۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
صنعت دامپروری را از بلاتکلیفی خارج کنید؛ واردات باز و صادرات ممنوع!
بازار گزارش می دهد؛

صنعت دامپروری را از بلاتکلیفی خارج کنید؛ واردات باز و صادرات ممنوع!

صنعت دامپروری کشور با مشکلات مدیریتی در سطح کلان روبرو است و کارشناسان معتقدند در حال حاضر بهترین مدیریت برای این صنعت این است که به دامداران مجوز صادرات بدهند.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دامداری کشور با حذف ارز واردات نهاده های دامی و از سوی دیگر با شدت گرفتن بحث خشکسالی و در نتیجه نبود مراتع کافی برای تغذیه دام ها این روزها با مشکلات بسیاری همراه است و دامداران کوچک به تدریج در حال رها سازی حرفه خود هستند. این در حالی است که بسیار از فعالان بخش معتقدند درست است که آزاد سازی قیمت نهاده ها انجام شده و مشکلات این صنعت را چند برابر کرده اما احتمالا باز هم بخش خصوصی متضرر اصلی هستند و به اصطلاح «مگافارمهای نهادها» باز هم از یارانه های پنهان بهره مند خواهند بود و این خود توان رقابت و در بازار باقی ماندن را از دیگر دامداران می گیرد. با این وجود دولت به ظاهر سعی دارد مشکلات این صنعت را با راهکارهایی همچون اعطای دامدار کارت رفع کند اما فعالان این صنعت معتقدند مشکل این صنعت در سطح کلان است و با چنین اقدامات جزئی گرهی از کار دامداران باز نمی شود.

چه مساله ای وجود دارد که جلوی واردات باز است و دامدار را با مشکلات رها کرده اند؟ باید بگذارند دامدار هرجایی که دسترسی دارد محصول خود را صادر کند

بهترین مدیریت برای صنعت دامداری صدور مجوز صادرات است
منصور پوریان، فعال صنعت به خبرنگار بازار می گوید: الان اعطای دامدار کارت جز اولویت های این صنعت محسوب نمی شود چون شرایط دامداری ها اصلا خوب نیست؛ به طوری که از یک طرف هم مازاد ویژه دام وجود دارد و از سوی دیگر استانها اعلام کرده اند خشکسالی، نبود مرتع و از همه مهمتر کم آبی موجب ضعیف شدن دامها شده است.

پوریان افزود: در حقیقت الان حذف یارانه نهاده ها موجب شده قیمت نهاده ها افزایش یابد و لذا صنعت دامپروری نیاز به مدیریتی صحیح و اساسی دارد تا این صنعت حفظ شود.

وی ادامه داد: مساله اینجا است که اگر قرار باشد دام داخلی به بازار گوشت تزریق شود طبیعتا لاشه با قیمت بالاتری عرضه می شود و عملا واردات باز می شود. اگرچه مدت ها است راه واردات گوشت باز شده و ورود گوشت از کشورهای آسیای میانه با قیمت پایین تر عرضه می شود.

پوریان تصریح می کند: پس بهترین مدیریت در چنین زمانی این است که اجازه بدهند صادرات انجام شود؛ چه مساله ای وجود دارد که جلوی واردات باز است و دامدار را با مشکلات رها کرده اند؟ باید بگذارند دامدار هرجایی که دسترسی دارد محصول خود را صادر کند.

صنعت دامپروری در سطح مدیریت کلان مشکل دارد
وی با تاکید بر اینکه از اواسط فروردین جاری پیگیر گرفتن مجوز برای صادرات بوده ایم می افزاید: اگر قرار است مدیریت درستی صورت بگیرد باید این صنعت را از بلاتکلیفی خارج کنیم؛ به این معنا که در وهله اول اجازه بدهند دامدار بتواند دام را خارج کند آن هم به این دلیل که در بازار داخل تقاضا برای این میزان دام و این نوع دام وجود ندارد و اکثر دامها به سمت ضعیف شدن پیش میروند، بخصوص اینکه اکثر استانها مرتع ندارند.

وی ادامه می دهد: از طرف دیگر گزارشات تخصصی مرتبط با حوزه های دام، آب و اقلیم اعلام کرده است که با خشکسالی شدید و کاهش بی سابقه آب روبرو خواهیم بود پس بهترین مدیریت این است که بخشی از دام خارج شود.

پوریان اظهار می دارد: از سوی دیگر برای تنظیم بازار چون واردات گوشت هم انجام می شود لذا رقابت بین گوشت های وارداتی و داخلی در بازار داخل انجام می شود. پس بازار به سمت گوشت های باکیفیت با قیمت پایین تر می رود.

وی در پایان می گوید: الان اگر دامدار کارت بدهند در حالی که مدیریت کلان کار را حل نکرده اند و برای آن راه حلی در نظر گرفته نشده قطعا منافات دارد. با این وجود روی هم رفته هرچقدر به این صنعت بتوان نقدینگی تزریق کرد و آن را حمایت کرد برای دامدار و بازار تواما خوب است.

دام زنده گوساله تا ۷۵ هزار تومان بالا رفت اما خریدار ندارد؛ بنابراین نسبت به آزاد سازی قیمتها چون برای گوشت قیمت تعیین نشده افزایش قیمت گوشت چندان بالا نرفته است

تولید کنندگان نگران هستند بازار پس بزند و محصول روی دست دامدار بماند
حسین نعمتی یکی دیگر از فعالان صنعت است که در خصوص وضعیت فعلی تولید گوشت و شیر به خبرنگار بازار می گوید: خوشبختانه در تولید شیر خام و گوشت مشکلی نداریم و تولید به اندازه کافی است اما تولید کننده ها تنها نگران این هستند که مبادا بازار پس بزند و محصول روی دست دامدار بماند.

نعمتی می افزاید: در بازار وقتی قیمت بالا می رود مردم اگر کمتر مصرف کنند دام ها به ناچار به کشتارگاه فرستاده می شود و پس از یکسال دیگر گوشت و شیری وجود نخواهد داشت. پس اگرمصرف پس بزند ضرر اصلی را دامدار و می برد.

وی در خصوص افزایش قیمت گوشت در بازار نیز اظهار می دارد: دام زنده گوساله تا ۷۵ هزار تومان بالا رفت اما خریدار ندارد. بنابراین نسبت به آزاد سازی قیمتها چون برای گوشت قیمت تعیین نشده افزایش قیمت گوشت چندان بالا نرفته است.

نعمتی همچنین در خصوص نرخ شیر خام نیز می گوید: پیش از این شیر نسبت به کیفیت اش از ۵ و نیم تا ۷ هزار تومان فروش می رفت و میانگین قیمت آن حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می شد و حال دولت سقف قیمت شیر خام را ۱۲ هزار تومان گذاشته و کارخانجات لبنی هم قول داده اند با این قیمت خریداری کنند البته باز هم به شرطی که بازار پس نزند.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • UA ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      12 0
      صادرات باز واردات ممنوع
    • جمال الدین IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 0
      سلام خدا خیرتان بدهد که اخبار و اطلاعات درست مربوط به دام نشر میدید بینهایت سپاسگزاریم
    • عباس برخورداری IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      11 1
      بداد گاودار برسید
    • محمد IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 13
      بله اجازه صادرات بگیرن تا گند بزنن به مملکت بره، آبروی نظام و کامل ببرن
    • رضا IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      12 1
      پیشنهاد درستی هست چرا واردات گوشت آزاد هست و صادرات گوشت ممنوع
    • سعید IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 11
      نه آقا صادرات دام زنده باید بسته و ممنوع باشه همینطوریشم گوشت قرمز گرونه فقط از صادرات دلال سود میبره
      • Ali ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
        14 1
        وااای ایران یه همچنین نفهم هایی داره فاجعه است خب گوسفند جو از هزار تومن شده ده هزار تومن یونجه از هزار شده ده هزار کاه 200تومنی 7هزار تومن علوفه همچنین همه چی 10تا بیست. برابر شده حتما به گوش این مسئول برسونین که واقعا خری نمی دونی اون موقع چوپان یک‌میلیون حقوق داشت الان شده 8 میلیون همه چی ده برابر قیمت گوشت همون 130هزار تومن دو سال پیش باقی مونده آقای خر دامدار ها نابود شدن همه شده فروشنده که گوشت زیر 200 تومن مجانی مونده همه دامدار ها می خوان فرار کنن این باید تو تاریخ ثبت بشه راه پس و پیش دامدار بسته شده تو از کنترل گوشت میگی مردم گوشت که زیر 300 هزار تومن از خون سگ حرام تره که می خرید ..چون دارن از گوشت و پوست جان و مال دامدار بدبخت می کنن تا شما گوشت مجانی بخری پراید از بیست میلیون شده 200 میلیون گوسفند از 2 میلیون همون دو میلیون مونده اونم یه تولید کننده است چرا پراید نامیده 20میلیون مثل روز اول ؟؟ دامدار هم هزینه اولیه اش رفته سقف آسمان ولی گوشت همون قیمت ۵ سال قبله هنوز آقای خر
    • یوسف IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      10 2
      چراشیر گران بشه وگوشت همان حیوان نشه
    • سیاوش IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 12
      صادرات چه چیز مسخره ای کم گوشت گرونه گرونترش کنید
    • محمد IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      3 0
      اگه این همه دام مازاد هست پس چرا اینقدر گوشت گرونه؟؟ چه خبره در این مملکت؟؟
    • محسن IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      5 1
      والا ما دامدار هستیم میخواهم اگه یه کمی بازار دام خوب بشه همه گوسفندانم را بفروشم همش برای ما ضرره چون خرجش از درآمدش بیشتره ...