۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
کرونا ۲۴ واحد صنعتی استان مرکزی را تعطیل کرد/ جلوگیری از تعدیل کارگران
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا ۲۴ واحد صنعتی استان مرکزی را تعطیل کرد/ جلوگیری از تعدیل کارگران

ساوه - در حالی که دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه از موج تعدیلی‌ها و بیکاری در این شهرستان خبر می‌دهد، مسئولان اداره کار ساوه و استان مرکزی از تلاش برای اشتغال‌زایی، کاهش بیکاری و جلوگیری از تعدیل کارگران خبر می‌دهند.

خبرگزاری بازار، بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد اما به اعتقاد بیشتر کارشناسان اقتصادی اگر کرونای اقتصادی قوی تر و مهلک تر از ویروس کرونا نباشد، قطعا ضعیف تر نیز نیست و امروز شاهد شیوع موج بیکاری و رکود اقتصادی در سراسر جهان هستیم، که البته کشور ما و نیز استان مرکزی نیز از این رکود و پس لرزه های اقتصادی ویروس منحوس کرونا در امان نمانده اند.

هشدار دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه نسبت به موج تعدیلی‌ کارگران

نکته غم انگیز اینجا است، که آسیب پذیری استان مرکزی در برابر موج بیکاری در حالی مشاهده می شود، که این استان ازدیرباز به عنوان قطب صنعتی کشور بوده و کارخانه های صنعتی و واحدهای تولیدی آن زبانزد خاص و عام است.

خبری در یکی دو روز گذشته بر روی خروجی برخی از رسانه ها رفت، مبنی بر این که مفقود شدن یک لپ تاپ سبب بیکاری تعداد زیادی از کارگران یکی از واحدهای تولیدی در ساوه شده است، دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه در تشریح دلیل اخراج کارگران این واحدهای صنعتی به خبرنگار بازار گفت: عدم تأمین مواد اولیه تولید و سرمایه در گردش مورد نیاز از مواردی است که مدیران این شرکت‌ها برای تعدیل نیرو به آن اشاره می‌کنند و با همین زمینه نزدیک به ۵۰ کارگر یک شرکت اخراج شده اند و در روزهای آینده در صورت ادامه کمبودها ۲۰۰ کارگر دیگر نیز باید در صف انتظار اخراج باشند.

کارگران این واحد صنعتی به دلیل سو مدیریت اخراج شده‌اند

داوود میرزایی در خصوص کارگران یک شرکت دیگر نیز عنوان داشت: کارگران این واحد صنعتی به دلیل سو مدیریت اخراج شده‌اند و بهانه اخراج کارگران باسابقه این شرکت به ظاهر مفقود شدن رایانه ای است که پایش این کارگران در آن انجام می گرفته و با پادرمیانی مسئولان نیز مدیر این شرکت راضی به بازگشت کارگران نشده است.

خطر بیکاری کارگران از کرونا سهمگین‌تر شده است و به نظر می آید که با سیل بیکاری‌های جدید تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید» نیز با مشکل روبرو باشد

دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه بیان داشت: این شرکت صنعتی پس از اخراج کارگران باسابقه با بهانه گم شدن رایانه، اقدام به جذب کارگر کرده است که با حداقل دستمزد آنها را جذب کند، کارگران هم اکنون نیازمند یاری و حمایت همه جانبه مسئولان هستند.

وی اظهار داشت: امروز خطر بیکاری کارگران از کرونا سهمگین‌تر شده است و به نظر می آید که با سیل بیکاری‌های جدید تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید» نیز با مشکل روبرو باشد.

جلسه بین کارگرهای تعدیل شده و کارفرما

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ساوه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن رد برخی از ادعاهای مطرح شده، این ادعاها را شتاب زده دانست و افزود: قرار است، جلسه ای در روز پنج شنبه با حضور کارفرما و کارگران تعدیل شده کارخانه های مورد ادعا برگزار و موضوع بررسی و پیگیری دقیق شود.

حسین حق پرست در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که « اقدامات شما در مورد موج بیکاری ایجاد شده در ساوه چیست؟ » گفت: این ادعا را قبول ندارم، موج بیکاری و تعدیل در ساوه نیست، مشکلات اقتصادی همه جایی است، اما در ساوه ما در همین ماه ایجاد اشتغال داشتیم، خوب تعدیل هم بوده است، اما این که بگوییم، موج تعدیل و بیکاری صحیح نیست.

ثبت نام ۷ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در توضیح موج تعدیل های مورد ادعای دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه تا امروز هفت هزار نفر در سامانه دریافت بیمه بیکاری استان مرکزی ثبت نام کردند، که ساوه با نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کننده در رتبه دوم در استان مرکزی قرار دارد، البته همه تقاضاهای بیمه بیکاری به دلیل کرونا نیست، اما بخش اعظم بیکاری ها به دلیل همین ویروس و تبعات اقتصادی آن است.

محمدتقی آبایی هزاوه با بیان این که باید با حمایت از واحدهای تولیدی مانع بیکاری کارگران شد، گفت: کرونا آسیب های اقتصادی جبران ناپذیری به واحدهای تولیدی زد، ما نیز دوست نداریم کسی بیکار شود، اما از سویی دیگر نباید با اظهارات جنجالی سعی در رسیدن به مقصد خود داشت، چرا که مشکلات و معضلات ناشی از کرونا مختص ساوه، استان مرکزی و حتی کشور ما نیست و امروز دنیا با این معضل دست و پنجه نرم می کند.

۲۴ واحد صنعتی در استان مرکزی را تعطیل کرد و دو واحد نیز تعطیل نشدند، اما ناچار به تعدیل نیرو بودند و متاسفانه بیشترین تعطیلی ها و تعدیلی ها نیز در ساوه رخ داد

وی گفت: متاسفانه کرونا ۲۴ واحد صنعتی در استان مرکزی را تعطیل کرد و دو واحد نیز تعطیل نشدند، اما ناچار به تعدیل نیرو بودند و متاسفانه بیشترین تعطیلی ها و تعدیلی ها نیز در ساوه رخ داده و همه این موارد نیز با تمایل خود صاحبان واحدهای تولیدی بوده است.

آبایی هزاوه گفت: به بیکار شدگان کرونایی برای اسفند، فروردین و اردیبهشت و مجموعا سه ماه بیمه بیکاری پرداخت می شود و در صورت بررسی و احراز مشمولیت متقاضی این مبالغ تا اواسط اردیبهشت ماه به آن ها پرداخت می شود.

رتبه دوم استان مرکزی در کاهش نرخ بیکاری

این اظهارات در حالی صورت گرفته است، که استاندار مرکزی به عنوان نماینده عالی دولت در این استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان مرکزی با هماهنگی مسئولین و واحدهای صنعتی و نیز تلاش کارگران توانسته است، رتبه دوم کاهش بیکاری در بین استان های دیگر را طی زمستان سال گذشته کسب کند.

سید علی آقازاده ادامه داد: استان مرکزی در رتبه بندی استان ها با شش و ۹ دهم درصد و پس از خراسان جنوبی رتبه دوم را کسب کرده و این افتخاری برای بخش صنعت، اشتغال و اصناف این استان است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار مبنی بر علت تعدیل گسترده توسط برخی واحدهای صنعتی در ساوه و زرندیه گفت: ممکن است برخی واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی موجود بر اثر شیوع ویروس کرونا اقدام به تعدیل نیرو زده باشند، اما در مجموع نرخ بیکاری استان مرکزی در سال گذشته با کاهش سه دهم درصدی نسبت به سال ۹۷ به هشت و یک دهم درصد رسیده است و طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور، جزو استان‌های برتر در کاهش نرخ بیکاری هستیم، اما این امر سبب نمی شود، حتی نسبت به بیکاری یک کارگر بی تفاوت باشیم.

استاندار مرکزی اضافه کرد: قطعا از واحدهای تولیدی و با هدف جلوگیری از افزایش بیکاری و تعدیل نیرو حمایت خواهیم کرد، تا مشکلات ایجاد شده کمترین اثر را بر وضعیت اشتغال و اقتصاد استان داشته باشد.

طی سال گذشته ۱۵ هزار شغل در استان مرکزی ایجاد شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز به خبرنگار بازار در خصوص احتمال وقوع موج بیکاری در این استان و واحدهای صنعتی گفت: سال گذشته ۱۵ هزار شغل در استان مرکزی ایجاد شد و می توانیم بگوییم شعار سال یعنی « رونق تولید» در این استان محقق شد، امسال نیز علی رغم مشکلاتی که در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، سعی داریم تا کمترین آسیب به تولیدکنندگان و در پی آن ها کارگران رسیده و در همین راستا از وضعیت استان و نیازهایی که برای حمایت داریم، گزارش هایی تهیه و به مسئولان کشوری ارسال شده است.

سعید فرخی با بیان این که با حمایت از فعالان تولید و حرکت به سوی کاهش قیمت تمام شده می بایست، کالاهایی قابل رقابت با بازارهای جهانی عرضه کنیم، گفت: سعی ما ایجاد زیرساخت های لازم به ویژه در شهرک های صنعتی است، تا بتوانیم شاهد شکوفایی اقتصادی و اشتغال بالا و صیانت از اشتغال موجود و تعدیل باشیم.

در شرایط شیوع ویروس کرونا و معضلات اقتصادی ناشی از آن انتظار می رود، با برنامه ریزی بهتر و حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی شرایط کاهش بیکاری و صیانت از اشتغال موجود فراهم شود، تا شاهد مراجعات کمتر افراد برای دریافت بیمه بیکاری و نیز شرمندگی مالی سرپرست خانوار در استان باشیم.

کد خبر: ۱۵٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha