۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
 صرافان نقشی در تعیین نرخ ارز ندارند
رئیس شورای عالی کانون صرافان:

صرافان نقشی در تعیین نرخ ارز ندارند

رئیس شورای عالی کانون صرافان درمورد نقش صرافان در بازار نرخ ارز اظهارکرد: شغل صرافی خرید و فروش ارز است و نگهداری ارز موضوعی نیست که صرافان خیلی برای آن ارزش قائل باشند.

به گزارش بازار، احمد نوایی لواسانی، رئیس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه بحث تعیین نرخ ارز با تغییر نرخ ارز متفاوت است گفت: فرمول تعیین نرخ ارز به کشور ما ربطی ندارد اما تا حدودی وابسته به این است که فعالان اقتصادی در کشور چقدر غیردولتی، دولتی و شبه دولتی هستند.

وی افزود: به عقیده اکثریت اقتصاددانان، نزدیک به صد درصد اقتصاد ایران دولتی است و این یعنی هم عرضه کننده و هم تقاضاکننده ارز، خود دولت و شرکتهای دولتی و شبه دولتی هستند.

رئیس شورای عالی کانون صرافان درمورد نقش صرافان در بازار نرخ ارز اظهارکرد: شغل صرافی خرید و فروش ارز است و نگهداری ارز موضوعی نیست که صرافان خیلی برای آن ارزش قائل باشند چراکه اعتبار یک صراف به ارائه خدمات خوب، پرتعداد و پرسرعت و دقیق است و لذا صرافی ها معمولاً برای حفظ مشتریان، ارز را فقط خرید و فروش می کنند.

نوایی لواسانی با بیان اینکه تغییر نرخ ارز به عوامل متعددی وابسته است گفت: ما سالهاست که در یک وضعیت جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم و بانکها در حوزه ارز با حداقل ظرفیت کار می کنند اما مشکل عمده ما در حال حاضر تحریم های داخلی است که به اقتصاد ما ضربه می زند.

وی حرفه صرافی را مدلی برای نقل و انتقال پول و بدون رقیب دولتی و در عین یک شغل پرسود، پرضرر و پرریسک تعریف کرد و گفت: برخی مشتریان ما در حرفه صرافی، پرتعداد و کم حجم هستند که اغلب هم مصارف غیربازرگانی مانند مسافرت و دانشجویی را شامل می شود اما مشتریان حوزه بازرگانی کم تعداد و پرحجم هستند.

رئیس شورای عالی کانون صرافان با بیان اینکه ما در این حوزه به قوانین و مقررات با دقت و متناسب با سرعت تحولات نیاز داریم اظهارکرد: ما پانزده کشور همسایه داریم که می توانیم با هر یک از آن ها در ارتباط اقتصادی باشیم اما وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد چه کمکی به صرافان در داخل کردند!؟

نوایی لواسانی ارز تک نرخی و کاهش فاصله بین نرخ های ارز را به نفع تجار و کل کشور دانست و تأکیدکرد: مهم ترین خواسته تمامی تجار و بازرگانان این است که رویه و مدلی طراحی شود که حداقل تغییرات را داشته باشد و سلیقه ای سیاست گذاری نشود.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha