۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
آخرین وضعیت موجودی کالاها در بازار آذربایجان شرقی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

آخرین وضعیت موجودی کالاها در بازار آذربایجان شرقی

تبریز- فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی آخرین وضعیت موجودی کالاها در بازار این استان را تشریح کرد و گفت: موجودی کالاهای اساسی استان در وضعیت خوبی قرار دارد و کمبودی نداریم.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با توجه به سیاست های دولت مبنی بر توزیع کالاهای اساسی در بازار، سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی طی یکسالی که از دولت مردمی آیت الله رئیسی می گذرد به وفور کالا شامل برنج، شکر، قند، روغن و... در بازار توزیع کرده است ادامه داد: برای آرامش در بازار و دسترسی شهروندان به کالای اساسی طی هفته گذشته مجوز ۴ هزار و ۷۹۱ تن برنج شامل ۳ هزار تن برنج تایلندی (رده ب ۵۰ کیلویی) با قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم ۱۱۵ هزارریال، یک هزارو ۷۹۱ تن برنج هندی (دانه بلند ۱۱۲۱) با قیمت مصرف کننده هر کیلو ۱۸۵ هزارریال، و ۲ هزار و ۸۷۵ تن شکر خانوار با قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم ۲۰۵ هزارریال توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به استان آذربایجان شرقی تخصیص و هم اکنون این نوع کالاها در حال ارسال به کلیه شهرستان ها هستند.

وی به وضعیت موجودی کالاها اشاره کرد و افزود: موجودی کالاهای اساسی استان در وضعیت خوبی قرار داشته و هر زمان که بازار نیاز داشته باشد بر اساس برشهای استانی اعلام شده از مرکز برنج و شکر به وفور در بازار توزیع خواهد شد

۳ کیلو شکر ۶۱۵ هزار ریال
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به توزیع کالا در بازار و بر اساس بررسی های به عمل آمده در بحث برنج و شکر هیچ گونه کمبودی در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مباشرین توزیع برنج و شکر با اولویت فروشگاه های زنجیره ای، اتحادیه ها، تعاونی های مصرف و تعاون روستایی می باشد ادامه داد: مباشرین توزیع ترجیحاً فروشگاه های زنجیره ای دارای صندوق مکانیزه و فروشگاه های معتبر و دارای اهلیت و دارای صندوق مکانیزه می باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید نمود: شکر خانوار بایستی در بسته های ۳ کیلویی به قیمت ۶۱۵ هزار ریال به مصرف کننده نهایی عرضه شود.

کمر صف نان در نانوایی های آذربایجان شرقی شکست
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین از کاهش صف نانوایی ها و بازگشت پخت نان و فعالیت نانوایی ها در مناطق مختلف استان به حالت عادی خبر داد.

فتحی گفت: اتفاقی که در مورد نان افتاده است این است که یارانه ای که در مورد نانهای سنتی وجود داشت حذف نشده و به قوت خود باقی است یعنی با همان قیمتی که در سال ۱۴۰۰ گندم تحویل نانوایی ها می شد هم اکنون نیز با همان قیمت تحویل داده می شود آنچه که تغییر یافته و در ابتدا موجب ایجاد نگرانی در جامعه گشت، مربوط به آرد صنف و صنعت می باشد.

وی اظهار داشت: استان ما جزو استانهای سرآمد در تولید مواد غذایی بوده و مواد اولیه این تولیدات طبیعتاً گندم و آرد می باشد قیمت تعیین شده برای گندم صنف و صنعت قبلاً ۲۷۰۰ تومان بود که به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته و به تبع آن قیمت آرد را تا ۱۵ هزار تومان افزایش داده است، طبیعتاً قیمت محصولات استحصالی از این آرد از جمله ماکارونی و نان های حجیم را تحت تاثیر قرار می دهد. اما از۶۳۰۰ واحد نانوایی در سطح استان که ۲۳۰۰ واحد آن در شهرستان تبریز است، حدود ۸۰ واحد در تبریز از آرد صنف و صنعت ارتزاق نموده نان خود را به شکل آزاد به فروش می رساندند و با آزادسازی نرخ گندم صنف و صنعت طبیعتاً این گروه از نانوایی ها تحت تاثیر قرار می گیرند. برای مدیریت این موضوع و جلوگیری از فشار افزایش قیمت نان که مورد تاکید ریاست محترم جمهوری است، تصمیماتی در کارگروه آرد و نان استان مبنی بر اختصاص آرد نوع ۱ و ۲(۶۶۰ و ۹۰۰ تومانی) به این واحدها گرفته شد که از چند روز پیش این تصمیم اجرا می گردد و تعداد ۳۶ واحد از این گروه آرد نوع ۱و۲ دریافت می کنند. همچنین برای مدیریت صفهای طولانی نانوایی ها که موجب گله مندی مردم شده بود، در مناطق پرتردد شهری یکسری نانوایی هایی شناسایی شد تا سهم آنها افزایش یافته و بصورت دو شیفته فعالیت نمایند و همینطور برای اینکه مصرف بیمارستانها و مراکزی که مصرف عمده نان دارند به مصرف خانوارها افزوده نشود، به ۴۶ واحد نانوایی سهمیه دیگری برای برطرف نمودن نیاز این مراکز اعطا گردید نتیجه این تصمیمات اکنون در بازار خود را نشان می دهد و از میزان صف های طولانی روزهای قبل تا حد بسیار زیادی کاسته شده است و در چند روز آینده نیز دیگر شاهد شکل گیری این صف ها نخواهیم بود.

آخرین وضعیت موجودی کالاها در بازار آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: طرح هدفمندی یارانه ها عمدتاً شامل کالاهای کشاورزی می شود و یارانه به صورت غیرمستقیم به نهاده های دامی و در مواردی به صورت مستقیم برای کالاهایی مانند روغن نباتی تعلق یافته است(البته بخشی از آن نیز به صورت غیرمستقیم به کنجاله سویا تعلق یافته است). می توان به نمایندگی از کشاورزان ادعا نمود که گرچه این یارانه به نام کشاورزان است اما در واقع به کام دیگران بوده است. در تمام دنیا در ابتدا یا انتهای حلقه به تولید کننده یا مصرف کننده یارانه داده می شود اما در کشور ما به زعم تصمیم گیران این یارانه در بخش تولید خلاصه شده است در حالی که این یارانه نه به بخش تولید بلکه به وارد کنندگان تعلق یافته است و بنابراین کشاورزان مجبور بوده اند همواره هر محصول وارداتی یارانه ای را پذیرا باشند که این امر نیز به کاهش بهره وری واحدهای تولیدی منجر شده بود. اکنون که شرایطی فراهم شده است تا یارانه ها حالت منطقی تری بیابد، طبیعتاً افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی اتفاق خواهد افتاد.

در فضای عرضه و تقاضا به مرور قیمت ها تثبیت و متعادل خواهد شد
فتحی گفت: در فضای عرضه و تقاضا به مرور قیمت ها تثبیت و متعادل خواهد شد اما اکنون که در مراحل اولیه اجرای طرح هستیم ممکن است حتی کالاهایی که ربطی به کالاهای اساسی ندارند هم متاثر از این فضا شده و دچار افزایش قیمت گردند اما پس از گذشت مدتی که فضای معقول تری حاکم گردد، قیمت ها در بستر عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد و حتی تا حدودی کاهش قیمت ها قابل پیش بینی خواهد بود. به لحاظ فراوانی کالا نیز به دلیل افزایش بهره وری واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی نگرانی ای از این بابت وجود ندارد. وقتی فراوانی نهاده های دامی اتفاق افتد، قیمت خود نهاده نیز در بستر عرضه و تقاضا مشخص شده و طبیعتاً کاهش خواهد داشت و متعاقباً قیمت محصول نهایی نیز کاهش را تجربه خواهد نمود. بنابراین به لحاظ فراوانی محصول، اقلامی که در داخل کشور تولید می شوند هیچگونه مشکلی نخواهند داشت و در مورد اقلام وارداتی و کالایی مانند گندم اعمال یارانه عملاً کشاورزان داخلی را از صحنه رقابت حذف می نمود و اجرای این طرح به افزایش انگیزه و تلاش کشاورز برای ارتقاء بهره وری و در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح منجر خواهد شد. برای حمایت از تولید کنندگان، دامداران، مرغداران و فعالان این عرصه و خریداران نهاده های دامی نیز پیش بینی هایی صورت گرفته است و خود این واحدها نیز از حذف ارز ترجیحی و فراوانی نهاده های دامی و افزایش بهره وری حمایت می نمایند.

وی تاکید کرد: قیمت های نانوایی های آزادپز با در نظر گرفتن قیمت جدید گندم و هزینه های مربوطه در شورای قیمت گذاری مطرح شده و قیمت جدید مشخص می شود بنابراین دو یا سه برابر شدن قیمت محصولات این نانوایی ها بستگی به آنالیز انجمن مربوطه و طرح و تایید شورای قیمت گذاری در سازمان صنعت و معدن دارد.

وی پخت نان آزاد نانوایی های دولتی را تخلف دانست و افزود: اکیپ های بازرسی با شدت و تعداد نفرات بیشتری به نظارت مشغولند و تخلفات این چنینی اگر به سامانه ۱۲۴ گزارش شود مورد بررسی و مقابله قرار خواهد گرفت. ساعت کاری نانوایی ها از گذشته مشخص می باشد و از ساعت ۶:۳۰ صبح شروع به فعالیت می نمایند اما بنا به دستور استاندار محترم نانوایی هایی که نوبت پختشان می باشد از امروز از ساعت ۵.۵ صبح شروع به کار خواهند نمود و این ساعتها تحت بنری در محل نانوایی نصب است و اکیپ های بازرسی(شامل نمایندگان سازمانهای جهادکشاورزی، اداره کل غله و بهداشت) در این واحدها شاخص های وزن چانه، بهداشت، ساعت فعالیت و قیمت را کنترل می نمایند. مردم نیز می توانند با توجه به بنرهای نصب شده نظارت اجتماعی را انجام داده و در این راه ما را یاری نمایند اگرچه تلاش می گردد نظارتها قبل از شکایات مردمی صورت گیرد.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha