه دولت باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ غلامرضا مصباحی مقدم اظهار کرد: سال گذشته کمیته فقهی بورس مسایلی را مورد بررسی قرار داد و نخستین موضوع مساله بررسی و تصویب معاملات کپی و انعکاسی بود.

وی افزود: در بازار سرمایه برخی معتقد به دانش و تجربه طولانی در بورس هستند و دانش آنها از قابلیت استفاده در بورس برخوردار است.

مصباحی مقدم گفت: افرادی که تازه وارد هستند و نسبت به دانش بورس آشنایی ندارند، می‌توانند از کسانی که از این دانش برخوردارند تبعیت کنند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از طریق کارگزار، اطلاعات افراد ماهر که طرف قرارداد آنها هستند، دانش را در اختیار افراد تازه وارد قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: این هماهنگی بین نهاد واسط، کسی که مورد رفتار سرمایه‌گذاری آن مورد تبعیت قرار می‌دهد با کسی که می‌خواهد تبعیت کند انجام می‌شود.

مصباحی مقدم با بیان این اینکه این اقدام در بورس جهان انجام می‌شود و ما هم به دنبال انجام این روش بودیم، خاطرنشان کرد: تبعاً این اقدام با منافعی برای سرمایه‌گذار و نهاد واسط همراه است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: انتخاب فرد راهبر بر اساس کارنامه واقعی وی در انجام معاملات انجام می‌شود که از طریق این اقدام پرتفوی سرمایه‌گذاری متنوع و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد که در نهایت کمیته فقهی آن را بررسی و مشروعیت آن را تایید کرد.

وی به اقدام دیگر کمیه فقهی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: اوراق وکالت برای تامین مالی دولت است، در گذشته تامین مالی دولت از طریق اوراق مرابحه انجام می‌شد که برای گندم از این اوراق استفاده کرده بود.

مصباحی مقدم اظهار کرد: افرادی که اقدام به خرید اوراق مرابحه می‌کنند به دولت این وکالت را می‌دهند تا هر نوع خریدی را انجام دهند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه این اوراق می‌تواند کمک‌کننده به بودجه دولت باشد، اظهار داشت: این اوراق دست دولت را باز می‌گذارد تا خرید کالاهای موردنیاز را از طریق سرمایه‌های خرد و نیز اوراق مرابحه انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته که استاد خزانه مورد تصویب قرار گرفت دولت از آن برای پرداخت بدهی خود استفاده کرد و پیمانکاران از این طریق قادر به پرداخت بدهی خود بودند.

وی خاطرنشان کرد: مساله‌ای که از سال ۹۹ مطرح شد، موضوع سرمایه‌گذاری در بورس بود که باز استقبال گسترده مردم همراه شد و شاخص بورس را با رشد زیادی همراه کرد، اما بعد از مدتی در بازار با مشکل سقوط شاخص بورس مواجه شدیم و سرمایه آنها در این بازار از دست رفت.

مصباحی مقدم عنوان کرد: این موضوع باعث شد تا سازمان بورس، پیشنهادی را تحت عنوان صندوق تضمین با هدف تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری داد که این صندوق می‌تواند کمک‌کننده به سهامداران باشد.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس ادامه داد: این صندوق تضمین کننده سرمایه مردم در بورس خواهد بود.

وی گفت: اگر سود سهام در این صندوق از مقدار تضمین شده فراتر برود، مازاد آن را نزد صندوق در راستای کنترل هیجانات بازار نگه خواهیم داشت.

مصباحی مقدم گفت: این صندوق مطابق با شرایط نوسانی بازار است که اصل سرمایه در این صندوق تضمین می‌شود اما نسبت به سود آزاد خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha