۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
آیا سرمایه گذاری در بازار رمزارزها منطقی است؟| زمان مناسب خرید بیت کوین!
بازار بررسی کرد؛

آیا سرمایه گذاری در بازار رمزارزها منطقی است؟| زمان مناسب خرید بیت کوین!

علیرغم ریزش های اخیر و حاکم شدن ترس شدید بر بازار ارزهای دیجیتال، نمی توان از پتانسیل عظیم این بازار چشم پوشی کرد و تنها باید با استراتژی مناسب وارد بازار شد.

بازار؛ گروه رمزارز: با سقوط رمز ارز لونا و نزدیک شدن قیمت آن به نزدیک صفر که منجر به زیان گسترده سرمایه گذاران این رمز ارز شد، ترس شدید و بی سابقه ای در بازار ارزهای دیجیتال حاکم شده و بسیاری از سرمایه گذاران نیز طی روزهای گذشته، اقدام به تبدیل دارایی های خود به پول نقد و خروج از بازار کریپتو گرفتند.

این کوچ بزرگ از بازار ارزهای دیجیتال، تمام این بازار را تحت تاثیر شدید قرار داده و در حالیکه قیمت بیت کوین طی روزهای گذشته در بازه ۲۸ الی ۳۰ هزار دلار در نوسان است، دیگر ارزهای بزرگ بازار مانند اتریوم نیز به زیر ۲ هزار دلار سقوط کردند.

با ایجاد این جو منفی، دو دیدگاه در میان کارشناسان و تحلیلگران بازار حاکم شده است. دسته نخست معتقدند بی اعتمادی گسترده ایجاد شده در بازار دستکم تا مشخص شدن تکلیف لونا و پرداخت احتمالی بخشی از خسارت سرمایه گذاران این رمز ارز ادامه داشته و منجر به پایین ماندن قیمت ها و حتی اصلاح شدید آنها در ادامه راه خواهد شد.

از سوی دیگر، برخی معتقدند جو کنونی فرصتی مناسب و شاید تکرار شدنی برای خرید ارزهای بزرگ بازار مانند بیت کوین با قیمتی بسیار مناسب تلقی شده و نباید آن را از دست داد.

اکنون با توجه به این دو دیدگاه، معامله گران علاقمند به ورود به بازار کریپتو باید استراتژی برای خریدهای خود تعیین کنند تا علاوه بر سود حداکثری در آینده، از متضرر شدن در وضعیت کنونی تا حد مممکن فاصله خود را حفظ نمایند.

بیت کوین را روی چه قیمتی بخریم؟
بزرگترین سوال حول محور ارزهای دیجیتال این است که بزرگترین رمزارز این بازار یعنی بیت کوین را با چخه قیمتی خرید کنیم؟ آیا علیرغم خوشبینی های موجود در طرفداران بازار ارزهای دیجیتال، اساسا سرمایه گذاری روی بیت کوین آن هم در شرایط کنونی اقدام عاقلانه و مناسبی است؟ پیش از هر چیز باید بدانیم که بیت کوین در ابتدای هفته معاملاتی گذشته روی قیمت ۳۱۳۲۱ دلار رد شد و نهایتا هفته گذشته را با روندی نزولی آغاز کرد.

علیرغم وجود این واقعیت که بازار ارزهای دیجیتال، بیش از اتکا به تحلیل های تکنیکال به ویژه در شرایط فعلی، به اخبار فاندامنتال و تحولات حول این بازار و حتی خارج از آن بستگی دارد، با توجه به نمودار زیر می توان نقاط مناسب برای خرید بیت کوین را تشخیص داد که به ترتیب عبارتند از: ۱۹۰۳۶ دلار و پس از آن ۱۶۰۲۰ دلار. با این وجود هرگونه خبر مثبتی می تواند شرایط را به نفع بیت کوین تغییر داده و این تحلیل زیر سوال خواهد رفت.

آیا سرمایه گذاری در بازار رمزارزها منطقی است؟| زمان مناسب خرید بیت کوین!

عوامل فاندامنتال در تعیین قیمت بیت کوین
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بازار کریپتو به ویژه در شرایط فعلی، کمتر از الگوهای تکنیکال پیروی کرده و به همین جهت، بسیاری از تحلیل های فنی درست از آب در نمی آیند. آنچه در شرایط فعلی بازار باید به آن توجه داشت، عمدتا حول شرایط فاندامنتال بیرونی تاثیرگذار بر بازار سرمایه های ریسک پذیر به ویژه بازار کریپتو است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

۱) مساله رمز ارز لونا و جبران خسارت سرمایه گذاران

اگرچه ورشکستگی و سقوط لونا منجر به زیاد سنگین سرمایه گذاران این ارز شد، اما همانطور که گفته شد با تاثیر منفی و ایجاد ترس شدید در بازار کریپتو، تمامی این بازار و میزان اعتماد پذیری آن را تحت الشعاع خود قرار داد.

می توان مدعی شد تا زمانیکه بنیاد گارد لونا (LFG) تصمیم نهایی خود برای چگونگی جبران خسارات سرمایه گذاران خود را اعلام نکرده و همچنین اخبار منفی پیرامون حواشی ایجاد شده توسط این ارز مانند دستور پیگرد قضایی و احتمال بازداشت مدیرعامل لونا توسط مقامات کره جنوبی به اتمام نرسد، این ترس همچنان بر بازار حاکم خواهد بود و لذا نمیتوان به افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای بازار نیز چندان امیدوار بود.

۲) تصمیم نهادهای رگولاتوری برای وضع قوانین در حوزه رمزارزها

پس از سقوط ناگهانی لونا، میزان ضرر تحمیل شده بر سرمایه گذاران این ارز و تمامی سرمایه گذاران بازار کریپتو به قدری زیاد بود که وزیر خزانه داری آمریکا در زمره نخستین کسانی بود که به این سقوط واکنش نشان داده و همزمان خواستار وضع قوانین مشخص و قاطع برای نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال نیز شد.

طی روزهای بعد، مقامات قضایی کره جنوبی و همچنین کشورهای مانند نیجریه نیز خواستار وضع قوانین مشابه در سطح ملی کشورهای خود شدند. این اقدام احتمالی نهادهای رگولاتوری برای وضع قوانین، یکی از عوامل فاندامنتال منفی برای بازار ارزهای دیجیتال بوده و می تواند منجر به کوچ دائمی بسیاری زا سرمایه گذاران این بازار شده که در اینصورت، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت های فعلی بیت کوین و سایر ارزها باشیم.

۳) جنگ اوکراین و تنش های ژئوپولیتیک

جنگ اوکراین نخستین عامل منفی تاثیرگذار منفی بر روی ارزهای دیجیتال طی ماه های گذشته بوده که تقریبا با شدت گرفتن جنگ در این کشور و سقوط بازارهای مالی در اروپا و آمریکا، بازار رمز ارزها نیز به شدت تحت تاثیر این جنگ و حواشی آن قرار گرفت.

بدیهی است تا زمانی که دستکم میزان تنش و شدت جنگ در اوکراین کاهش نیابد، نمی توان منتظر پیشرفت ملموسی در بازار ارزهای دیجیتال و اسیر بازارهای ریسک پذیر بود. جدا از موضوع جنگ اوکراین، اساسا باید این فرمول کلی را در نظر داشته باشیم که هرگونه تنش در سطح بین المللی به منزله فاکتور منفی برای بازارهای مالی مطرح بوده و بر عکس، افزایش میزان همکاری های بین المللی و کاهش تنش، برای این بازارها به عنوان سیگنالی مثبت تعبیر خواهد شد.

۴) آخرین وضعیت شیوع کرونا و گونه های جدید آن

یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر تمامی بازارهای مالی طی دو سال گذشته، مساله کرونا و شیوع جهانی آن بوده که اقتصاد جهان را حتی در مقطعی به کُما فرو برد. اکنون نیز خبرهایی مبنی بر شیوع نوعی بیماری جدید به نام «آبله میمون» در برخی مناطق جهان به ویژ] اروپا منتشر شده که در صورت پیشرفت اینب یماری یا بروز و شیوع گونه های جدید کرونا باید منتظر ریزش بیشتر بازارهای مالی به ویژه کریپتو باشیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha